Gå til innhold
Arkivverket

[#10718] 'Barnet kom for tidlig.....'


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

I Eikers kirkebok for 1680 årene står det stadig i såvel dåpsinnførsler som ved begravelser av spebarn - 'Kom for tidlig' - Betyr dette at barnet var prematurt? Eller betyr dette at barnet var født mindre enn 9 måneder etter vielsen? Jeg tipper at det er det sistnevnte som er tilfelle, men er det noen som kan bidra med noe annet enn min tipping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil anta at de på den tiden var mest interessert i antall måneder etter bryllupet. På beg. av 1800-tallet begynte presten å føre nærmere merknader vedr. dødfødte. Begrepet jeg da har sett er h.h.v. 'fullgått' og 'ikke fullgått' om barnet, altså om barnet fysisk sett var født for tidlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Min erfaring er at begrepet 'for tidlig' ble brukt både om premature barn og barn som var født for kort tid etter bryllup. Når presten begynte å føre inn årsaken til dødsfall avhenger vel mer av presten enn av årstallet. Tingbøkene eller fogderegnskapet kan gi informasjon dersom barnet var født for kort tid etter bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det som her refereres til 1680, er jeg ikke i tvil om at barnet er født mindre enn 9 måneder etter vielse. Presten skriver ofte bare 'for tiilig', men i tingboka kommer det klart fram: 'for tiilig sammenleye'. Poenget er at det dreier seg om leiermål det skal innkreves bøter for. Så langt jeg har sett, blir dette kun sagt om gifte folk, og viser til at barnet er født for tidlig i forhold til vielsesdato. Stemmer det jeg sier, skulle man ikke finne slike innførsler for de som ikke er gift. I deres tilfelle vil en slik kommentar være meiningslaus etter kirkas syn siden alt før ekteskapet var for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Rasmus på Jæren, født 1623, ble i 1649 bøtelagt 'For hans Quinde kom for tidlig'. Så enkelte prester (og lensmenn) fulgte nøye med. På de tider var det vel få premature barn som overlevde, så du må nok ta en titt både i tingboken og kirkeboken, og også om det var den eldste eller en lengre bak søskenflokken. eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det var veldig vanlig med ekteskapsbøter, dvs. barn som ble født for kort tid etter bryllupet på 1600-tallet. Her var det den som hadde bygselsretten til gården som fikk inntektene, så i hovedsak var det fogden som var ivrigst etter slike tilfeller. Disse tilfellene står i tingboken og regnskapene. Der er det også nevnt premature barn av ugifte mødre, vurdert av jordmødre, fordi dette kan være nyttig informasjon for å få fastslått farskapet.Min erfaring fra 1600-tallet er at slike tilfeller blir registrert som vanlige fødsler uten kommentarer i kirkeboken. Presten hadde derimot behov for en forklaring på eventuell hjemmedåp og dødsfall - også blant spebarn. Og i disse tilfellene har presten ført inn at moren er forløst for tidlig, eller barnet kom for tidlig. Her varierer nok praksisen fra bygd til bygd, men en kontroll av regnskapene vil nok gi svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.