Gå til innhold
Arkivverket

[#10747] Rønne ne de Bornholm


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Dette ser jo unektelig litt fransk ut? Blir ikke dette noe sånt som 'født i Bornhom' e.l.? Hvis gjetningen holder, skulle vel 'ne de' helst stå mellom et etternavn og et stedsnavn slik som i ditt eksempel. Kan det stemme med de andre tilfellene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den. Nu er jo dette en tid ,1600/1700, hvor stedsnavn ofte benyttes til etternavn.Her har altså presten fått vite at denne Rønne er født i Bornholm. Hvorfor spørsmålet er at jeg har sett, som i dette tilfellet begge navn ,Rønne og Bornholm , som etternavn.Ikke nødvendigvis om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari ulven vilhelmsen

Bare sånn ut i det blå, så er jo Rønne hovedstaden på Bornholm.Men det vet vel alle. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Flott. Da kommer neste, eller litt flere 'ne de'. Møller ne de Lexous, Christens ne de Hofft Fayes, Møller ne de Magnus, Lampe ne de Schrøder, Smith ne de Thodes,Karhs ne de Lind, Wegner ne de Magnus,Kahrs ne de Gierding,Kahrs ne de Heiberg,Weiner ne de Bremer,Dedechen ne de Weinmann,Boos ne de Lange,Lilienschiold ne de Montagne,Fasmer ne de Ridder .......o s v. Født NN Møller fra Lexous ..ja mulig, født NN Christens fra Hofft Fayes ?? . Født NN Møller fra Magnus ?? Dette skurrer litt. Alle er slektsnavn i Bergen og det må være noe presten mener med dette 'ne de' .Kan det være NN Rønne 'gift med' Bornholm ?? Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ja, det skurrer ganske mye i forhold til min første hypotese. Hvis vi likevel holder på at presten kanskje var litt frankofil, så kunne en annen vri være at 'ne de' skulle bety 'født av'. Dette gir noe slikt som: Møller født av (familien) Lexous, Christens født av (familien) Hofft Fayes etc. Da blir mitt neste spørsmål: Gjelder dette bare kvinner? Og kan det stemme at i alle fall det ene etternavnet er mannens slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Der har vi løsningen. Det første navn er hustruen , det andre er ektefellen. Eks: Ide Kahrs ne de Gierding. Ide Kahrs/Gierdings kone.Mad Zidsele Cathrine Kahrs ne de Heiberg. Mad Zidsele Cathrine Kahrs/Heibergs kone.Helchie Christens ne de Hofft Fayes. Helchie Christens/ Hofft Fayes kone. Da lærte vi litt idag og. Takk alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.