Gå til innhold
Arkivverket

[#10771] Hvor lenge trengte tremenninger ekteskapsbevilling?


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Et ektepar blant mine forfedre giftet seg i 1765. Nå viser det seg at de muligens var tremenninger, men bevis mangler. En eventuell ekteskapsbevilling vil være avgjørende for saken, men måtte tremenninger søke om å få gifte seg på dette tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Loven om ekteskapsbevilling i 2.ledd ble opphevet i 1800. Den var også uvirksom under Struensee`s regime 1770-72.Tremenninger er beslekted i 3. ledd.Jeg er usikker på om denne lovens varighet skilte mellom de to slektsforholdene. Det er det sikkert andre som vet med større sikkerhet.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har ihvertfall ett eksempel på to tremenninger som giftet seg i 1761 uten at det framgår verken av forlovelse eller vielse at de var det. Om loven på det tidspunktet var opphevet eller bare glidd ut av bruk tør jeg ikke ha noen formening om. Men jeg har en mistanke om at lovendringer på dette feltet ofte har vært en følge av endret praksis, ikke omvendt.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært borti noen i Trysil i 1790 som måtte ha kongelig tillatelse for å gifte seg siden de var tremenninger(Ole Jonsen Ljørdalen og Gjertrud Eriksdatter), men dette var kanskje ikke vanlig på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.