Gå til innhold
Arkivverket

[#10772] Peder Olsen Holsund,Fusa


Gjest Bjarte Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Breistein

Er det noen som kan hjelpe meg med Peder Olsen Holsund ? I 'Soga for Fusa' bind 2 s.175 er han oppført som sønn av Ole Pedersen Gangstø-Holsund og Brita Halvarsdtr. Lunde.Detstår videre at han giftet seg med Hedvig Kristine Grung og flyttet til Ådland.Dehadde barna:Kristianne f.1871(må være feil)og Lars f.1878.Dette er min Peder fordi foreldrene er riktig. Men når jeg finner Peder Olsen på Ådland s.258 stemmer det dårlig.Han er født i 1835,men han er gift med Hedvig Kristiane Broch Grung født i Avaldsnes 1836.Dette må vel være de samme.Her har de barna:Ingeborg Malene f.1870,Kristi Anna f.1874 og Oliva Hansine f.1877. Peder Olsen Holsund som jeg har,giftet seg med Ranvei Isaksdtr. Kuvik fra Finnås og fikk barna Olav Andreas i 1890 og Isak Bertin i 1894. Spørsmålet er om han var gift to ganger eller om det er to forskjellige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. IGI inngikk han første giftemål 30 år gammel 3/12 1865 Årstad Bergen med Hedvig Kristiane Hansdt. Grung 20 år. Hun er fca. 1833 Kolstø Avaldsnes og faren het Hans Peter Jensen Grung f. 1801.Jeg ser han ikke er på Ådland eller Holsund i 1900, og lurer på om det er han som er i Finnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Takker for svaret ditt.Men det er nok ikke min Peder,du har funnet for han var født i 1858. I 1865 var han pleiebarn hos morbroren på Lunde i Os og i 1900 er han oppført i Finnås,og hadde midlertidig bosted i New York. Siden det helt sikkert er feil i Bygdeboken,må jeg nok undersøke i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.