Gå til innhold
Arkivverket

[#10696] Hr. Hans Christensøn Paust/ Paus ca. 1670-80


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Jeg går bakveien i et forsøk på å finne ut mer om en Anfind Jacobsøn Kipper (Holck) i Trondheim:Den 28 november 1682 begjærte Anfind Jacobsøn Kipper, som i ti års tid har tjent den hederlige mand Hr. Hans Christensøn Paust, å bli trolovet...osv. I Mantall for Byskatten 1683 står: Anfind Kieper fra Nomdahlen, men i Trondhjems Pantebok for 1690 kalles han Anfind Jacobsen Holck og han var barnefødt i Akerø gjeld i Romsdalen. Jeg kan ikke finne noe Akerø i Romsdalen, kan det være Aukra i Sogn og Fjordane?Jeg har registrert en Hans Christensøn Paus, ca. 1650-1692, res.kap., Fosnæs i Namdalen, g. 1675 med Regitze (Risse) Randulf. Kan det være ham Anfind tjente hos i ti år? Jeg kan ikke finne ham i prosjektet 'Norsk Prestehistorie'. Hadde han et annet yrke, i så fall hva?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Vi får vel si at tampen brenner på spørsmål 1. Du spør: 'Jeg kan ikke finne noe Akerø i Romsdalen, kan det være Aukra i Sogn og Fjordane?' Svaret er Aukra i Møre og Romsdal. Aukra er en av nabokommunene til Molde.Så til spørsmål 2: Hans Christensen Paus var sogneprest i Fosnes ca. 1672-1682. Jeg vet ikke hvorfor du ikke har funnet ham i 'Norsk Prestehistorie' for han er jo vitterlig med der (se Lenke ) . Han er også omtalt i Svein Tore Dahls bok 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700'. Her går det fram at han døde i 1682, og det var vel kanskje da Anfind dro til Trondheim? Jeg nevner også at H. C. Paus i 1679 betalte (skatt?) for seg selv, sin kone, en stuepike, to tjenestedrenger og fire tjenestetøser. Anfind var kanskje en av drengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.