Gå til innhold
Arkivverket

[#10758] Johan Erik Norgren. Vardø/Sverige 1828-1861.


Gjest Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei! Jeg leter etter min oldefars slekt. Min oldefar ble født utenfor ekteskap i Vardø i 1861. Hans far var gift baker Johan Erik Norgre(e)n, f.1828. Johan Erik Norgren giftet seg med Jørgine Petersdatter i Talvig i 1850. I kirkeboken står det at han var født i Sverige. Hans fars navn var Peder Norgren. Johan Erik og Jørgine fikk 5 barn: Nils Fredrik Christoffer f. 1851, Emilie Fredrikke, f. 1855, Johan Sofus f.1858, Hans f.1860 og Lars Erik f.1861. Min oldefar ble også født i 1861. Nils Fredrik Christoffer ble født i Talvig, de andre barna i Vardø. Johan Erik døde 06.03.1861. Ved folketellingen 1865 bor Jørgine (som var født i christiania)og barna fremdeles i Vardø. Etter dette finner jeg ingen spor av familien. Det jeg er ute etter er etterkommere og forfedre til Johan Erik Norgren. Jeg er svært lite kjent i Sverige og er takknemlig for all mulig hjelp. Mvh. Greta Voigt Nesbø.--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Dette er jo et gammelt innlegg, men siden den har forgreninger til Vardø, og jeg tidligere har kikket litt på Voigt i Vardø, så tok jeg en liten titt på denne saken også.I kirkebøker for Vardø er Johan Erik Norgreen registrert innflyttet fra Talvik i 1853 med kone og to barn, der er ikke oppført noe fødested.Jeg fant noen Nordgren født i Tromsø med foreldre Peder Nordgren og Sara Larsdatter/Lundstrøm på slutten av 1830-tallet, så en mulig teori er at Johan Eriks far Peder Nordgren flyttet fra Sverige til Tromsø tidlig på 1830-tallet. Et søk på Family Search gav følgende resultat:Lars Peter Pehrsson Nordgren Birth: 25 JUL 1824, Porsnæs, Piteå, Norrbotten, Sweden Father: PEHR NORDGREN Mother: SARA LARSDOTTERCHRISTIANNE FRIDRICHE PEDERSEN Christening: 19 JUL 1835, Tromsø, Troms, Norway Father: PETER NORDGREEN Mother: SARA LARSDRFREDRICH MAGNUS PEDERSEN Christening: 22 OCT 1837, Tromsø, Troms, Norway Father: PETER NORDGREEN Mother: SARA LUNDSTRØMCHRISTIAN FREDRIK PEDERSEN Christening: 01 NOV 1840, Tromsø, Troms, Norway Father: PEDER NORDGREEN Mother: SARA LUNDSTRØMKan det være samme par som er foreldre til Lars født i 1824 i Piteå, som til de som er født i Tromsø, og kan dette være søsken til Johan Erik. I FT1865 er der en Lars Norgren i Alta f.1818 i Sverige. Fødselsår stemmer ikke helt, men er vel innenfor mulige feilmarginer. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei Odd Villy.Takk for opplysningene! Du har funnet riktig familie. Som du skriver er jo dette et gammelt innlegg. Ved hjelp av Statsarkivet i Tromsø og Landsarkivet i Härnösan,Sverige har jeg fått en del nye opplysninger. Bonden Pehr Nordgren (f.1796)og Sara Larsdotter (f. 1796)bodde i Porsnäs, Piteå. De giftet seg i 1819. Barn: Sophia Johanna, f. 09.12.1821 i Piteå. Lars Peter, f. 25.07.1824 i Piteå. Johan Erik, f. 30.06.1827 i Piteå. Christina Erica (Stina Erica) f. 23.06.1829 i Piteå.Familien flyttet den 12.07.1829 til Nederluleå, Norrbotten og bosatte seg i Ersnäs. De fikk da barna Nils Gustaf, f. 24.01.1831 og Jonas Fredric, f. 30.06.1832.Den 30.mars 1833 flyttet familien til Norge. I 1844 er Johan Erik konfirmert i Tromsø.De barna som var født i Tromsø kjente jeg ikke til.Pehr Nordgrens foreldre bodde i Porsn¨s, Piteå. Deres navn var Eric Johansson, f. 1754, d. 27.01.1821, og Elsa Pehrsdotter, f. 1754, d. 1813. Eric Johansson giftet seg senere med Carin Olsdotter, f. 1766.Jeg kan ellers nevne at min oldefars navn var Karl Martin Voigt. Hans mor var Karen Margrethe Rønne, senere gift med Heindrich Iver Voigt. Kanskje du kjenner til denne grenen av familien?Mvh Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei GretaJeg kan vel ikke si at jeg kjenner spesielt godt til denne familien, men Heindrichs bror Frederich Wilhelm har vært diskutert på slektsforumet Finnmark-slekt [url="http://finnmark-slekt.com/finnquery/posts/769.html>http://finnmark-slekt.com/finnquery/posts/769.html I tillegg har broren August Carl (Carl August) så vidt vært nevnt i følgende innlegg http://finnmark-slekt.com/finnquery/posts/509.htmlKarl Martin går jeg ut fra at du kjenner godt til, men jeg kan nevne at i FT1865 finnes han i Trondheim LenkeI tillegg finnes halvbroren Fridthjof Magnus født 5/4-1870, døpt 7/8-1870 i Vardø. Foreldre Toldrøjert Henry Iver Voigt, f. 11/12-1828 og Karen Magrethe Rønne, f. 2??/8-1833. I FT1900 finner du han i Dverberg, Nordland Lenke I Dverberg bor for øvrig også hans kusine Augusta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Takk igjen! En del av opplysningene var nye for meg. Spesielt interessant var slektsforumet Finnmarkslekt. Det har jeg ikke vært oppmerksom på tidligere. Ellers kan jeg nevne at mine besteforeldre bodde i Kirkenes. Min far er født og oppvokst der.Mvh Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jostein Søreide

Hei Greta! Det ser ut til at du og min kone har samme opphav i Sverige. Har du noen ytterligere opplysninger om slekten fra Norrbotten, eller er alt lagt ut i diskusjonsforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg har foreløpig ingen nye opplysninger om slekten i Norrbotten. For å få vite mere kan du ta kontakt med Landsarkivet i Härnøsand. landsarkivet@landsarkivet-harnosand.ra.se Ett enkelt oppslag er gratis. Men vil du ha ytterligere opplysninger må du betale kr 90,- pr 15 minutter brukt tid.Dersom du får nye opplysninger håper jeg at du vil dele dem med meg!Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har selv hatt kontakt med Landsarkivet i Härnösand og etter et år hadde de ikke funnet noen ting. Jeg vet ikke hvor seriøst de arbeider for de opplysningene jeg trengte, fikk jeg lett tak i da jeg fant noen diskusjonsgrupper på nettet. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.