Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

[#10678] Sjømillitære ruller for gården Drønen 1749 - 1777

Recommended Posts

Har noen anledning til å sjekke de sjømillitære rullene evt. ekstrarullene for gården Drønen på Austevoll, perioden 1749 - 1777?Jeg er spesielt interessert i enhver henvisning til en Nils Johannesen (f. ca. 1757), og hvor han kom fra. Han var gift med Christi Wincentzdtr. Drønen i 1770 og Ingeborg Johannesdtr. Boga i 1790.På forhånd stor takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Rullen viser at han kom til Drønen i 1770, angivelig 23 år gammel, og seinere ruller sier at han var født i 'Søelægd' i 1747. Det står imidlertid ikke noe om hvilken rode han kom fra. Dette vil man nok kunne finne om man leiter gjennom alle listene over barn i perioden 1749-1777, men det blir en større operasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!1747 eller 1757, forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Han giftet seg i 1770, og ble oppsitter samme året. 1747 så avgjort!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt! Og da finner jeg ham i listene over barn forhåpentlig begynner før 1749!? Hvor stort område omfatter 'sjølegden', og må listene bestilles på forhånd hvis jeg skulle ønske å bla igjennom dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

De eldste kirkebøkene for Sund er kopiert og står på lesesalen ved Statsarkivet i Bergen. De behøver man ikke bestille på forhånd. Mikrokortene til kirkebøkene står også tilgjengelig på lesesalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.