Gå til innhold
Arkivverket

[#10779] Er det noen som jobber med Farsjø,Svennum,Brøsjø i Sannidal/Skåtøy/Drangedal ?


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg sliter med følgende personer i dette området: Iflg Sannidal boka skal Taran Jørgensdotter være gift med Lars Nilsen Farsjø. Hun skal være datter av Jørgen Tomassen Svennum og Gunhild Pedersdotter Brøsjø. Gunhild er ført opp som datter av Per Person fra Børsjø i Drangedal, men finner ikke at nevnte Per har noen datter Gunhild. Hvis noen har noen synspunkter og tips setter jeg stor pris på det. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det hadde vært en ubetinget fordel om du kom med et årstall eller to her, slik at vi vet hvilket århundre du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Beklager, det er jeg enig i. Den omtalte Sannidalboka er sparsom med årstall, men Taran Jørgensdatter er oppført med dødsår 1805. Foreldrene hennes er ført 1772 ( Jørgen Tomassen Svenum d 1799.) og 1723 ( Gunhild Pedersdotter Brøsjø d 1795. Den mulige faren til Gunhild er Per Person, Østre Brøsjø, f 1692,d 1771 og hans ektefelle Liv Olsdotter,Tveit, f 1693, d 1769. Taran Jørgensdatter skal være gift med Lars Nilsen, Farsjø, f ca 1747 d 1810. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei, Har du prøvd Kirkebøkene for Sannidal og Skåtøy som ligger på internett? http://www.disnorge.no/kirkebok/sannkrag/index.htm Fant Tarran Jørgensdatter og Lars Nielsen Farsiøe trolovet den 12.april 1783, Efter Kongl.tillatelse I forbudne Ledd. De giftet seg 15.juni samme år. Du vil finne mye interessant på de sidene. Lykke til i letingen, Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk til Torild Øye for tips om kirkebøkene på nett. Skal se nærmere på disse. Har også lånt inn slektsregister for Drangedal, som har hjulpet meg videre. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei igjen, Har en bok av Inger-Marie Rosendal,'Slekten Rinde' hvor jeg fant en god del opplysninger: Jørgen Thomassen Straume/Svenum, født 1722, gift med Gunhild Pedersdatter Brødsiøe. De hadde fire barn i tillegg til Taran.Jørgens foreldre:Tomas Vellekson Straume, f. 1675 i Austre Straume,død 1738. Gift med Taran Halvorsdatter Solberg 1678-1759. De hadde 10 barn.Gunhild's foreldre: Per (Peder) Person Brødsiøe 1692-1771. Liv (Lif) Olsdatter Tveit født 1693 i Naas Drangedal. Boka opplyser om alle barna,og går også en del generasjoner bakover fra det jeg har opplyst her. Du kan jo prøve å få fjernlånt boka, du vil sikkert finne mange opplysninger i den. Det er ikke notert ekteskap på Taran Jørgensdatter, bare at hun døde 38 år gammel i 1801, Østre Lønne, Sannidal. En søster av Taran, Asborg(Asper) er ført etterslekt på. Får du ikke tak i boka, kan du jo kontakte meg på e-mail, så skal jeg hjelpe deg. torild-o@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk - dette var interessante opplysninger. Skal se nærmere på dette og må deretter kanskje komme tilbake til deg. Dette var en ny kilde for meg. Er det en bok som er alment tilgjengelig ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei! Jeg driver også med slektsgransking av slekter fra Sannidal, Kragerø, Drangedal og Straume. Er du interessert vennligst kontakt med på mail tonba@online.no.Jeg har også boka 'Rinde-slekta' av Inger-Marie Rosendal. Jeg kjøpte den direkte av henne for ca. 2 år siden. Hun bor/bodde i Oslo.mvh Tone Tjensvold Barstad, Bryne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.