Gå til innhold
Arkivverket

[#10756] Skåbu - Fron


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Mari, datter av husmann under Græsberg Amund Olsen Kildeberget og hustru Mari Jacobsdatter ble født 1. april 1820 og døpt 23. i samme måned.Er det noen som har flere opplysninger om Amund Olsen og Mari Jacobsdatter.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Takk for opplysningen om hvem Amund var gift med. Jeg har opplysninger om hvem datteren var gift med og videre nedover til d.d. hvis det kan være av interesse. I min søken etter Amund kom jeg bort i en kar fra Rigebu som hadde en kopi av kirkebøkene for det området. Jeg husker ikke lenger hva han het, men skal skaffe greie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei. Når du sier datteren, mener du da Mari. Hun er min manns tippoldemor og ble gift til gården Plassen i Heidal, så her har jeg alle opplysningene. Jeg er veldig interessert i å komme i kontakt med han som har kopi av kirkebøkene. Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Fron ministerialbok 1799-1816, side 307:Viet 05.05.1805 Uk. Amund Olsen Kielberget og Pige Mari Jacobsdtr. Kleven Caut. Peder Hansen Osmundstad og Ole Iversen GrosbergDet er alt som står om paret ved vielsen. Kirkebøkene for Fron går ikke lenger bakover enn 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Aud. Takk for opplysningene. Jeg får vel store problemer med å komme videre så lenge kirkebøkene ikke går lengere enn til 1799. Har du kjennskap til om det finnes bygdebøker for Skåbu? Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det finnes et verk; 'Gardar og slekter i Fron' i to bind av Einar Hovdhaugen. Bind I omfatter gårder og plasser i Sør-Fron, bind II ditto i Nord-Fron som Skåbu er en del av.Kjelberget er såvidt nevnt i bind II, side 343, kun som en plass under Grosberg i 1865 som nå er nedlagt. Det er derfor ikke nevnt noe om folk som bodde på den plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Aud, og takk for hjelpen. I folketellingen for 1801 finner jeg under gården Grosberg: Ole Johannessen, 57 år, husmann med jord, tømmermann og Kari Amundsdatter 66 år, hans kone. Deres sønn Amund 26 år, ugift, tømmermann. Dette kan vel være Amund Olsen, men helt sikkert er det ikke.Står det noe i bygdeboken om hvilken gård Kleven lå under ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er ikke mindre enn tre plasser Kleiva omtalt i boka, så da må man anta at det dreier seg om den Kleiva som er nevnt under gården uppigard Graupe i Skåbu. På side 347 står det: '[....]Fredrik Olsen kjøpte Graupe av broren Tord Olsen i 1737 [....] I 1752 solgte han plassen Kleiva under Graupe til Ole Jacobsen skredder for 80 rd og årlig avgift 1 ukes slått og 3 skilling i rede penger. [....] Bygsla i 1753 bort plassen Kleiva til Ole Jacobsen for 12 dagers slått og 3 mål skur. Ole Jacobsen har rydningsrett til plassen.'Går vi inn på Graupe i 1801, finner vi en husmann ved navn Jacob Olsen. Han kan være eldste sønn av denne Ole Jacobsen, og far til Mari. Sistnevnte kan være identisk med den Mari Jacobsdtr. 19 år gl. og 'tienestefolk' under den 2. gårdbrukeren.Iflg Hovdhaugen ble Kleiva fradelt uppigard Graupe og solgt i 1941 til en Edvard Kleiven som etter det jeg kan se, har sine aner fra andre plasser/gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Aud. Takk for all hjelp. Jeg føler meg nokså sikker på at jeg nå har funnet Mari's aner i Skåbu. Lengere enn dette er det nok vanskelig å komme.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.