Gå til innhold
Arkivverket

[#10695] Live Justisdotter, Lom


Gjest kai m kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest kai m kveum

I Folketelling 1801 for Lom finnes på s.3 under Blager en dame som heter Live Justisdatter, 50 år, enke etter første ægteskap, bruger huusmands plads med jord af bondestand og hennes søn Peder Eriksen, 19 år ugift. Husmannsplassen er Lillehagen/Vetlehagen. Engebret Hougen har i Ættesoga for Gudbrandsdalen III, s.157, nevnt ei Live Justsdotter Berge, f.1752, datter av Just Trondsson uppigard Berge, f.1724 * ca. 1747 Anne Sevaldsdotter Nørstnes, Lom, f.ca.1715. Alderen passer bra og hun er av bondestand så muligheten skulle være stor for at det er en og samme person. Har noen opplysninger om hvem hun var gift med og eventuelt hvor mange barn de hadde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det du skriver er i samsvar med det vi har funnet i samband med bygdebokarbeidet i Lom. Live g. 1782 med Per Eiriksson som var fra Veslhågån under Blakar (1753-98), og de hadde bare sønnen Per.Nærmere informasjon finner du i Bygdabok for Lom bd. 2, som blir trykt nå i høst.Mvh, Arnfinn Kjelland (red.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Takk for svaret. Regner med at du bare har gjort en liten skrivefeil når du sier Live var gift med Per Eiriksson og at sønnen heter Peder Eiriksson. Sønnen burde i dette tilfellet hete Erik Pedersen(Person) Er det mulig å finne ut om mannen`til Live kan ha vært Eirik Person, fca.1754, d.ca. 1798, fra Nordre Stamstad? En sønn med navnet Per ville passe fint til dette ekteparet da Per går igjen i flere slektsledd bakover på Nordre Stamstad. Erik Persson ser ut til å være odelsgutten på n.Stamstad, men i skifte på n.Stamstad 9/2-1770 er det ikke nevnt jord. Kan det være grunnen til at de flyttet til Vetlehågån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Sorry. Mannen til Live var Eirik Persson f. 1753, d. 1798. Han var eldste barnet til de første brukerne av Veslhågån, Per Eiriksson f. ca 1728 g. 1754 m. Gunnhild Olsdotter f. ca 1723. Da de gifta seg ble de kalt Stamstad og Mork, men vi har ikke andre indikasjoner på samband til Stamstad. E. P. f. på Nordgard Stamstad 1753 er en annen enn den du søker. Han flytta i lag med foreldra til Grjotheim da de makeskifta Stamstad mot Grjotheim i 1775. E. P. f. 1753 var i 1801 bruker på Grjotheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest kai m kveum

Da det ser ut til å være litt interesse for spørsmålet velger jeg å begrunne mine antagelser på følgende måte: Jeg har tidligere fortalt om den rike Live som hadde en kiste med gull. Selv om gullet bare var noen kobber og sølvmynter og kanskje noen smykker, så var hun bemidlet. Ei slik jente ville nok ikke ha giftet seg med en vanlig husmann og jeg har ment at Live må ha giftet seg med en på sitt eget nivå. Etter opplysninger fra Jon Kolden har jeg notert i margen på E.Hougen III at hun var gift med en som stammer fra nordre Stamstad. Etter å ha gjennomgått Bygdebokbok 2 for Lom mener jeg det skal være mulig og har begrunnet det nedenfor . Det artige med Vetlhågå-oppstillingen er Marit Johannesdtr. Vetlehågån, f. 1861 som gifter seg med en etterkommer fra Nørstnes/Blakar-ætten, og at forbindelsen blir frisket opp med Karoline Jonsdtr. Nørstnes, f.1781. Videre er søstrene Live og Ingrid Justdtr. Berge begge gift med personer som er i slekt med hverandre. Dette utsagnet er jo bare riktig hvis det kan bekreftes, men ut fra det jeg kommer frem til ved å lese bok 2 så er muligheten absolutt til stede. Vetlehågån i Lom Sevald Larsson Nørstenes, f.ca. 1680, g.m. Live Lassesdtr. Maurstad, f. 16** Barn: 1. Lars Sevaldsson Nørstnes, f.ca. 1725, g.ca. 1750 m. Torø Sevaldsdtr. Blakar, f. 1727 Barn: 1. Sevald Larsson Nørstnes, f. 1751 2. Sevald Larsson Nørstnes, f. 1760 3. Live Larsdtr. Nørstnes, f. 1748, g.m. Hans Sølfestson Hove, f. 1736 4. Anne Larsdtr. Nørstnes, f. 1756, g.m. Ola Kristensen Risheim, f. 1751 Barn: 1. Kristen Olsen, f.1777, g.m. Karoline Jonsdtr. Nørstnes, f.1781 Barn: 1. Jon Kristensen Stusnæstreet, f. 1813, g.1843 m. Rønnog Jonsdtr. Ekre, f. 1815 Barn: 1. Karoline Jonsdatter, f. 1845, g.m. Tor Iversen Blankenborg, f. 1846 Barn: 1.Jon Torsen, f. 1872 Aukrusttræet, g.m. Marit Johannesdatter Vetlhågån, f. 1861 2. Lasse Sevaldsson Nørstnes, f.ca. 1727 3. Jon Sevaldsson Nørstnes, f.ca. 1731 4. Torø Sevaldsdtr. Nørstnes, f.ca. 1717 5. Anne Sevaldsdtr., f.ca. 1715, g.m. Just Trondsson Berge, f. 1724 Barn: 1. Anne Justsdtr. Berge, f.ca. 1748 2. Sevald Justson Berge, f. 1749 3. Live Justdtr. Berge, f. 1752, g.1782 m. Eirik Persson, f. 1753 Barn: 1. Per Eiriksen Vetlhågån, f. 1783, b.m. Rønnaug Kristensdtr., f. 1779 i nordre Jota Barn: 1. Ragnhild Persdtr., f. 1807 4. Trond Justson Berge, f. 1755 5. Rønnaug Justdtr. Berge, f. 1757 6. Ingrid Justdtr. Berge, f. 1759, g. 2 gang 1796 m. Ola Persson, f. 1757 i Grjotheim, se nedre Haugen i Lom Barn: 1. Trond Olsson, f. 1797, se Stamstadberget 7. Tora Justdtr. Berge, f. 1763 6. Gjøda Sevaldsdtr. Nørstnes, f.ca. 1719 7. Rønnaug Sevaldsdtr. Nørstnes, f.ca. 1722 8. Marit Sevaldsdtr. Nørstnes, f.ca. 1729 9. Live Sevaldsdtr. Nørstnes, f.ca. 1734 Stamstad nordreEirik Olsson Stamstad, f. 1680-årene, g.m. Katrine Torkildsdtr. Rostad, f.ca. 1685 Barn: 1. Ola Eiriksson Stamstad, f. 1707, g.m. Embjørg Hansdtr. Soglo Barn: 1. Eirik Olsson, f. 1756 2. Per Eiriksson Stamstad, f.ca. 1717, g.m. Marit Persdtr., Barn: 1. Ola Persson, f. 1757, g.2 m. Ingrid Justsdtr. Berge, f. 1759 3. Ola Eiriksson d.y., f. 1726 4. Per Eiriksson d.y.Vetlehågån,? f. 1728, g. 1754 m. Gunnhild Olsdtr., f.ca. 1723 Barn: 1. Eirik Persson, f. 1753, g.m. Live Justsdtr. Berge, f. 1752 5. Berit Eiriksdtr., f. 1721 6. Kari Eiriksdtr., g.m. Nils Olsson, Øverlihaugen, Bakke 7. Rønnaug Eiriksdtr., g.m. Hans Persson Flå? Hvis innlegget lagres i Word og åpnes derfra, er min erfaring at oppstillingen blir lik originalen. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.