Gå til innhold
Arkivverket

[#10745] Katrine Sørensdatter f. ca 1807 Førde prestegjeld


Gjest Marita Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Lystad

Jeg leter etter informasjon om Katrine Sørensdatter.Jeg finner henne i folketellingen 1865. Hun bor da i Kinn prestegjeld, og er oppgitt å være 58 år gammel. Fødested er sagt å være Førde pr.gj.Hun er gift med Jahn Olsen, alder 60 år i 1865. De bor sammen med sin sønn Salomon Jansen og hans familie.Noen som vet noe mer om Katrine? Hvem var foreldrene hennes? Hvor i Førde pr.gj kom hun fra?mvh Marita Lystad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I Digitalarkivet finner du døpte i Førde 1782-1821. Ved oppslag der finner du ingen Katrine Sørensdatter (men 8-9 varianter av Katrine skrevet med Cat..., men heller ingen av disse som Sørensdatter)mvh Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Lystad

Takk for svar!Vanskelig sak dette. Det kan jo være at hun ikke er fra Førde prestegjeld, dvs at det står feil fødested oppgitt i folketellingen. Merkligere ting har skjedd før, for å si det sånn.Finner selv en Catrine Sørensdatter som er 7 år gammel i folketellingen for Førde i 1801. Dette stemmer ikke med fødselsåret, så jeg tror ikke dette er rett person.Noen med kjennskap til Katrine Sørensdatter og mannen hennes, Jahn Olsen. Tror han var fra Eid, men litt usikker også på dette.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I oversikten over vigde i Sogn og Fjordane finnes en Jan Henrik Olson (f. 1804) som blir gift 9.6.1835 med en Elen Katarina Sørend. (f. 1794). Det stemmer med Caterine fra 1801-tellingen men ikke med folketellingen i 1865. Du bør ikke henge deg for mye opp i opplysningene om fødested i disse kirkebøkene for denne tiden, for der har eg flere ganger funnet at man har valgt enkleste vei og ført inn bosted på tidspunktet for ekteskapet. Linken er LenkeEg er ikke sikker på hvor komplett oversikten over vigde er i dette tidsrommet, men der finnes bare en Jan Olsen med noenlunde rett fødselsår.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marita Lystad

Tror ikke dette er riktige personer. Har grunn til å tro at Jahn Olssen er fra Eid prestegjeld, gården Hollen på Stårheim.Kan godt hende at Katrine Sørensdatter i Førde pr.gjeld er rett person. Noen som har andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.