Gå til innhold
Arkivverket

[#10775] Ole Pedersen Stor-Engset Sunnmøre


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Ole Pedersen (tipp-tipp oldefar) var bruker på Eik, Vatne sokn fødd ca 1757 d 1835, i følge bygdebok Vatne. Han var først gift med Ingeborg Ellingsdtr Eik, deretter med Siri Pedersdtr. Ekrol.Trodde han var fra Stor-Engset Skodje, da han fikk andre kona si fra nabogarden. Men finner i bygdebøker derifra ingen som passer inn, selv om det er hele 3 stk Peder som kunne vært faren. Peder Knutsen Stor-Engset har sønnen Ole fødd 1756, men han er oppgitt ti å være gift i Borgund 2.gang med Ragnhild Larsdtr. Vedde. Kan det være et annet Stor-Engset min Ole kommer fra, eller er det feil i en av bygdebøkene? Noen sunnmøringer som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Gardsnamnet Engset/Engeset finst i Skodje, Borgund, Norddal, Stranda, Ørsta og Volda herred, jfr. 'Norske Gaardnavne', http://www.dokpro.uio.no/Men så vidt eg veit er det berre i Skodje ein har to, og dermed har vore nøydd til å skilje dei: Store- og Lille Engset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

ArneTakker for opplysningene. Med de mange Engeset-gardene det ser ut til å være i distriktet, kan det jo hende at bygdebokforfatter eller prest har bommet litt med gardsnavnet og at det er et annet Engeset jeg må søke. De fleste kirkebøker går vel så langt tilbake som den aktuelle fødsel. For Vatne og Skodje går de visst til før århundreskiftet 16-1700 så løsningen kan finnes der, om det ikke er noen som kan sitte med opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Tillater meg å løfte opp denne tråden,Den ligger under generell, er det noen mulighet for å få den overført til Møre og Romsdal?Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.