Gå til innhold
Arkivverket

[#10754] Hvor er 'Ulenbroe' ? - Finn Kristensen Ulenbroe, nevnt i Stokke, Vestfold 1704


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

På skiftet etter Tore Hansen på Nordre Rørkoll i Stokke i Vestfold, 21. oktober 1704, er en av arvingene hans søster Maren Hansdatter, gift med Finn Kristensen, bosatt 'ved Ulenbroe'.Er det noen som har en anelse om hvor dette er. Ettersom skriveren ikke har spesifisert nærmere, må det trolig være 1) et sted i Stokke 2) et sted som 'alle' visste hvor var den gangen. Ytterligere personopplysninger tas også imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Gården Auli i Sem ble skrevet Ulen på 1500-tallet (Borreminne 1994 - artikkel om Lange-slekten på Falkensten). Aulielva er jo kjent i dag - den renner vel ut innerst i Tønsbergfjorden. Kan det ha vært en bro over Aulielva som er Ulenbroe? En slik bro ville vel måtte krysses ved en reise landeveien fra Stokke til Tønsberg, og da sikkert være vel kjent blant folk i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg fant litt mer: Se Lenke. Der finner du utdrag av en reisebeskrivelse fra 20. september 1593 nordfra gjennom Sem til Stokke, med en kartskisse. Der omtales 'Vglum bro', som trolig er det samme som 'Ulenbroe'. Kort etter passerte reisefølget 'en gaard kallis Vglum', og deretter 'Ackers vand'. Dette stemmer jo bra med Auli. - Samme sted omtales fra 1875 'Auli Bro' (i forbindelse med prosjektering av grevskapsbanen).Det spørs om ikke bygdeboken for Sem kan bekrefte en del av dette under Auli-gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har sett på bygdeboka på Riksarkivet nå i kveld, og, ganske riktig, jeg fant både Ulenbro (under Auli) og Finn Kristensen. Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.