Gå til innhold
Arkivverket

[#10782] Berte Marie Torgeirsdatter Dvergstein, f. ca. 1736 på Brandbu, Hadeland


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Berte Marie var gift 1. gang med Ole Jørgensen på Teiterud (den gang Gran, i dag Eina i V. Toten), og 2. gang med Alf Andersen fra Kraby som ble bruker på Teiterud.Kjenner noen hennes opphav (foreldre, besteforeldre osv.)? Sjøl har jeg sett en gang at det kom ei grein av slekta på Kråbøl i Gausdal til Dvergstein, men det var kanskje senere?På forhånd takk for all hjelp! Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Rune, min morfar var av samme slekt som brukerne på Dvergsten, så jeg kan godt se etter om jeg finner Berte Marie i slektsboken, som jeg ikke har for hånden for øyeblikket, men kan finne frem i kveld ('Slægten Stenersen fra Gausdal', tror jeg den heter - ble utgitt i 1920-årene). Forbindelsen til Kråbøl er nok temmelig langt bakover, om jeg ikke husker feil - tror det var på 1500- eller 1600-tallet at slekten eide den gården. Senere giftet slektens sønner seg bl.a. til Dvergsten i Brandbu og Mo i Jevnaker ('min' gren). Dagens eierne av Dvergsten er av samme slekt, forresten.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Nå har jeg funnet frem Stenersen-boken, og der var det nok mindre å finne enn jeg hadde håpet. Men der står det i hvert fall at Dvergsten kom inn i Stenersen-slekten da Christopher Stenersen, født på Vålen i Gausdal i 1719, i 1742 giftet seg med Berte Bentsdatter Dvergsten, f. 1723, datter av Bent Nilsen Dvergsten og Sidsel Johannesdatter.Christopher og Berte fikk 12 barn, og førstefødte sønn ble kalt Torger (døde som 4-åring), så det er meget sannsynlig at Berte Bentdatter og 'din' Berte Marie Torgersdatter var nære slektninger - jeg gjetter at de var kusiner. Men jeg har dessverre ikke noe mer håndfast.Ellers står det også at Dversten kom inn i Bertes slekt da borgermesteren i Kristiania, Hans Eggertsen, 25. februar 1655 skjøtte gården over på Bertes tippoldefar Niels Bentsen, fogd i Hadeland og Valdres.Får håpe at noen andre vet mer om Dvergsten-slekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Rune, Berte (Marie) Torgersdatter ble født på Skaarud, døpt 19/12-1734.Foreldre:Torger Erichsen og Ingebor Thomesdatter. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Berte Marie var nok ikke fra Skaarud, men fra Dvergsten! Men hun er ikke født der (eller på Gran i hele tatt) - det hele er mer komplisert enn som så...Se innlegg på www.slektshistorielaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Per Jacob Desserud

Jeg leste gjennom noen gamle innlegg i Debattforum, og forsto plutselig en mulig løsning på hvem Berte-Marie Teiterud var. Det er mulig at man har funnet ut av dette for lenge siden, og jeg har f. eks ikke sjekket i Toten-boka. Har ikke den tilgjengelig.Løsningen mener jeg ligger på Dvergsten, som Hårstadsveen antyder. Jeg finner ikke fram til diskusjonen som det refereres til på www.slektshistorielaget.noTorger Kristensen Børmarken, borger i Christiania, fc 1696, ble begravet i Gran 10.2 1741, 51 år. Han ble viet i Gran 9.9 1739 til Berte Bentsd Dvergsten f 1723, vielse iflg kgl bevilling; Berte var bare 16 år da, Torger var ca 45 år.Torger var sønn av Kristen Henriksen Børmarken fc 1651, b 7.2 1732, 81 år, i hans 2. ekteskap med Mari/Maria Simensd (kan hun evt være fra Læren?). Torger var også gift igjen for 3 gang. Det er skifte på Børmarken 22.3 1700 fol 279b etter Maria Simensd; Peder Brynilsen Lyngstad gm Marte Simensd (søster) var tilstede. Ett av barna som arver i skiftet var Torger Kristensen fc 1696, 4 år i 1700. Han er fadder fra Dælimarken 1727.Berte Bentsd var dp Dvergsten 3.pinsedag 1723, kalles Birgitte 9 år i 1732, datter av Bent Nilsen Dvergsten og Sissel Johansd? trolovet i Hole. Berte ble gift igjen fra Gran 11.7 1742 med Kristoffer Jonsen STENERSEN 1719-98, fra Gausdal; på Dvergsten og Vålen. Stor etterslekt STENERSEN.Det er skifte etter Torger på Dvergsten 5.4 1741-1.8 1742, kalles da Torjer Christensen, og i skiftet nevnes flere av hans søsken/deres ektefeller fra Børmarken, så det må være riktig person.I skiftet går det fram att han var gift før (i Christiania?) med Anne-Maria Tronsd. Jeg finner henne ikke død i Gran. Ifølge skiftet arver tre barn i ekteskapet med Anne-Maria: Christen Torgersen 9 år fc 1732; Johannes 7 år fc 1734 og Birgitte Torgersd 5 år fc 1736.Videre hadde Torger og Berte et felles barn Bent Torgersen dp Dvergsten 14.8 1740 b 21.2 1741, 6 mnd 9 dg. I skiftet etter faren står det at han døde 13 dager etter faren (Bent kalles Berit i et skifteavskrift).Det er imidlertid eget skifte på Dvergsten etter Bent Torgersen den 2.1 1743 fol 984. b 150, N 132. Mor og 3 halvsøsken arver. Det er de tre som er nevnt over. Jenta kalles denne gangen Berte-Maria, og finnes som døpt i Christiania som Birgithe Maria dp 30.10 1736 – P: Torgier Christensen og Anna Maria Troensdaaters barn; Faddere: Anna Maria Ritter Christopher Sommers, Martha Maria Ritter Christian Kindts, Ole Engelbretsen, Torgier Olsen.Jeg finner også guttene døpt i Christiania (Domkirken), Christen dp 27.3 1732 og Johannes dp 1.9 1734 – P: Torger Christensen og Anna Maria TroensdDet er da ikke urimelig at Berte Bentsd tok med seg av ett eller flere av sine stebarn til Dvergsten, og at barnet kan kalles Waalen ved vielsene i Gran seinere, både med Ole Jørgensen (?fra Hval i Gran) og med Alf Andersen, (i avskrift også skrevet Waalum). Det er forvirrende at hun kalles både Hansd i FT og Torsd ved begravelsen.Enig i at dette er plausibelt? Hva skjedde med brødrene Christen og Johannes?Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika, Ålesund --- rofest@mimer.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er ikke så sikker på om Mari/Maria Simensdatter var fra Læren. I siste halvpart av 1600-tallet blir det en del ved navn Simen på Hadeland, selv om det er svært få rundt 1645 og tidligere.Gamle Simen Læren d. 1654 hadde to døtre, nemlig Marthe og Anne. Den neste Simen på Læren er dattersønnen Simen Larsen f. ca. 1667. Han synes å ha vært ugift ennå i 1698 (leiermålssak). Han kan selvfølgelig ha giftet seg senere; Torger Christensen var i så fall f. noe senere enn 1696. Simen Larsen kom senere til Morstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.