Gå til innhold
Arkivverket

[#10742] Odin Marius - fremdeles sporløst borte


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Jeg har i et tidligere innlegg etterlyst denne krabaten,men uten hell. Kanskje det har kommet til noen nye glupinger siden sist........? Navnet hans var altså Odin Marius Mathisen, f 1887 i Trondheim, far Carl Mathisen f. 1859 i Trondheim. Odin finnes ikke i 1900 tellinga i Trondheim og grunnen var at han var sendt ut som gjetergutt til Åsen i Nord-Trødelag. Han jobbet en liten stund som dreng på gården Følke i Åsen, men hovedsakelig var han på en annen gård i Åsen. Han arbeidet hele sitt voksne liv som domkirkearbeider ( murer) og har bla. lagt gulvet i Nidarosdomen. Det finnes en skulptur av Odin på nord?veggen i kirken, der er han avbildet som mureren som holder på med den siste steinen på bygget. Sagnet sier forøvrig at hele katedralen vil rase sammen hvis den siste steinen kommer på plass! Men hvordan kan jeg finne Odin i 1900?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Muligens kan det være ham uten etternavn. Forøvrig er det mange å velge mellom på angitte link. Mvh Knut FjogstadTellingsår: 1900 Kommune: Verdal Kommunenummer: 1721 Navn på bosted: Leirfaldkaalen Antall personer registrert på bostedet: 4.Johannes J. Kaalen hf g Jordbrug S landhandel 1831 Verdal Pauline Kaalen* hm g Husstel 1857 Verdal Anna Johannesdatter* d ug Husstel 1880 Verdal Marius tj ug 1887 VerdalAvansert søking i FT 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Tjaaaa....Han her var født i Verdal, min Odin Marius skal være født i Trondheim. Han brukte også som regel bare fornavnet Odin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skulle anta han kom til Åsen som oppfostringsbarn eller fosterbarn - kanskje plassert der av fattigvesenet. Men han finnes jo ikke der i FT 1900.Jeg har sett under Følke i Åsen bygdebok uten å finne ham. Åsenbøkene nevner de fosterbarn som finnes på hver gård, og en del barn fra Trondheim ble plassert i Åsen. Du sier at han 'hovedsakelig var på en annen gård i Åsen'. Hvis du vet navnet på gården eller plassen, kunne jeg se i bygdebøkene som jeg har her hjemme.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Oskar Martinsen er jo litt unna det du leter etter, men fordi resten av opplysningene stemmer så det kan være grunnlag for en nærmere sjekk:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Oskar Martinsen kan det nok ikke være. Han _het_ Oskar, og døde ugift i 1958 (jfr. bb for Åsen bd. 5, s. 64).Vet du hvilken gård her i Åsen Odin var på? I og med at han var født 1887, skulle han være konfirmert 1901-02. Jeg finner ham ikke i konfirmantlista for 1901, og har ikke tilgang til 1902, men jeg vil tro han kan være oppført der.Mvh Arne Langås, Åsen (a.langaas@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.