Gå til innhold
Arkivverket

[#10662] Nordlands Buxnæs Hoels Karrigjorden?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er der noen som kan fortelle meg hva 'Hoels' sogn i Buksnes heter i dag?Og gården 'Karrigjorden' finner jeg ikke hverken hos Rygh eller i matrikkelen.Håper at noen kan fortelle meg det!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger, alt vel??Min kjære har aner fra Hol sogn i Buksnes.Dersom du har tid til å vente, og sender meg en e-post med navn og slikt..., så har jeg bygdeboka jeg vet du! Får ikke sett på det før i morra!Karrigjorden høres da veldig karrig ut... :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila.Jatakk, alt er så noenlunde, bortsett fra venstre arm som smerter endel. Hjertelig takk skal du ha for at du fortsatt er med og vil hjelpe.Jeg har jo disse 2 bygdebøkene jeg også, men ikke finner jeg noe som heter Hoels og slett ikke Karrijorden. Men i FT 1801 finnes gården.En dame , Gjertrud Marie Christensdatter gifter seg i Rødøy i 1863. Hun skal være datter til Christen Johannessen fra Buksnes. Den eneste Christen Johannessen som jeg kan finne er Christen Bang-Johannessen i FT 1801. Da er han 2 år.Jeg setter derfor stor pris på hvis du kan klare å finne ut av det for meg!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei !Vestvågøy var delt i fire kommuner Borge, Valberg, Buksnes og Hol. Hol ble lagt under Buksnes seinere - men det er skrevet egen bygdebok for Hol. Har ikke lenger adgang til disse bøkene, men jeg vil tro du vil finne gården Karijord i denne boka ! Boken ble skrevet av en Berg, tror jeg... Det er vel mulig å få lånt den på biblioteket !Vennlig hilsen Hege Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for svarene!Navnet 'Karrigjorden' er det som står i FT, men forstår det slik at de har skiftet navnet siden til 'Karijorden'?Jeg har som sagt begge bindene av Ole Berg: 'Buksnes Bygdebok'. Er det slik å forstå at Berg har skrevet en ny bok?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Sønnen til Ole - Per skrev bygdeboka for Hol - her kommer opplysningene fra BIBSYS:Hol bygdebok / Per Berg ; utgitt av en kommunevalgt komité. Forfatter: Berg, Per Trykt: Bodø : [s.n.], 1971 (Nordland Boktrykkeri). Sidetall: 856 s. : ill. Eiere: HBO HIF NBO RIKSANT UBB UBIT UBTØ UHSGården må vel ha endret navn ellers er det bare den tids trykkfeil - det er fortsatt folk på Vestvågøy med etternavnet Karijord.mvh Hege Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Hege Sofie.Jeg har sett på hjemmesiden til Vestvågøy kommune og der finner jeg at Hol bygdebok fortsatt er å få kjøpt for kr 250.Er der noen som har den boke og som kunne tenke seg å gjøre et oppslag for meg?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Bare hyggelig å hjelpe folk ! Får du ikke hjelp her kan du ringe Vestvågøy Bibliotek - de bruker å være hjelpsomme der ! Så slipper du å kjøpe boka - det er og de som selger den...mvh Hege Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk Igjen, Hege Sofie.Ja, jeg får vurdere å ringe i morgen. Kanskje gjør de et oppslag, hvis det ikke er like vanskelig å finne navn i den som i 'Buksnes Bygebok'.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger! Håper du har det bedre i dag!!Dårlig nytt egentlig....I Hol Bygdebok (Per Berg) side 99.Karijorden gnr.46 Johannes Andersen, den første selveier av Karijorden, var gm. Anne Elisabeth Ursin f. 1762, datter av Frantz Persen (Pedersen), Skifjord.Johannes var f 1753 på Kylpesnes (sønn av Anders Johannesen). Hvor han bodde da han i 1785 giftet seg. Johannes og Anne hadde mange barn. Tre av disse døde som spebarn.Deres barn, som er nevnt i folketellingen 1801 er 1) Rachel Ursin f. 1788, 2) Maren f. 1796, 3) Hanna f. 1798, 4) Christen f. 1799. De hadde også sønnen Arnt Rist, f. 1792, men han døde tidlig.Johannes døde omkring 1805. Hans hustru levde etter ham, men når hun døde vites ikke. Heller ikke vet vi noe om barna, hvor det ble av dem. Men de har alle reist bort, for vi hører aldri mere om dem her under Karijorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo, Laila. Jatakk, ikke fullt så mye verk, så da går det bra.Hjertelig takk skal du ha for hjelpen! Jeg skjønner at jeg muligens må til kirkebøkene for å finne ut hvor det ble av denne Christen, men er dette den Christen som i FT 1801 står oppført som Christen Bang-Johannesen?Dette 'Kylpesnes' er det også i Hol?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Godt å høre at det er litt lettere i dag!Jo, Det er nok samme Christen som i 1801-tellinga.Dette står å lese i samme bok, side 261 (sitat) Kylpesnes gnr. 58 Johannes Rasmussen var ved manntallet i 1701 55 år gammel. Fra omkring 1720 og til sin død en gang mellom 1730 og 1735 var han meget sykelig, fortelles det i kildene, og fattigdommen holdt også sitt inntog hos ham på hans gamle dager. Men, tross sykdom og høy alder var han likevle svak når det gjaldt det smukke kjønn.Han sto således i forhold til en kvinne ved navn Ingeborre Christensdatter, men det hadde nær ført ham ut i ulykken. Den slags ble strengt straffet i de dager, og han fikk fogden på nakken. Vi siterer hva som skrives om Johannes i den anledning: 'Han er en utgammel mann mot de 80 år. Hans eiendeler er følgende: 1 gammel gryte, 1 gammelt brødjern, 1 gammel eggetønne, 3 kyr, 1 kvige, 6 smale-kreaturer, 1 gammel båt, 1 gammelt seil.' Da fogden skulle 'exeqvere' hos ham, fant han intet å ta som kunne oppnå 1/2 vågs verdi. 'Foruten det er han stedse liggende ved sengen, og er befunden svak'.Lagretten kunne bevitne at 'Joen Rasmussen ikke alene er en forarmet mann som trenger til hver manns hjelp, men er enn også svak, og må stedse holde ved sengen'VI vet ikke med sikkerhet om Johannes Rasmussen hadde noen barn. Ved manntallet i 1701 hadde han fostersønnen Niels Michelsen, som da var 8 år. Men vi må anta at den**Anders Johannesen som overtok gården etter Johannes Rasmussens død, må være hans sønn. Denne Anders Johannesen var så vidt vi kan se, gift 2 ganger. 1. gang med Giertrud Fredriksdatter, og 2. gang (1777) med Ane Christophersdatter.Han hadde med Giertrud datteren Giertrud og sisstnok en datter Maren, og en sønn Johannes, som ble den første selveier på Karijorden.-----------------------Det ble litt mye, men jeg ble litt medrevet av den litt artige historien. (Har skrytt av 'stemningen' i denne boka før, den er faktisk ikke bare oppramsing av navn).Navnet Gjertrud (med forskjellige skrivemåter) går jo igjen her.Gjertrud Kristensdatter datter av ?? Christen Bang Johannesen - xx sønn av Johannes Andersen - Anne E. Frantzdatter Ursin sønn av Anders Johannesen - Giertrud Fredriksdatter (1. ekteskap, den 1. datteren i 2. ekteskap oppkalt etter henne).Kan jo være en ledetråd.... Du må nok i kirkebokji....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Laila.Jeg får si som en gammel tante av kona sa det da hennes sønn havnet i 'uløkka', 'ja, det kjøtet, det kjøtet'.Dette er historier som er med å krydrer. Og det er noe jeg prøver å samle. Der må være med litt samtidshistorie.Hvis boka er så morsom som du sier, så blir jeg kanskje nødt til å kjøpe den. Er den i 2 eller 3 bind? For den skal jo være på 856 sider.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Boka er en svær tung murstein på, som du sier, over 850 sider, + at med min bok fulgte det med et tillegg på 12 sider.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo igjen!Å jøje meg! Da blir det litt av ei blokk. Jeg må sansynligvis da anskaffe meg eget lesestativ, hvis som at såfremt at...Takk skal du ha.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde vel ha tatt opp dette i en ny tråd, men jeg ser at Frantz Persen er nevnt som far til Anne Elisabeth Ursin født 1762. Jeg har en ane som muligens er bror av henne: Johan Frantzen som blant sine mange barn har en sønn som het Hans. Det er mine ane som ble gift med Ane Maria Jacobsdatter født 1780, og de dro til Nesna(Dønna) på Helgeland. Nå er mitt spørsmål: Er det noen som vet mer nå om Frantz Persen også var far til min ane Johan Frantzen? Hvem var Frantz Persens aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.