Gå til innhold
Arkivverket

[#10669] Er du i slekt med Syver Thorvaldsen f 1888. Var på Raufoss 1915 -1916.


Gjest Elisabeth Bauer Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth Bauer Lunde

Jeg leter etter farmors far. Han heter Syver Torvaldsen eller Thorvaldsen f 1888. Var på Raufoss som anleggs arbeider 1916 iallefall. Han står som barne far til min farmor som er f på V-Toten.1916.Det sies han jobbet en periode på Slemmestad sementfabrikk . Det kunne vært morro og finne selktninger som ikke vet om oss.Det ble fortalt han var fra fin fam. i Sverige?? Kontakt meg hvis du vet noe ,jeg har lett i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Birger.Jeg har ikke noe problem med linken.Du må trykke på etterlysninger øverst på siden.Den som ligger sammen med resten av all teksten på siden virker ikke.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Elisabeth! Jeg fant i hvert fall (din?) Syver Thorvaldsen i 1900-tellingen her: LenkeJeg søkte på hele landet hos Registreringssentral for historiske data. (Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø, N-9037 Tromsø)Du finner lenke dit fra Digitalarkivet.Du vet det kanskje allerede, men her er det jeg fant:Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1900Kommune: Søndre LandKommunenummer: 0536Navn på bosted: HåkenstuenAntall personer registrert på bostedet: 4Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet-- Oline Kristoffersdatter hm e Gårdmandsenke 1835 Søndre Land Krs-- Martin Kristiansen s ug Gårdbruger selveier 1868 Søndre Land Krs-- Syver Thorvaldsen fl ug Fattigunderstøttelse 1888 Aadalen Bu-- Karen Olsdatter hm e Føderådskone 1831 Søndre Land KrsJeg tror ikke du finner når han døde på Internett noe sted. Men man vet jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Bauer Lunde

Hei Kari Takk for svaret . Hvorfor finner jeg han ikke som født noen steder tror du.Jeg satt akkurat og leste Finn-Jonas slekten og skvatt nesten av beskrivelsen av utseende på slekten .Mørt hår høye kinnbein korte legger osv. Vi har fleipet mang en gang om farmin og onkel + tanter hadde fått en lappedrakt på seg hadde de sklidd rett inn i miljøet. Kan det være årsak til at jeg ikke finner noe fødselsp. på han. Vet du hvor jeg kan søke for og finne anlegsarbeidere på Raufoss ca 1916.Kan hende det er papirer på han der.?? Han ble vist anmelt for å ha beligget/leiemaal av Kasparas (farmors) bestefar Anton Johannesen Skjærdalen da farmor ble døpt mai.1916:-() nei dette ble mye ))Jeg blir så ivrig Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei.Du kan prøve å ringe til Raufoss Asa på tlf.61152000.Der kan du spørre om å få snakke med de som driver med disse gamle papirene. Har selv vært der å sett.De har veldig mye stoff fra gamle dager.lykke til. Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Bauer Lunde

Hei Eva. Tusen takk for tipset. Jeg ringte og fikk tlf 61152007 til Historisk senter på Raufoss. Traff en koselig pansjonist som ville prøve og hjelpe meg.Han skulle ringe tilbake til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Bauer Lunde

Hei igjen. Min oldefar er nok Syver Thorvaldsen f.1888 Bortsatt på Haakenstuen , Søndre Land som FL.tell 1900. Søkte Hedemark ( tror det var S.Odal.) telling 1900.Trysil Vingers krets 13 gård 38. Tøraasen post 4910 Karine Thorvaldsdt. adoptivbarn f.1898. Søkte N.Odal.tell 1900 fant . 2558 Adolf Thorvaldsen f.FL 1887 DATTERSØNN. Bor hos 2557 Andrea Pedersdt.1835.enke og ug.sønn 2556 Anton Bergersen f.1873. og ug. datter Berte Bergersdt. FL.1877For meg kan det se ut som det er ei datter av Andrea Pedersd. Fra plassen Stranden som har spredd ungene til forskjellige bygder . 1.Syver Thorvaldsen 1888.Søndre Land.FL. 2.Adolf Thorvaldsen 1887 obs .Dattersønn Bor hos Bestemor.Andrea P.Nor-Odal Hedemark. 3.Karine Thorvaldsdatter Adoptivbarn f 1898.Trysil Vingers Mulig Aamot S-Odal. Er det noen som har forslag til meg. Prøver å finne Andrea Pedersd.f.1835 og hvem hun var g.med.+deres barn.Kansje jeg finner ut hvor Syver virkelig er f.Nei nå går det runt for meg .:-))igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.