Gå til innhold
Arkivverket

[#10664] Eidskog bygdebok III


Gjest Kirsten M. Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten M. Holterud

Er det noen som har tilgang til Eidskog bygdebok bind III, og vil vedkommende være så snill og slå opp noe for meg? Det gjelder gården Gusterud. I folketellingen for 1801 finner jeg der Ole Eriksen, 34 år med hustru Eli Gulbrandsdtr. 35 år, og deres fem barn. Sammen med dem bor Erik Amundsen, enkemann etter første ekteskap, husbondens far, 75 år. Jeg har mistanke om at Erik Amundsen kom fra Høland ca. 1757 og var gift med Catarine Christiansdtr. Holtet. Jeg vil gjerne vite om dette stemmer, og i så tilfelle få vite litt om det som står om denne familien, f.eks. når Catarine døde og hvor mange barn de hadde. På forhånd mange hjertelig takk! Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bd. III s. 285. Ole Eriksens far var Erik Amundsen Solberg 1727-1801.Solberg i Hedmark finnes i Vaaler, Brandval, Vinger, Tangen, Løiten og Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver å sende en gang til.Eidskog III: På 1600-tallet var Gusterud eid av bøndene på Langfoss og Pramhus. Tidlig på 1700-tallet ble garden solgt til Langfoss, og via arveskifte var den en tid under Ilag og Solberg på Austmarka, for å så bli solgt til Ankerfam. ved midten av 1700-tallet.Erik Amundsen var sønn av Amund Olsen Solberg, som en tid eide Gusterud-gården og som i 1758 solgte gården til justisråd Christian Anker. Han fikk samtidig bygselseddel på sin og konas levetid.Jeg vet ikke om du har sett boka, men der er en avskrift av Ole Eriksens 'kontrakt', tror jeg det var. Det skal gå så fort at jeg noen ganger ikke får med alt som står mer enn akkurat det jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kisten M. Holterud

Hei Berit og Finn! Takk for raskt svar. Det var et håp som brast, så nå får jeg prøve andre spor. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Kirsten M. Holterud,Vi mottar feilmelding på e-postadressen du opererer med. Vær vennlig og bekreft adressen din ved å sende en e-post til digitalarkivet@uib.noTemaet du har startet står i fare for å bli slettet om vi ikke mottar et svar fra deg innen en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.