Gå til innhold
Arkivverket

[#10661] Guul Andersen på Schretteberg, Modum 1765


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

HeiI 1765 bor Guul Andersen på Shretteberg, på Modum sammen med sin foreldre Anders Guulsen og Elen Eriksdtr, samt noen av Guul sine søsken (Ole, Sophi og Eline).Det jeg lurer på er om denne Guul, noen gang blir gift og om han får barnEr det noen der ute som oxo vet hvor navnet Guul kommer fra/av ??Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Fra Gunnar Johansen på Ski har jeg fått følgende opplysninger: 'Gul Andersen Skretteberg (1673-1741) var gm Marte Olsdt, datter av Ole Pedersen Bjertnes fra Slette i Sigdal. Ole Pedersen var gm enka på Bjertnes, Gunbjør Olsdt. Gunbjør var dattter av Ole Fredriksen Sønsteby i Flå'.Gul var sønn av Anders Engebretsen Ringnes, død før 1711. Anders var igjen sønn av Engebret Eriksen Ringnes og Sigrid Andersdt (Skinnes). (Krødsherad bygdebok I, s.189 og 463).Gul-navnet på Skretteberg (1765) må komme fra Ringnes i Krødsherad (Gudulv). Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Tusen takk for svar..Håper at det er noen der ute som kjenner til eventuelle barn og kone, vis han fikk noen. Han er nok død før 1801, kan det virke som.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Berit. Nei jeg tror ikke det er han. Han er vell litt i yngste lage tror jeg.Siden han Guul på Schretteberg er nevnt i 1765. Tror jeg at han er minst 12. Inneholder ikke 1765 bare personer over 12 år eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

En Anders Guulsen (37) er i 1801 nevnt som bruker av Gåserud på Modum. Han giftet seg 12.12.1795 (LDS CD/Modums Historie 4 (65)) med enken Sigrid Pedersdtr Vike. Hun var enke etter tidligere bruker Jens Nilsen Gåserud. Anders døde 1802 på Gåserud. Han og Sigrid hadde Ingeborg (24.3.1796), Kari (20.11.1798), Ingeborg (15.12.1799) og Anders (11.4.1802) sammen. Kun datteren Ingeborg (1799) nevnes i folketellingen 1801. Sigrid giftet seg for 3. gang med Jon Guttormsen Askerud. Iflg Family Search (Internett) ble det født en Anders Guulsen i Drammen 16.1.1763. Er dette denne kandidaten eller han som er tjenestedren på Tandberg i Modum 1801?Iflg Family Search (internett) er Guul Andersen født på Modum 30.6.1743. Der er det oppgitt at han dør 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk for opplysningene Ole Bjørn. Skal så snart jeg har tid få sjekket om det finnes noe skifte etter denne Guul d. 1785.Jeg har en liten mistanke om at han fikk ei datter Eli (Elen) ca 1776, som siden i 1801 tjenestegjorde på Eiker i 1801, og som giftet seg i 1802. Hund døde i 1855, på Dramdahls-eie, Eiker, alderen er da oppgitt til 79 år. Hun er ikke funnet som døpt på Eiker i det hele tatt (kanskje som konfirmant???).Hun hadde muligens ei søster som het Maria, og som tjenestegjorde på Bingen, Eiker (men veldig usikkert det der)Eli kan være oppkalt etter Guul Andersen sin mor Eline Eriksdtr.Eli G. og hennes mann døper 2 sønner med navn Anders (den ene dør nok liten), og ei datter Alhed Maria.. (vis man da skal gå etter oppkalling)Vil jeg kunne finne de skiftene for odum i Oslo eller må jeg til Kongsberg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei drar frem denne igjen jeg.Guul Andersen Skretteberg 1742-1785 gifter seg i Snarum 1774 m Tore Nilsdtr. Vis jeg tolker vielsen riktig så bodde Tore på Skretteberg i 1774.De får hvertfall 2 døtre. Ellen (Eli) og Gunhild f. 1785 (disse havner senere på Eiker).Det jeg lurer på er om noen kjenner til hvor Tore Nilsdtr kommer fra ??... Jeg TROR det er hun som begraves på Eiker i 1795 (Dramdahl-eie), 48 år gml... Altså født ca 1747..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.