Gå til innhold
Arkivverket

[#10755] Pløyen, Hanestad, Ø. Toten: 2 stk Ole Hermansen f.ca. 1830


Gjest Ann Helen Gaustad Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Noen som vet hvor plassen/bruket Pløyen (Pløien i 1865) lå eller ligger? Er det i nærheten av Hanestad i Balke sogn?Med det samme: Ole Hermansen i Pløyen f. 1829?, gift før 1865, er det noen som vet om han var far til Polla/Pauline Olsdatter (min tippoldemor, gift med Hans Syverinus Fredriksen Aas)? Ole Hermansen på Hanestad, f. 1833? og ugift i 1865 og 1875 er vel en helt annen kar?Kan noen løse 'Hanestadgåten' og vet mer om noen av disse ovennevnte, blir jeg glad! På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Pløien ligger i Balke sogn - ikke veldig langt unna Hanestad. I nærheten av Hveems/Kvems-gardene ved Bilitt/Starum. Det står faktisk skilt til Pløien fra vegen mellom Bilitt og Kapp!Polla (Pauline)Olsdatter, f. 15.9.1854 på Enge (husmannsplass på Skreia under Tømmerhol ved Kapp!), gift 29.4.1874 med Hans Syverinus Fredriksen Aas, var datter av Ole Hermansen og Marie Hansdatter.Ole og Marie ble gift 24.6.1854. Ole var da ungkar og jeger, og bosatt på Tandberghagen. Han var født 20.6.1830 på Hårstadeie, og konfirmert 6.10.1844 på Hensvoldeie. Foreldrene het Herman Hermansen og Berte Pedersdatter.Marie var ved vielsen bosatt på Eng, oppgis å være 24 år gammel, og faren het Hans Evensen.Ved folketellinga 1865 er familien bosatt på Håkenstad øvre, der Ole er husmann. Da Polla blir konfirmert 3.10.1869 bor familien fortsatt på Håkenstad.Ved 1875-folketellinga er de så bosatt på Pløien, der Ole er gardbruker og snekker.Det ser forøvrig ut til at Polla var eneste barn til Ole og Marie.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Takk både til Sonja og Rune.Grunnen til at jeg sjekket med Hanestad var 'familiemyten' om at Polla kom 'fra Hanestad'. I løpet av vel 100 år kan mye skje ved muntlig overlevering. At hun var vokst opp der i nærheten var derfor ikke så overraskende. Men overraskelsen var stor da det var 2 Ole Hermansen så like ved hverandre og med omtrent samme alder!Hans Aas var forøvrig sersjant på Starum og i 1900 var familien bosatt på østre Hveem. Ole Hermansen som var enkemann var da med dit, ser det ut til. Muligens er Christian/Kristian Hermansen broren hans, han er på legd der også i 75. Hans og Polla fikk mange barn. Er det noen etterkommere der ute i tillegg til 'vår' grein (etter Harriet Paulovna)? Ta kontakt da vel!mvhAnn Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Disse opplysningene om at Polla var 'fra Hanestad' gjorde meg nysgjerrig. Riktignok kan muntlige beretninger være både vridd og regelrett feil, men veldig ofte har de noe for seg. Slik var det også i dette tilfelle!Pollas far, Ole Hermansen (21.5.1830 er vel den korrekte fødselsdato), var sønn av Herman Hermansen og Berte Pedersdatter (som nevnt).Herman var født 12.5.1784 på Hanestad, og sønn av Herman Olsen Hanestad (1727-1798) og Berte Olsdatter fra Trogstad (1746-1829). Herman Hermansen dør som fattiglem 6.1.1861.Polla var altså tremenning med den Ole Hermansen Hanestad som du fant... Og Kristian Hermansen er helt riktig bror til Ole Hermansen (Pløien).Ha en god natt! Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Tusen takk, Rune! Der falt jammen Hanestad-brikka på plass likevel. Hvis du vet noe mer om Berte Pedersdatter med det samme og har lyst til å dele det med andre, så...? Døde hun før eller etter Herman Hermansen?Håper dette ikke forstyrrer skjønnhetssøvnen din igjen! Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Berte Pedersdatter døde 1.9.1862 som fattiglem. Etter alderen som oppgis, skal hun være født ca. 1799. Da hun gifter seg med Herman i 1821 var hun i tjeneste på Klavestad.Hennes opphav kjenner jeg ikke (i hvert fall ikke i øyeblikket...). Jeg skal nok få sove i natt :-)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.