Gå til innhold
Arkivverket

[#10743] Dyrset, Kværnes pr.gj i sør-Trøndelag


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er på jakt etter forfedre til Martin Dyrset som ble gift med Anna Andersdtr Trengereide f. 1885 i Samnanger. De har forbindelse til Bruvik, det vet jeg.I 1900 FT finner jeg en Hans Bruvik som jernbane og vegarbeider der i Bruviks herred. Han er født i 1867 i Kværnes pr.gj. i Sør Trøndelag.I 1865 FT til Kværnes pr.gj, finner jeg så en familie ved navnet Dyrset som kan være hans foreldre :Even Dyrset 29 år og Anne Siversdtr 27 år. De har da to sønner : Elias (3) og Ludvig (2.)Kan Hans være deres sønn?Jeg vet jo heller ikke om Hans Dyrset er far til Martin Dyrset selv om det er mye som tyder på det.I Samnanger bygdebok I står det kun Martin Dyrset, anleggsarbeider, ingen årstall for han.Martin og Anna fikk ihvertfall en datter som het Marie.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei!Averøy Bygdebok III eller IV som omhandler Dyrset er desverre ikke kommet ennå. Jeg har noen kopierte sider av manus for deler av Dyrset, ikke alle brukene, der forekommer Martin et par steder. En Iver Martin Andersen Dyrset, f 1889, men han flytter til Lørenskog og døde der ugift i 1970. En Hans Martin Aakesen Dyrset, f 1864, får skjøte på Åkehagen og gifter seg med Ingeborg Anna Knutsdatter Nedal.Det er jo ingen av disse, men Martinnavnet forekommer i hvert fall i tilknytning til Dyrset.Jeg har bare bind II og III av bygdebøkene. Hans forekommer ikke i de sidene jeg har, men de er som sagt ikke komplett for alle brukene.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg henger meg på som interessert her. Har disse menneskene noen forbindelse med Knut Armann Schjelderup Dyrset, f. 1909? Han var gift med Marie Rasmusdatter Kornstad, og de bodde på Kornstad på Averøy. Kvernes prestegjeld er forøvrig i Møre og Romsdal, ikke i Sør-Trøndelag.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til begge.Jeg synest tydelig at det stod s.Trøndelag i folketelliga. Kanhende noen har anledning til å se i kirkebøker?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei!Jeg har ikke kirkebøkene. Kvernes ligger i MR. Får ikke mulighet til å sjekke det neste spørsmålet. Står på farten til en snartur til Romsdal i helga.mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

FT 1865 :LenkeDet var her jeg fant denne Even Dyrset. Det er faktisk i s.Trøndelag etter hva jeg kan se.Hans Dyrset som kom til Bruvik er også oppsatt som født i Kværnes.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenken din er feil, men Even D. bodde i T. heim i 1865, født i Kvernes prestegjeld. I 1900 er Kvernes to kommuner: Kornstad og Bremnes. Idag er dette Averøy kommune, nabokommune til Kristiansund MR (Nordmøre). Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var dumt, her skal den være rett. LenkeTakk for forklaringen. Nå er det bare å håpe på at en eller annen har anledning til å kikke i en kirkebok. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Olav Hoset

Oppdaget denne gamle etterlysningen idag- håper dette likevel er til nytte: Martin Dyrset var født Peder Martin. Her er det som jeg har om hans foreldre:Marit Ingebrigtsdatter Dyrset, f. 21. februar 1863, fra Dyrset i Bremsnes sogn, Kvernes, Averøy. Hun giftet seg i Bremsnes kirke 19. juli 1887 med Sivert Pedersen Sølsnes, f. 2. august 1840, fra Sølsnes i Veøy sogn, Romsdalen. De fikk 7 barn: A: Karl Edvard, f. 16. april 1885. B: Peder Martin, f. 16. januar 1887. C: Ingeborg, f. 8. desember 1888. D: Olga Johanna, f. 31. oktober 1892. E: Marie, f. 31. mars 1896. F: Sigfrid, f. 31. mars 1896. G: Borghild Augusta, f. 17. august 1900. Sivert hadde tatt studenteksamen og studerte jus i Kristiania, men avbrøt studiene ca. 1870 og ble noe senere konstituert hamnefogd i Vardø. Etter en ganske kort periode der begynte han å reise rundt på anleggsarbeid. I 1880-åra var han kommet til Dyrset der han fikk arbeid i koppergruva. Etter at Ingeborg ble født flyttet Marit og Sivert, men ungene ble værende på Dyrset. (Eldstegutten Karl ble muligens med foreldrene). Sivert var kommet på anleggsarbeid i Etne da Olga ble født i 1892. Fire år senere var familien kommet til Ulsteinvik, der tvillingene ble født. Yngstedatteren Borghild ble født i Grytten i Borgund. Folketellingen 1900 forteller at familiemedlemmene da var spredt omkring i landet. I Grytten bodde Sivert- jordbruksarbeider, kona Marit- husmor, samt barna Olga, Sigfrid, Marie og lille Borghild som ennå ikke var døpt. Eldste sønnen Karl var gårdsdreng hos onkelen Andreas Sølsnes i Vistdalen, Peder Martin var hos besteforeldrene på Dyrset og Ingeborg var hos tante Anna og Rasmus på Hoset. Familien flyttet mye rundt omkring på grunn av anleggsarbeidet. Marit og Sivert flyttet til Hjørungavåg i Hareid på Sunnmøre i 1904. Sivert var da blitt syk og ble sengeliggende. Han døde på Hareid 1. mai 1906. Marit måtte da livnære seg bl.a. som kokke ved bryllup og andre tilstelninger. Hun døde 2. mai 1938. Hilsen fra Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var en gledelig overraskelse! Hjertelig takk skal du ha, jeg hadde gitt opp å kommer videre her. Da er det kanksje muligheter å komme enda lenger bakover. Disse menneskene er anene til min søsterdatter's mann. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har jeg funnet dette, er det noen som kan sjekke?1. Marit Ingebrigstdr 18632. Ingebrigt Tørrisson 31 år i 1865 3. Marit Hansdtr 29 år i 1865 4. Tørris Oliversson f. 1806 5. Marit Endresdtr gift 8/7/18338. Oliver Tørrissen ca 1765 9. Ane Pedersdtr ca 177516. Tørris Olsen 17. Helena DreyerSå står jeg fast.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Lenken din er riktig. Ingebrigt og Marit på Dyrset var mine tippoldeforeldre og jeg har massevis om deres aner. Send meg en mail så kan du få disse tingene direkte. kohoset(a)start.no Kan du lese wpd-filer (word perfect), eller må jeg konvertere fila til doc-fil? Hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Og så skulle du sett Atle Austestads bok (hefte) om Martin Dyrseth- den finnes f.eks. på Deichmann i Oslo og inneholder massevis om Dyrsetslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha. Jeg ante ikke at Atle A. hadde skrevet bok om Dyrset familien og, visste jo at han var i slekt med Anna Trengereide og meg. Han skrev og en bok om Karolinen i Samnanger.Skal sende deg en mail omgående.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Er det noen som har kjennskap til Sivert Tronsen Grut, f. 1745, Meldal, 1779 g.m. Olava Iversdt. Kjørsvik, f. 1749. De skulle være bosatt på Dyrset iflg. opplysninger jeg har.Skulle gjerne hatt opplysninger om deres etterkommere, evt. annen slekt i distriktet.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du setter opp en ny melding er du nok sikrere på å få svar, tenker jeg.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, du har nok sikkert rett i det. Tenkte jeg skulle gjøre det, men ettersom overskriften her var såpass generell, og at det var folk med kilder fra Dyrset, tok jeg sjansen likevel. Følger likevel oppfordringen din og legger inn en ny melding.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.