Gå til innhold
Arkivverket

[#10749] Thomas Beegs smug


Gjest Lars Maersk Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Såvidt jeg husker, lå Tomas Beegs smug ute ved Nykirken.Hvis du ikke får mer svar her , kommer jeg med litt mer opplysninger om personen imorgen.Har mer hjemme. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Thomas Beeg smug er idag Nykirkesmauet.Jeg vet ikke om du har noe om Thomas ?? Jeg har notert at han var gift med Criselle Willarsdat. Når Thomas dør ca 1665 ?, trolover hun seg 16/3-1667 med engelsk consul Andrew Davidson Cristie f ca1620 Montrose,Skotland,død 1694 begr KK 7/5-1694. Andrew var notert i rode 4 nr 76. Andrew og Criselle er notert med ett levende barn,David, som har stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg ved ikke noget om Thomas Beeg, udover at han findes i koppskattmandtal for 1645, nr 257 i rode 5 samt i mandtal for verdi takster 1645. nr 1674 Tommas Begs huus 300 dlr Offuenn for i gangen (Tommas Beeghs smug) NK.Grunden til min interesse er at raadmand Thomas Thomasen Crometj (nr 1687 0g 1688 i verditakster 1645, våninger resp söboder) eventuelt også ejede et hus 'offuen for Tommas Begs smug jnd ad gaaden' (nr 1672). Der er yderligere Tomas Tomasen i nr 1647 & 1648 i samme mandtal, men om der menes samme TT i alle ved jeg ikke. Der er i hvert fald ikke flere end en TT i koppskattemandtallet. I koppskattmandtallet for samme år bor TT i rode 9, ligeså hans sön Daniel Thomasen, som i 1657 er i rode 8. Jeg har kigget en del på hvem der boede i rode 7 8 og 9 og mistänker at gränserne kan väre flyttet eller roderne skiftet nummer, så at det drejer sig om samme gård, både for Thomas Thomasen i 1645, Daniel Thomasen i 1657, og dennes sön Thomas Danielsen Crometj i 1686 (reguleringskortene) og 1699 (TDs skifte). For eks er Ivar Christensen i rode 8 i 1645 men i rode 7 i 1657 og 1686.(1674).Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan godt hende at rodegrensene har vore endra litt på 1600-talet, men neppe så mykje at desse folka eit år var i rode 5 og eit anna i rode 9. På denne adressa finn du eit overiktskart over rodeinndelinga i Bergen, dog av nyare dato, men likevel nær opp til det opphavelege på 1600-talet. Der låg Nykjerkesmauet låg i rode 4, men grensa opp til rode 5 på toppen, medan dei andre du nemner, låg nærare sentrum. Nykjerka låg i rode 3.Her er adressa til kartet:http://home.online.no/~fndbadm/kartbg.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Tak for länken. Jeg har nok udtrykt mig lidt utydeligt.Thomas Thomasens gamle hus ved Thomas Beegs smug har ikke noget med spörgsmålet om rodegränserne at göre, men kan väre en endnu tidligere bolig til Rådmand Thomas Thomasen Crommetius (Crometj, Cromarty). Han blev jo Rådmand 1617 og ser ud til at ha fået borgerskab allerede i 1599 (evt 1607, 1609).Når det gälder rodegränserne, ser vi, at det er nok hvis gränsen mellem rode 8 og 9 er flyttet 2 huse mod sydöst til Hennebysmuget mellem 1645 og 1657, for at Crometjs gård ved den gamle Bautansgårdens hop (Strandgaten 59 i 1901 ifölge Erslands 'Forandringer', s 14-15) skal skifte rodenr. Ivar Christensens rodeplaceringer i de samme år kan tyde på at gränsen mellem rode 7 og 8 kan väre flyttet et eller to huse. Jeg har endnu ikke kigget nöjere på flere personer end disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Terje Her er lidt mere om Thomas Beg: Scottish Record Office No RS 43(Orkney) III, 3: Begg, Thomas; Merchant in Bergen, Norway. Son of Magnus Begg and Margaret Mowat in Gossigar, Orkney. 1625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.