Gå til innhold
Arkivverket

[#10759] Adel i Lillesand??


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Jeg legger først nå merke til at Tingsaker ligger i Vestre Moland. Spørsmålet blir da om det virkelig finnes kilder fra tiden omkring 1600 som nevner en 'fru Anne Albrektsdatter til Tingsaker' ? Er noen samtidskilde kjent ? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

ToreHvor mye vekt kan vi legge på sønnen Samuel? Han giftet seg som Ellen nevnte, med Maren Friis, datter til Niels Samuelsen Friis og Anna Teiste, han skrev seg til Nørholmen, og Nørholmen beholdt såvidt jeg har oppfattet sine adelig privilegier i hans tid.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg forstår ikke helt spørsmålet: Maren Friis var datter av Nils Jakobssøn Friis til Landvik; hun var gift med Samuel Lauritssøn Nørholmen (Finne-Grønn: Slegten Eyde af Arendal. Genealogisk-Personalhistoriske Meddelelser (Christiania 1916?), s. 10, tavle). Jeg har ikke funnet Nørholm som adelig setegård etter 1662. Det forekom også andre tilfeller der adelige kvinner giftet seg med uadelige menn, som i dette tilfellet med Samuel. Men finnes det eller finnes det ikke kilder der det nevnes en 'fru Anne Albrektsdatter til Tingsaker' - det var det jeg gjerne ville vite. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg får prøve å omformulere meg. Samuel Lauritzen eide Nørholmen fra 1640 til sin død i 1666 i følge Eide-boka, altså fra før siste gang den er nevnt som setegård. Han prøvde også å gi inntrykk av være adelig. Spørsmålet er om, gitt at Samuels påstand er korrekt, kan vi ut fra det slutte oss til noe om Annes status? Jeg går ikke dermed god for påstanden, hans søsken fremmet meg bekjent ikke samme krav.Jeg kjenner ikke til noen kilder der det nevnes en 'fru Anne Albrektsdatter til Tingsaker', kanskje andre med mer kunnskap på vestsiden av dagens kommunegrense kan supplere her?Vær forøvrig litt forsiktig med Slegten Eyde av Arendal, den er ravgal på Henrik Jacobsen Friis etterkommere (det har aldri eksistert noen Bendix Nærbø).Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg skal (i vinter) legge ut Adelsprosjektets jordebokregistreringer, slik at leserne lettere kommer frem til setegårdsdokumentasjonen. Siste året jeg har registrert Nørholm som adelsgods, var i 1662, da den figurerer under overskriften Adelsgods som andre bruker, med opplysningen at velbyrdig Peder Brockenhuus har pantsatt gården (på 5 huder) til Samuel Lauritssøn. I 1649 er gården ennå på velb. Peder Brockenhuusis eie uten å være pantsatt. I 1648 kalles gården uttrykkelig for hovedgård, og dette året var Samuel Lauritssøn fullmektig for velb. P.B. Pantet til Samuel er omtalt også i 1661. Jeg har ikke sett noen opplysninger om at Samuel omtales som adelig, tvert imot, i de adelskildene jeg spesiellt har gjennomgått må sammenhengen være at han var uadelig. Når har kjøpte Nørholm, vet jeg ikke, men det var etter 1662. Årsaken til at gården ennå 1662 har adelig setegårdssttus, er at eieren, Peder Brockenhuus, eide gården (selv om han bodde i Danmark). Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis det er riktig at Samuel 'skrev seg til' Nørholmen, så pretenderte han selv adelsskap. Kjenner noen en slik samtidskilde der Samuel skriver seg til gården ? Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

ToreTakk skal du ha for oppklaringen. Da er vi altså like langt, siden ingenting tyder på at Lauritz Nielsen har vært adelig.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Under mitt siste innlegg skulle selvføgelig Rolf Naydsson vært ført med 2 huder odelsgods i Berge, det fremgår sene i innlegget, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Kjell. Det trengs nok mer bevis på Anne Albretsdatters aner før noen aneliste kan legges ut på nettet.Tore - skjøte på Tingsaker (tidl. Tingsager) Art. 231 Myrre - sitat: Sofie Rosenkrantz Jacobsdatter, d. 1667 g. 1628 m. Rigsmarsk. Herr Anders Bille Erikssøn til Dambo, f. 1600, d.1657. Det var disse som ved skjøte datert 19.jan 1630 solgte Tingsaker til Molandspresten, Herr Lauritz Nielsens, enke, Anne Albretsdatter, da boende på Oddernes udi Mandals len. Se seriens nr. 215, Jfr. Dombog 1636.' (Kanskje Statsarkivet i Kr.sand har mer opplysninger. Ble alle sogneprester på den tiden kalt 'Herr'?).Kristian Takk for opplysningene om Olav/Olaf/oele Lauritzen. Har du noen f. år på han?Per- Lillesands grunnlegger. Jeg har brukt Kjell Rosenbergs Lillesands Historie I s. 74 og A. Aager-Hanssens Lillesand i eldre tid s. 12 og 19 tid som kilder: De mener begge at Jacob Justssøn Ulff bygslet en del av Sanden som hørte til Møglestu, men at det var Børge Truelsen som kjøpte hele Sanden i 1630. Det finnen en liten gatestubb ved kinoen i Lillesand som heter Børge Truelsens gate.Tore - til Tingasaker (tidl. Tingsaker) Myrre bruker 'Fru Anne Albretsdatter til Tingsaker' som en overskrift i art. 231. Aager Hansen skriver i en fotnote s. 11 om Anne: 'Ho er i lensreknskapen for Nedenes innført som eigar og brukar av Tingsager i en del av 1640-åra.'Feil i Myrres art. 231?. Ref. mitt sitat 15.10. Han nevner Anne Albretsdatter og hennes søstre Agnete og Margrethe. (Jeg tror han mener døtre Agnete og Margrete.)Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Kjennes ev. slektskap mellom selger av Tingsaker i 1630, Sofie Jacobsdatter Rosenkrantz, d.1667 (g.1628 med Rigsmarsk Herr Anders Erikssøn Bille til Dambo) og Anne Abrechtsdatter's første ektemann, Folmer Rosenkrantz til Stensballegård ?Var Folmer sønn av Axel Nielsen Rosenkrantz (1472-1551) til Stensballegaard, Landting og Ryhave (g.m. Birgitte Lauridsdatter Knob (1490-1551) fra Gjorslev) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

I fortsettelse av art. 213 skriver Myrre: SALG INNEN FAMILIEN Såvel selger som kjøper hadde Holger Rosenkrantz som stamfar, da Tingsaker skiftet eier i 1630. Fru Sophie Rosenkrantz var blant etterkommerne fra hans første ekteskap (med Losna arvingen Margrethe Flemming). Fru Anne Albretsdatter var blant etterkommerne etter hans andre ekteskap (med Anne Henriksdatter av Meinstorfslekten) Se DAA-1904. J.fr. tavlen nedenfor. Slektene Rosenkrantz og Skaktavl-Friisene til Haraldskjær hadde fra de eldste tider vært nær knyttet til hverandre likesom de begge hadde vært nær forbundne med Gyldenstiernene. Fru Annes mor var av sistnevnte slekt. Se DAA-1926. s.26 J.fr.s. 13 og 27.Tavle 2 I Holger Rosenkrantz d. 1546 2. ekteskap med, Anne Meinstorf (Meinstrup). J.fr. DAA-1910 s. 378 f.II Else Rosenkrantz Holgersdatter d. 1564 gm Herr Albrecht Glob (Due) til Villumgaard. Se Daa-1891 s. 135 og 1886 s. 131 samt DAA-1927 (Juel)s. 12III Sophie Glob Albretsdatter (av slekten Due, DAA-1891)gm Iver Friis til Haraldskjær d. 1557 IV Albret Friis til Haraldskjær. Rigsråd d. 1601, efterladende hver av sine døtre (visstnok 6) syv tusen Daler i rede Penger og tyve tusen i jordegods. Han var gm Ingeborg Gyldenstierne Christoffersdatter d. 1591.Farfar til Albert Friis var Herr Anders Friis til Haraldskjær gm Agnethe Krummedike, gm 2 Bodil Stenfelt, moren til Iver Friis. Etter tidens skikk kom første hustrus navn til å gå igjen blant 2. hustrus etterkommere.V Anne Albretsdtr. Friis fra Haraldskjær gm 2 ca. 1601 Herr Lauritz NielsenMyrre har satt opp en liste med aner tilbake til Herr Eindride Erlandson av Losna på 1300 tallet.------------- Kommentarer. Oppkalling: Anne Albretsdatter oppkalt etter Anne Henriksdatterm,Margrethe Lauritzdatter oppkalt etter Margrethe Flemming, Agnethe Lauritzdatter oppkalt etter Agnethe Krummedike. Albert Lauritzen oppkalt etter sin morfar. Ingen kjente sønner oppkalt etter farfaren. Kanskje dette betyr at moren var den formuende part/av den gjeveste ætt. Anne Albretsdatter eide Tingsaker. Noen kilometer unna lå Østerøya på Justøya som var eid av Henrik Krummedike, og midt i mellom disse to stedene var Skogerøya eid av Friis slekta. Etter den arven burde ikke Anne Albretsdatter ha noe problem med kjøpet av Tingsaker.Jeg begynner å bli imponert over Jørgen Myrre. Han må ha lagt ned et enormt arbeide.Skal vi stole på denne slektstavlen? Hva mener dere? -----------------Kristian - Olav Lauritzen Iflg. Myrre skal han være født i 1605 og gm Lucretia Samuelsdatter.---- Finnes DAA også på UB/og eller Riksarkivet? Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

EllenJeg skulle selvfølgelig ha gått litt videre til tellinga i 1666.Der finner vi på Vestre(!) Berge Olle Lauridsøn 40 år, altså ikke din Olav L. Han er borger og bruker halvparten, og eide i 1647 altså hele Østre Berge som Oluf Østre Berge brukte.Den andre bruker på Vestre Berge er Ole Trondsøn og det er tre gutter:Tron 9 årOle 4 årRasmus 2 år.Den interessante i denne sammenheng er Rasmus, kan Ole Lauridsøn være bror til Rasmus Lauritsson, sorenskriveren?Noen flere sikre opplysninger har jeg ikke men:Jon Trondsson Nodeland ca. 1620-før 1687 gm Todne Rasmusdatter skifte 31 mai 1687 gir kanskje flere tilknytninger til kretsen rundt sorenskriveren med tanke på den andre brukeren. Men her må flere opplysninger til og tegne og fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Pers innlegg 24Jeg tror du skal være forsiktig med forholdet til Galle i den sammenheng du nevner her, Sigrid Torbjørnsdatter av samme ættlegg som Olav Galle, saken om Asdalgodset viser at det var forfalskede dokumenter inne i bildet. Nasjonalbiblioteket har Bidrag til Agders historie 9: Fru Ellen til Asdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

KristianJeg er fullstendig klar over at rettsaken fløt over av forfalskede dokumenter. Det som var nytt for meg, var at Gallenes krav ikke nødvendigvis utelukkende var basert på disse. Jeg har ingen planer om overprøving av saken (ankefristen er uansett gått ut), men diplomet viste at det eksisterte slektsforbindelser rundt den familien som i alle fall ikke jeg kjente til. Det samme gjelder for den Asdal-forbindelsen du nevnte.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Ellen:Setter Myrre også opp linjen mellom Sophie Jacobsdatter Rosenkrantz (g. 1628 med riksmarsk Anders Erikssøn Bille) og riksråd Holger Erikssøn Rosenkrantz (g. ca. 1485 m. Margrethe Bosdatter Flemming ?Og hvor kommer 'kjøperen' Anne Albrechtsdatter 1. ektemann Gert Folmersen Rosenkrantz (ca.1560-1600) til Stensballegård ev. inn i denne slekten ? (Han kan 'passe inn' som s. av Axel Nielsøn Rosenkrantz (1472-1551) til Stensballegaard og Birgitte Lauridsdatter Knob. I så fall er Anne barnebarn av Gert's femmenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til PerEtter og ha følgt med i en meget interesant debatt, stiller jeg meg et spørsmål. HVEM VAR SAMUEL JØRGENSEN STAFFANGER?For et årsttid siden fant ved en tilfeldighet noe på nettet om denne familien, og siden vår familie sine aner går innom denne slekt har jeg notert følgene fra den gang.Adriane Samuelsdatter var datter av Samuel Jørgensen prest av Mandal (1608- 1665 ) Samuel sin kone oppgis til Alis Hansdatter.Kjenner dere noe mere om Adriane sitt fødselsår eller når tid hun døde? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Torleif:Jeg tillater meg et lite spørsmål som følgende:Er det vedlagte linker til en webside fra 1997 med bla. følgende kilder som du refererer til i ditt spørsmål?Kilder bla.: AHÅ 23/1940 - artikkel om prestene i Mandal. Petrus Valand 1970/ÆH og ÆH 1944.Adriane Jensdtr. SCHELDERUP Født ca. 1551 Død ca.før 1602, Stavanger[url="http://www.j51.com/~risholmr/html/d0003/g0000339.html#I1940>LenkeAnne Albrekstdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

PerMyrre har laget en linje som går fra Sofie Jacobsdatter Rosenkrantz til Holger Eriksen, og så fra hans kone Margrethe Flemming og bakover. Det blir litt mye å ta med her, men jeg kan sende?Gert Folmersen Rosenkrantz sønn av Folmer R. og Margrethe Knudsdatter Gyldenstierne.Så vidt jeg kan se av Daa 1910 s. 381-384 er Axel Nielsen R. sønn av Niels Timmesen R. Det ser ut til at Folmer og Niels var brødre og sønner av Tønne Nielsen. Er dette riktig?-------Rettelse til mitt innlegg 20.10. Det var Hartvig Krummedige som eide Østerøya. Fortsettelsen av art. 231 (ikke 213). Sorry.Jeg ser nå at Anne Albretsdatter Friis til Haraldskjær virkelig hadde to søstre Margrethe og Agnete. Selv om Agnete døde som liten kan det være søstre/søsken Myrre mente???Anne solgte Haraldskjær i 1622 til Fredrik Munk og sin søster Lisbet paa grund af, at hun var kommen i Forlegenhed ved Forløfter for Truid Bryske. (Hva betyr dette?) Lisbet førte 1639-40 'Et ondt levnet' hvorfor Laxmand Gyldenstjerne fik paalæg om at indeslutte hende. (Laxmand var svogeren gm søsteren Margrethe), og Truid var gm en annen søster Karen). DAA 1886 s. 131-132.I DAA 1910 s. 384 står det at Gert R. var gm Anne Albretsdatter (af Haraldskjær) til Vosnæsgaard, levede 1628 i stor Gjæld.(Men levde hun i Danmark? Hvorfor vet ingen når og hvor hun døde og ved hvilken kirke hun ligger begravet ved, slik som er oppført for hennes søsken?)Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

TorleifSamuel Jørgensen Staffanger var sønn av biskop i Bergen Jørgen Eriksen og Adriana Jensdatter Schelderup, datter av den kanskje enda mer kjente biskopen. Han var prest i Mandal. To av hans døtre giftet seg med sønner av Lauritz og Anne, Albrekt med Adriane, Olav med Lucrezia. En kortfattet, men grei førsteinnføring i denne slekten finner du på Simon Ellefsens sider om Schelderup-slekten: http://www.nose.dk/Norge/ Ellefsen tar for seg en hel rekke generasjoner av slekten, så om du vil ha med alt, blir det volumiøst.Alis Hansdatter Baad er noe verre. Hun var datter til en borger i Tønsberg, Hans Baad, og Maren Clausdatter Nagell (hennes far var også Tønsberg-borger). Hans var bror til Morten Baad, som av mange regnes for Mandals grunnlegger. Det skal også ha vært en bror som var borger i Marstrand, men familien skal etter sigende opprinnelig stamme fra Helsingør (er det noen der ute som kan supplere og korrigere meg, så ...)Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Per: Var ikke Jørgen Eriksen (den 3. evangeliske) biskop i Stavanger (1571-1604), ikke Bergen ?Når det gjelder Hans Baad's ektefelle, har jeg sett henne med navnet Kruse (ist.f. Nagell). De hadde også en d. Lucie, g.m. borgermester i Tønsberg Iver Nielsen Holch.I Halland - Bohuslän - Skåne fantes på 13- og 1400-tallet navnet Båt. Noen kjent forbindelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Selvfølgelig var Jørgen biskop i Stavanger, det var jo derfra sønnen lagde familienavnet sitt. Jeg ble bare blendet av svigerfaren.Kruse-hypotesen var ny for meg, men kan godt ha noe for seg. Hans hadde også en tredje datter Karen, gift med Lauritz Christensen Lindm født 1548 på Klepp, han kan for alt jeg vet hatt enda flere barn. Jeg har aldri sett noen forsøk på å knytte Baad'ene til Båt-familien, heller ikke noen tegn på at de skulle være adelige, uten at det i seg selv utelukker noe som helst.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg tar sjansen på å henge på et spørsmål: Per Holte Rosenkilde skriver at Karen Hansdtr, som var gift med Lauritz Christensen Lind, var datter av Hans Baad. Jeg har dette ekteparet i min anetavle, men jeg har ikke visst noe om Karens opphav. Hvor kan jeg finne dokumentasjon på at hun er datter av Hans Baad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Per: OK, Lind, altså. Er det trygt å anta at denne Lauritz Christensen Lind f.1548 på Klepp er farfars far til sogneprest i Holt, AA, Mogens Lauritzen Lind, g. Agnethe Justsdatter Wulf ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.