Gå til innhold
Arkivverket

[#10663] Hr. Rasmus Pedersons hustru (prest i Tysnes, n. 1597)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hr Rasmus er en av mine forfedre, han var som sagt prest i Tysnes. Han døde i 1601.I Tysnes soga står det at hans kone het Kristine og var av Gaute Jonsson Dalls ætt, men hvordan hun ættet defra vites ikke.Dernest har jeg fått vite at Jon Gautesson til Sveen hadde en datter som het Kirsten, hun var død før 1609 ettersom hun ikke er nevnt i skiftet etter Jon Gautesson.(Sunnhordland-slekter av Bakkevig)Kirsten Jonsdtr hadde to søstre som var gift med prester, nemlig : 1. Grouff Jonsdtr til Lokna gm Hr Palle Christensen Thrane (Hausken, Rennesøy. 2. Margrethe Jonsdtr til Heggum gm Hr Daniel Pederson (Finnås).Er det noen som har forsket noe mer på dette? Jeg hadde spørsmålet inne på no.fritid.slektforsking.etterlysing og det var da jeg fikk vite om denne Kirsten Jonsdtr.Kan denne Kirsten være den samme som Hr Rasmus kone Kristine?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Ernst Berge Drange: Tysnes gards og ættesoge, bind 1 side 508 (Håland) og bind 3 side 354 (Tysnes prestegard).Sammenhengen er litt annerledes i følge Drange:Det var Aksel Aslakson, prestens stesønn, som ble gift med Bodil Andersd., enken etter Gaute Jonson Slee på Håland. Presten Rasmus Jonson på Tysnes er nevnt 1586 (forlik om Ersvær) og 1597. Drange mener han er identisk med presten Rasmus Pederson som er nevnt i som død 1601 (som var et pestår). Rasmus (Pederson) var gift med Kristina som først hadde vært gift med en Aslak, og som ble gift tredje gang med neste prest, Jesper Madsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for svar. Det vil si at man vet ikke hvem denne Kristina er eller hvem hennes første mann var?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva willenburg

via google og videre Palle Christensen Trane er det en del ang. Dall ætten.Han var gift med en Gro Jonsdtr. (Dall?), død etter 1624 på Rennesøy. eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo takk, Eva, jeg kjenner til Willys sider, men han har ikke noe mer om hvem Kristen Jonsdtr Dal var gift med heller.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det har skjedd en del forskring de siste årene, også omkring Dall-ætten. Er man kommet noe lenger med hensyn til den Kristine Jonsdatter av Dal-ætten, som skal ha vært gm Rasmus Pedersen, prest på Tysnes, og som døde ca 1601?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har notert at Bakkevig har skifte etter Kristin Jonsdtr: 'Jon Gautesen Sveen og Elin Eriksdtr Orms datter Kirsten, død før 1609, 'Hun arvet ikke fullt; hennes barn fikk av de andre arvinger nogen jordeparter' (i flg skiftet 1609 slik det er ref i Bakkevig).'Er det noen som har tilgang til dette skiftet? Hvilke barn er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står en del opplysninger om Jon Gautesen Sveen og Elin Ormsdatter, men du kjenner kan hende denne siden fra før? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Gunn, men heller ikke her står det noe mer enn at Kirsten var gift. Dersom hun var hustruen til presten Rasmus Pedersen/Jonsen, ville det vel ha stått i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper noen har tilgang til dette skiftet. Har forsøkt å finne ut mer om dette i min svigerfar, Alf Møinich Huglens gamle slektspapirer, men har ikke funnet noen avskrift av dette skiftet til nå.Lykke til med letingen og den spennende innsamling av kildestoff her,Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har en del gamle Årshefter fra Rogaland historielag Ætt og Heim fra 1942 - 1956, skal se om jeg kommer over noe av interesse der.Skal også kikke på en del gamle skiftedokumenter min svigerfar har skrevet av i arkiv for lenge siden.Det vil nok ikke bli lest så mye i varmen i dag, men kommer tilbake senere .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hei Kjellaug, kjekt å se at mine websider henvises til (innlegg nr. 9)Bakkevig sitt arkiv oppbevares på Haugesund Folkebibliotek som har en fantastisk samling over slektsbøker etc.Ta kontakt med Turid Skimmeland (turid prikk skimmeland at haugesund prikk kommune prikk no) på biblioteket der så kan hun kanskje hjelpe deg med å se om det står noen henvisninger til dette skiftetAKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Arnfrid. Vi flyr direkte til Bergen fra Orly, men kjører hjem igjen (sannsynligvis).Har sendt mail til Haugesund, så får vi se hva hun Turid sier.God ferie til deg og, de har jo meldt litt regn til helga -:( mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fikk en masse interessant stoff fra Turid Skimmeland i kveld! Har videresendt det til Arnfrid, er det flere som vil ha det må de vente til september! Nok en gang takk til Arne Kjell som satte meg i forbindelse med henne, en virkelig hyggelig dame!!mvh Kjellaug som endelig har fått pakket kofferten i tropevarmen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det jeg foreløpig har klart å lese ut av dokuemntene er at Kirsten ikke er nevnt i skiftet fra 1609, og at hun1) kunne være en uekte datter av Jon Gauteseneller2) selv hadde hatt et leyermål og var gjort arveløs gr. 'Jomfruloven'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.