Gå til innhold
Arkivverket

[#10702] Digitalpensjonatet-forkortelser i kirkebøkene


Gjest Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Jeg har forsøkt å finne forklaringer på endel forkortelser som er benyttet i kirkebøkene i Digitalpensjonatet, men uten å ha lykkes med det.Finnes det ikke en oversikt over benyttede forkortelser? Jeg lurer bl a på hva forkortelsen KMD i rubrikken for yrker står for. Likeledes forkortelsene DEM og Sr for sivilstand ved vielser. Er det noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Kathiravelu

heisan.Har du sett på : digitalarkivet.uib.no/1865/forkort.htm -og ; digitalarkivet.uib.no/1900/forkort.htm -Lykke til. Mvh Marit K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Astrid,Arne og MaritMarit-bra du hadde adressene til forkortelsene i 1865 og 1900 tellingene. Disse forkortelsene virker forståelige. De forkortelsene jeg stod fast på var fra kirkebøkene i Borgund i Møre og Romsdal, vigde i 1698-1800. Astrid-disse betegnelsene for sivilstand virker nokså franskinspirerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;forkortelsene du brukte som eksempler er ikke laget av dem som har skrevet av kirkebøkene, men de er laget av presten som skrev originalen i sin tid. Disse prestene hadde ofte studert i utlandet, og det er nok ikke til å undres over at en del av ordene virker franskinspirerte. I høyere sosiale lag var det dessuten vanlig med slike titler som Astrid har kommet med forklaring på.Fordi noen forkortelser er brukt i originalen, vil du neppe finne alle i dokumentasjonen Marit viste til. Slike forkortelser er ikke standardiserte, og samme forkortelse kan sikkert bety ulike ord i ulike sammenhenger. Forkortelsene må tolkes ut fra sammenhengen, og da blir det ikke lett å lage noen dokumentasjon. Hvis man er usikker er det imidlertid alltid noen med gode forslag her i debattforumet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.