Gå til innhold
Arkivverket

[#10678] Sjømillitære ruller for gården Drønen 1749 - 1777


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har noen anledning til å sjekke de sjømillitære rullene evt. ekstrarullene for gården Drønen på Austevoll, perioden 1749 - 1777?Jeg er spesielt interessert i enhver henvisning til en Nils Johannesen (f. ca. 1757), og hvor han kom fra. Han var gift med Christi Wincentzdtr. Drønen i 1770 og Ingeborg Johannesdtr. Boga i 1790.På forhånd stor takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Rullen viser at han kom til Drønen i 1770, angivelig 23 år gammel, og seinere ruller sier at han var født i 'Søelægd' i 1747. Det står imidlertid ikke noe om hvilken rode han kom fra. Dette vil man nok kunne finne om man leiter gjennom alle listene over barn i perioden 1749-1777, men det blir en større operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Selvsagt! Og da finner jeg ham i listene over barn forhåpentlig begynner før 1749!? Hvor stort område omfatter 'sjølegden', og må listene bestilles på forhånd hvis jeg skulle ønske å bla igjennom dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De eldste kirkebøkene for Sund er kopiert og står på lesesalen ved Statsarkivet i Bergen. De behøver man ikke bestille på forhånd. Mikrokortene til kirkebøkene står også tilgjengelig på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.