Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anita Holck

[#10696] Hr. Hans Christensøn Paust/ Paus ca. 1670-80

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Jeg går bakveien i et forsøk på å finne ut mer om en Anfind Jacobsøn Kipper (Holck) i Trondheim:Den 28 november 1682 begjærte Anfind Jacobsøn Kipper, som i ti års tid har tjent den hederlige mand Hr. Hans Christensøn Paust, å bli trolovet...osv. I Mantall for Byskatten 1683 står: Anfind Kieper fra Nomdahlen, men i Trondhjems Pantebok for 1690 kalles han Anfind Jacobsen Holck og han var barnefødt i Akerø gjeld i Romsdalen. Jeg kan ikke finne noe Akerø i Romsdalen, kan det være Aukra i Sogn og Fjordane?Jeg har registrert en Hans Christensøn Paus, ca. 1650-1692, res.kap., Fosnæs i Namdalen, g. 1675 med Regitze (Risse) Randulf. Kan det være ham Anfind tjente hos i ti år? Jeg kan ikke finne ham i prosjektet 'Norsk Prestehistorie'. Hadde han et annet yrke, i så fall hva?Anita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Vi får vel si at tampen brenner på spørsmål 1. Du spør: 'Jeg kan ikke finne noe Akerø i Romsdalen, kan det være Aukra i Sogn og Fjordane?' Svaret er Aukra i Møre og Romsdal. Aukra er en av nabokommunene til Molde.Så til spørsmål 2: Hans Christensen Paus var sogneprest i Fosnes ca. 1672-1682. Jeg vet ikke hvorfor du ikke har funnet ham i 'Norsk Prestehistorie' for han er jo vitterlig med der (se Lenke ) . Han er også omtalt i Svein Tore Dahls bok 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700'. Her går det fram at han døde i 1682, og det var vel kanskje da Anfind dro til Trondheim? Jeg nevner også at H. C. Paus i 1679 betalte (skatt?) for seg selv, sin kone, en stuepike, to tjenestedrenger og fire tjenestetøser. Anfind var kanskje en av drengene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anita Holck

Hjertelig takk til deg, Knut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.