Gå til innhold
Arkivverket

[#10685] Blodgang????


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Støtte på dette ordet da jeg lette etter en avdød på beg. av 1800-tallet. Jeg kan ha tydet det feil, for det var noe utydelig skrevet, men dette sto som noe jeg antok var dødsårsak på flere i det samme året...1808. Kan noen oppklare dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg mener å ha lest at det er det samme som dysenteri. Min tippoldefar var fra Toten og mistet moren sin og seks søsken med noen ukers mellomrom i 1819 av samme sykdom!Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone T. Barstad

Blodgang/blodsotta er det samme som dysenteribasillen d.v.s. magesyke med blod i aføringen. Ifølge Bygdeboka for Sannidal og Skåtøy var det en sjømann som bragte smitten fra India i 1859 og til Sannidal/Kragerø distriket. Den var veldig smittsom og mange døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Arne og ToneTakk for opplysningene :-) Det må nok ha vært en smitsom sykdom ja...for på den siden jeg leste i kirkeboka (microfilm) sto det ikke mindre en seks dødsfall med den samme sykdommen, og da sjekket jeg ikke andre sider. Da har nok sykdommen vært utbredt her i distriktet på den tiden og krevd mange liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha Bjørn....greit å vite om de forskjellige sykdommene som herjet i gamle dager...støtter av og til på navn på sykdommer jeg aldri har hørt om i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.