Gå til innhold
Arkivverket

[#10688] Skiftebrev efter Lensmand Johannes Falch, død 26.02.1855 i Førde, Sunnfjord.


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Findes der et skiftebrev efter: Lensmand Johannes Falch, død 26.02.1855 i Førde, Sunnfjord ?Hvor stor var boet og hvem var arvinger ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Boet ble sluttet ved Sunnfjord skifterett 28. april 1856, og innført i utlodningsprotokoll 1, 1855-1861, fol. 38b. Boets aktiva var 7565 Spd. 40 skilling, og utgiftene i boet var på 6831 Spd. 23 skilling. I behold var da 734 Spd. 17 skilling. Dette ble delt mellom arvingene, enkemadame Franziska Falch, sønnen E. Falch, og døtrene Hanna, Karen og Venke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hans Falch

Tittel: Skeid (yttre) 1821-1921 : med træk af gaardens og slegtens historie. Forfatter: Christensen, Hjalmar Trykt: Bergen, 1922. Sidetall: 71 s. : ill. Side 15”Falkensten erhverves ved auktionsskjøde, tinglæst 15. juli 1862, af Rognald Andersen (fra Holsen)”Edvard Falch havde arvet gården fra sin far, lensmand Johannes Falch, i 1855.Findes der oplysninger om hvornår og hvor meget Edvard Falch gik fallit med ?Mvh. Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Edvard Falchs fallitbo ble sluttet 11. august 1862. Boets samlede inntekt var 3257 spd. 3 s., og gjelden var 6000 spd. 91 s. De uprioriterte fordringene utgjorde 3215 spd. 50 s., og til dekning av disse gjenstod i boet 250 spd. 103 s., m.a.o. en dividende på om lag 7,8%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Falch

For nogle få dage siden fik jeg en oplysning fra en slægtning som gik ud på:Den 14. juni 1859 tog Edvard Falch den tunge beslutning og skrev følgende brev til Søndfjords Skifteret:Da det er mig en umulighed at tilfredsstille mine kreditorer på grund af det mindre afkast jeg har på mine ejendomme, så tillader jeg mig herved at anmode om at mit Bo bliver taget under skifterettens behandling snarest muligt, og tillader jeg mig at bemærke at mine ejendele næsten udelukkende består i jordegods, da jeg i fjor bortsolgte næsten alt mit Løsøre. Boet efter faren Johannes Falch blev som nævnt afsluttet ”den 28. april 1856, og innført i utlodningsprotokoll 1, 1855-1861, fol. 38b”Spørgsmålet er:Er boet, som Edvard arvede efter sin far Johannes Falch, opgjort så detaljeret at indboet, her tænker jeg på genstande i hjemmet eksempelvis bord, stole og malerier m. v. registreret ?( Jeg beklager naturligvis da forespurgte om boet den 04.10.2002 at jeg ikke havde oplysning af den 14. juni 1859)Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Normalt ville svaret vært at jo, det er spesifiserte lister å finne. Men ikke i dette tilfellet. Arvingene etter Johannes Falch hadde kjøpt eiendommer av faren ved skjøter 19. desember 1854 og 26. februar 1855, og skyldte boet 4500 Spd. De var altså skyldige boet langt mer enn det de fikk i arv, ergo fikk de ikke noe utlevert eller utbetalt, men satt med stor gjeld til kreditorene i boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.