Gå til innhold
Arkivverket

[#10776] Karen Kristiansdatter (Hovde) Modum


Gjest Else Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Marie Eriksen

Jeg leter og leter etter min oldemor Karen Kristiansdatter f.26.3.1870 Modum. Hun giftet seg med Theodor Nilsottersen, Munkhaugen fra Skotselv. Når vet jeg ikke. Kan ikke finne noen opptegnelser om henne, derfor heller ikke hennes foreldre. Vet de er fra Vikersund og antagelig har tiltknytning til Hovde ett eller annet. Skulle gjerne finne noe om hennes opphav og evnt. når hun giftet seg med Theodor og hvor. Hun bodde i Mjøndalen og døde der. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er best å begynne med folketellingen 1900. På gården Viken s. (Brevig) i Nedre Eiker bodde Theodor Munkehaugen f. 1863, kona Karen Munkehaugen f. 1870 og noen barn. Eldste barnet er født 1891 i Drammen.Da må du nok til kirkebøkene for å finne vielse, og der står nok også foreldrenes navn. Det kan se ut som om de ble gift i Drammen 1890/91. Om dette skjedde på Bragernes eller Strømsø vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Else Marie Eriksen

Hei. Denne saken om min oldemor har ligget i dvale en stund. Har noen tilgang til kirkebøken fra Drammen for 188? - 1891. Jeg finner ikke vielsen til oldemor Karen Hovde og fødselen til mormor Dagny 1.10.1891. Dagny er førstefødte så jeg tror nok at vielsen har funnet sted 1890/91Har blitt fortalt at Theodor ikke var bra nok, og at de derfor flyttet til Drammen. Tror kanskje at Karen er datter av Kristian Hovde født 1839 og Dorthea Nilsdatter født 1849, begge Vikersund på Modum. Det ville vært fint om noen kunne hjelpe meg med denne gåten, også en stadfestelse på hvem som er foreldre til oldemor Karen. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

I lensmannsprotokollen for Nordre Modum finner jeg dødsfallene til tømmermann Kristian Andersen Hovde, Viketangen, født 8/5 1839 død 13/5 1920 og enke Dorthea Nilsd. Hovde, Bergsli u. Østre Viker. født 13/6 1849 død 1/6 1935.Deres eldste datter Karen er født 26/3 1870 men det står at hun er gift med Erik Hansen, Mjøndalen.I lensmannsprotokollen for Nedre Eiker finner jeg at sagarbeider Theodor Munkehaugen f. 1/2 1863 dør 19/7 1906. Han etterlater enken Karen og 7 barn i alder fra 1 til 14 år.Kan hun da ha giftet seg på nytt med Erik Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei igjen. Takk dette var kjempefint. Det stemmer at hun giftet seg opp igjen med Erik Hansen. Nå mangler jeg bare vielsen hennes. Det er så lite å finne på nettet fra Modum og Drammen. Er interessert i alt vedr. Hovde familien. Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg finner ikke Theodor og Karen viet på forventet tidspunkt i Bragernes, Øvre Eiker (Haug) eller i Nedre Eiker.Jeg tipper at veielsen fant sted i Bakke sokn (Øvre Eiker) eller på Modum. Jeg finner heller ikke Theodor og Karen i ut- eller innflytningslistene i Øvre Eiker, Bragernes eller Nedre Eiker.Men jeg finner din mormors dåp: Kirkebok for Bragernes MINI II 7 - 1885-1893 - Kort 7/14 - folio 195 - post 158:Født 22. oktober 1891 - døpt 22. november 1891 - Dagny Mathilde - Theodor Nilsen, sagarbeider på Bragerøen f. 1863 og hustu Karen Christiansen f. 1870.Faddere: Maren Olsen, Marie Nilsen, kjøpmann Nils Olsen, sagarbeider Ole Nilsen og Faderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Denne vielsen er et mysterium. Ser av mormors faddere at det kun er folk fra farens side. Ingen fra morens. Jeg må nok en gang takke for hjelpen jeg har fått. Dette har ført meg et skritt videre. Har også funnet Kristians foreldre på gården Hovde under folketellingen 1865 for Modum. Hans kone Dorthea Nilsdatter, har jeg ikke funnet noe mer på, tror hun kanskje hun kommer fra gården Raaen østre, men det er litt gjetting. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Før jeg kalte det et mysterium, ville jeg undersøkt vielseslister på brudgommens hjemplass (Bakke kirke, Eiker) og brudens hjemplass(Modum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.