Gå til innhold
Arkivverket

[#10712] Onkel i Amerika?!


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

De fleste av oss har vel hørt historier om onkler som dro til Amerika, og som kanskje sendte et brev eller to den første tiden de var der borte, men som siden ble borte for slektninger i Norge for bestandig. Min morfar fortalte om sin onkel Laurits som plutselig ble borte og mange år senere kom det et brev fra en onkel i Amerika. Dette er en ting han aldri glemte og fortalte til oss barnebarn, spesielt meg som er så interessert i slektsgransking. Onkel Laurits ble veldig 'plutselig' borte og han har lurt på om det kunne være noen spesielle grunner til at han dro. Ingen i familien ville nemlig snakke om det. Onkel Laurits ble født i Siljan (Slemdal) i Telemark på gården øvre Daapan 10.06.1894. Hans foreldre var Gullik Olsen f.1854 og Martine Kristensdtr. f.1861. Er det noen Amerika-eksperter der ute som kan hjelpe meg og finne ut noe om denne onkelen? Da ville jeg blitt kjempeglad!!! Mvh.Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I FT 1900 står han som Lauves,er det rett? Det var jo et triks å stikke til USA for å unngå barnebidrag. Vet du hvilket navn han brukte i USA? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Hei Sigbjørn. Ja, han står som Lauves i FT 1900, men ble i familien kalt Laurits. Hvilket navn han eventuelt brukte senere, aner jeg ingenting om. Har også tenkt på det med et uekte barn, men som sagt; finner ikke noe ut av det! Har ikke funnet han som far, men kan kansje dobbeltsjekke! Mvh.Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hege! Har du noen som helst formening om tid? Brevet? Når ca det kom? Kanskje greie å tidfeste noenlunde på bakgrunn av andre hendelser?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Min morfar ble født i 1923, så det må ha skjedd noen år etter dette. Han husker jo at han ble borte og brevet som kom. Så han forsvant nok etter 1926 ihvertfall. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Han måtte vel ha Norsk pass,så der er en mulighet til å finne navn yrke og ca tidpunkt når han dro. Kontakt aktuelt Statsarkiv som må kunne gi svar.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Takk for opplysningene! Men hvilket Statsarkiv henvender jeg meg til, og er det noen som har noen e-mail adresser jeg kan henvende meg igjennom? Tusen takk! Mvh.Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dersom du klikker på riksvåpenet øverst i venstre hjørne så finner du mange arkiv.Statsarkivet.Kongsberg@Riksarkivaren.depDet må vel bli rette sted å starte. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.