Gå til innhold
Arkivverket

[#10681] Torgun Gisledatter fra nordre Åsland i Flesberg.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei, er det noen som har informasjon og dele med meg om Torgun Gisledatter og hennes opphav. Torgun døde på 1690 tallet.Jeg vet hun ble gift med en prestesønn, Christopher Christophersønn, sønn av presten Christopher Olufsønn i Flesberg. Finnes det noe mere fyldige omtaler av denne presten noen steder?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jorunn. Torgun var datter av Gisle Sjurdsen (1612-1703) og Barbro Halvorsdatter f. omk 1615. Du vil finne mer info om Gisle og Barbro og deres aner i Sigurd Vinger sine bøker fra Flesberg. Bind 1 dekker Åsland som Gisle og Barbro bodde på. Paret omtales på side 387, og Torgunn skal ha hatt følgende søsken; Hans, Kittil og Herbrand. Torgunn var forøvrig gift to ganger, men det vet du kanskje. hennes andre ektemann var Petter Olsen Kroken.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Tor KennethTakk for svaret. Nei jeg viste ikke hun var gift 2 ganger. Petter Olsønn Kroken i Sigdal eller Flesberg? Er vi tilbake på aner til Ole Bjørnsen på Kroken i Sigdal med far fra Eiker? I så fall har denne Petter en bror ved navn Anders Olsen, født på Kroken siden til Nes i Sigdal. Ja da er jeg i slekt med meg selv, ha-ha.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Neida, jeg er ikke i slekt med meg selv. Jeg er i slekt med Torguns barn fra 1 ekteskap. Jeg ble vist revet litt med nå.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jorunn. 'Du er ikke den første som finner ut at du er i slekt med deg selv'. Temmelig vanlig når du kommer litt bakover og inn i dalstroka innaførr.....Vi snakker om Kroken i Sigdal og Petter var sønn av Ola Bjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.