Gå til innhold
Arkivverket

[#10767] Hvem er Mathis Henriksen Vallo som fikk et uekte barn i 1847 i Lenvik ?


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvem Mathis Henriksen Vallo som fikk et uekte barn med Hanna Petrika Hansdatter i Lenvik i 1847 ? Barnet ble døpt Hans Kristian (han er min oldefar). Mathis Henriksen Vallo er i forbindelse med dåpen oppgitt til å være 'gift mann', men jeg finner ikke giftemålet heller.Jeg har ikke klart å finne flere opplysninger om denne Mathis (men en Mathias Mathiassen Valla omkom på havet i 1848 50 år gammel - kan det være samme mann ?)Jeg har tidligere trodd at faren til Hans Kristian var Mathias Mathiassen Kjærresnæss gift med Siri Jørgensdatter, men han døde etter alt å dømme omkring 1834 ettersom enken Siri Jørgensdatter giftet seg igjen i 1835.Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Uten å vite noe som helst om denne personen, slo deg meg at etternavnet Vallo hørtes en smule kvensk ut, og Mathis og Henrik er jo også typiske kvenske mannsnavn. Etter å ha sett litt i folketellinger, ser det også ut som om Vallo ikke er et gårdsnavn i Lenvik heller, men om dette stemmer eller ei, vet andre sikkert bedre enn meg.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror jeg har fått bekreftet mine mistanker om kvensk opphav. I folketellingen 1865 bor en Hans Kristian Mathiasen (jeg regner med at det er samme person), f. 1848, på gården Sultenvik indre i Lenvik, og i RHDs versjon av folketellingen, er etnisitet tatt med, og om Hans Kristian står det følgende: 'bl kvænsk norsk', altså 'blandet' kvensk og norsk. Se LenkeMathis Henriksen Vallo kom da høyst sannsynligvis fra Tornedalen (på grensen mellom Sverige og Finland), og gårdsnavnet Vallo forekommer også i Tornedalen (I Nedertorneå kan det virke som).Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Med god hjelp fra Andreas Snildal (via kvænsk query forum på www.troms-slekt.com) mener jeg nå å ha funnet ut ganske mye om Mathis (men jeg mangler fortsatt den endelige bekreftelsen på at det faktisk er riktig person).Mathi(a)s Henriksen Vallo ble født 27.02.1813 i Kakama, Nedertorneå (døpt 02.03.1813).Han hadde ikke mindre enn 15 søsken født i perioden 1799 - 1818. Foreldrene var Henrik Larsson Vallo og Elisabeth (Lisa) Mattsdotter Nickila som ble gift i Kakama 18.04.1799.Mathis ble 22.09.1832 gift med Eva Caisa Pehrsdotter Luukas - de fikk tilsynelatende ingen barn, og den 14.11.1848 ble de skilt. Eva Caisa giftet seg på nytt, men det gjorde ikke Mathis ?Han hadde en eller annen gang i perioden 1832 - 1847 utvandret / reist til Lenvik, Troms der han ble far til min oldefar Hans Kristian. Er det noen som har tilgang på kilder som kan avdekke om Mathi(a)s Henriksen Vallo er registrert som innflytter til Lenvik i denne perioden ?Er det noen som kan hjelpe til med å finne ut hva som hendte med Mathis etter at han ble far til Hans Kristian ? Jeg har ikke funnet spor etter ham verken i Lenvik eller Nedertorneå etter 1847.Jeg er fortsatt svært takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ove Haugrud

Jeg har nå funet ut at Eva Caisa og Mathis fikk 3 barn i perioden 1833 - 1839. Etter 1839 finner jeg ingen referanser til Mathis (Mathias, Matts.) Henriksen Vallo (Wallo)Dette betyr trolig at han kom til Troms i periodne 1840 - 1847.Har noen tilgang på kilder som kan hjelpe meg å finne ut dette (folketelling fra 1845, 1855 eller annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.