Gå til innhold
Arkivverket

[#10665] Maren Carine Christensdatter. Født i 1812 i Moss.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei, er det noen som har kjenskap til denne Maren Carine, født 12/12 1812. Hennes foreldre var Christen Hansen Ræfsnæs (Refsnes) og hustru Karen Anne Josephsdatter Meyer. Hvor ble hun av? Jeg finner verken henne eller resten av familien på Familysearch, noe jeg syntes er merkeligt.mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei!Familysearch er ingen fullstendig database, så det er ikke det spor merkelig at du ikke finner mer om henne der.Dette virker som en rimelig kandidat, synes du ikke? : Lenkemvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Kenneth. Takk for hjelpen men denne Maren er 2 år eldere en min Maren og ved henvendelse til slekt i Australia er de der sikre på at dette ikke er vår Maren Hansdatter som ble gift med Hans Christophersen. De kjenner nemelig en etterkommer etter denne Maren og Hans som vi finner i ft. 1865. Så jakten forsetter denmvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Mener du at de har funnet ut at denne Maren Christensdatter har andre foreldre enn den du leter efter? Maren og Hans giftet seg i Moss 2.3.1835, og da står det at Marens far heter Chresten Hansen, iflg. Familysearch. I kirkeboken står det kanskje mer. Det vil være verdt å sjekke, tror jeg.Strengt tatt skal man regne ut alder i 1865-tellingen ved å trekke alderen fra 1866, dermed er det bare ett års avvik. Dessuten er ikke aldersangivelsen i folketellingene alltid til å stole på.Kunne også vært interessant å vite hva slags forbindelse du eller slekten i Australia har til Maren. Slik jeg forstår det kjenner dere ikke til hennes videre historie og altså ingen efterkommere. Det er derfor jeg undres litt over hvordan du kan være så sikker på at Maren i 1865-tellingen ikke er henne.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Kenneth.Jeg skal prøve og forklare meg litt bedere. Maren hadde en bror Hans Christensen, født 22 Januar 1833. Han ble gift og fikk mange barn bl. a. Johan Marinius Hansen, født29 Juni 1860. Han var sjømann og gikk iland i Australia og stiftet familie der. Nå har jeg kommet i kontakt med et tipoldebarn av Johan. Hun er sikker på at Maren i ft.1865 ikke er rette Maren da hun kjenner noen av hennes etterkommere og de kan fortelle at denne Maren var født utenom ekteskapet i 1810. Nå reiser jeg til Moss biblotek til uken og prøver og finne ut om det er noen Maren utenom ekteskapet født i 1810mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei BeritStår det 22/20 1833? Karnsje det skal være 22/2 1833?. Fra Australia har jeg fått opplyst datoen som 22 Januar men nå skal jeg som sakt til Moss på Mandag så da skal jeg undersøke saken.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.