Gå til innhold
Arkivverket

[#10784] Tomas Johannes Berntson Ødejord, Solund, f. 1883


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det noen som kjenner til denne personen? Han kom til Bømlo i Sunnhordland og ble der gift med Gustava Andrea Larsdtr Våge f. 1888.Jeg skulle gjerne ha visst litt om hans forfedre. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Tomas Johannes var den eldste i en stor barneflokk (minst 10) på bnr. 1 på gården Ødejord. Den tilhørte Petrine Klausdtr. Kolgrov (1860-1941) og Bernt Torson Ødejord (1856-1942).Bernt skal være født på Ødejord, men foreldrene var fra Gulen og Brekke. Faren var T(h)or Knutson Halland født på bnr. 1 på Halland i Gulen 1.6.1819 av Knut Bendikson Ytre Hjartholm (døpt 10.6.1793-22.9.1867) og Barbra Olsdtr. Midttakle (1782-20.4.1865). Det ekteskapet ble inngått 30.10.1808. Mor til Bernt var Gjertrud Olsdtr. Ytre Hjartholm (ca 1817-1898) ( i bygdeboken for Solund står det Hansdtr, men det er feil). Hun var fra en husmannsplass med foreldrene Ole Knutson Hjelmeland (Lavik?) (1771-1828) og Brita Bendiksdtr. Ytre Hjartholm (1776-1855). Tor og Gjertrud var altså søskenbarn, og de felles besteforeldrene var Bendik Olson Indre Hjartholm (1740-17.4.1826) og Synneva Lassesdtr. Ytre Hjartholm (døpt 22.11.1732-1806). Mange av disse kan følges i minst 2-3 ættledd til i bygdebøkene.Mor til Tomas kom fra en plass på nabogården Kolgrov og hadde foreldrene Klaus Pederson Grima (1814-1894) og Ingeborg Marie Gulbrandsdtr. Rørdal (1820-1906). Bygdeboka for Solund vet at foreldrene til Ingeborg Marie er Gulbrand Tommasson og Johanna Berntsdtr, men deres opphav og lagnad er ukjent. Hvor Klaus kommer fra er også et mysterium. Han finnes for eksempel ikke under Grima i bygdeboken for Gulen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En kandidat til Claus kan være Claus Pedersen født/døpt12.06.1814 i Gulen.Foreldrene var Peder Knudsen og Gjertrud Salomonsdatter som giftet seg i Gulen 18.03.1804.Gjertrud kom fra Kittelsvig og om Peder står det:'Fossen af Lejrdahs Præstegj. opdragen i Risøen i Eivivdvigs Hovedsogn'. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I alt har jeg 25 sider om denne karen nå! Med hensyn til Guldbrand Tommasson RØRDAL, så fikk jeg jo hjelp av deg.Dersom du vil kan jeg sende deg det jeg har kommet fram til.Jeg har ikke funnet ut når han gifta seg med Gustava Andrea Larsdtr Våge, men de slo seg ned på Våge, Bömlo og förste barn er födt 1911.Litt om Knut Pedersson Fossen sine foreldre:12. Peder Knutsson FOSSEN was born in 1771 in Lavik, Sogn and died in Grima, Gulen.Generelle Notater: Om Peder står det : 'Fossen af Lejrdahls Præstegj. opdragen i Risøen i Evindvigs Hovedsogn'Her er Peder i FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11411&gardpostnr=98&personpostnr=1538&merk=1538#ovre>LenkeDe fikk og et barn som døde i 1804: LenkePeder married Gjertrud Salomnsdtr KITILSVIK on 18 Mar 1804 in Gulen, S & F.Notater om deres giftermål: LenkeBarn i dette forholdet var: i. Knut Pedersson FOSSEN was born in 1807 in Gulen, S & F and was christened on 12 Oct 1807. ii. Salomon Pedersson FOSSEN was born in 1811 in Gulen, S & F and was christened on 18 Jul 1811. 6 iii. Klaus Pedersson KOLGROV. Klaus married Ingeborg Marie Guldbransdtr RØRDAL.13. Gjertrud Salomnsdtr KITILSVIK was born in 1774 in Kitilsvik, Gulen and died in Grima, Gulen.Generelle Notater: Her var hun i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Kjellaug,Eg har allerie fått opplysningane om Tomas og Gustava sine etterkommere, så du treng ikkje sende noko meir til meg.* Peder og Gjertrud g. 1804: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vigule79&gardpostnr=866&merk=866#ovre>Lenke.Men det som manglar er:- Opphavet til Gulbrand og kona:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som du ser står jeg helt i lås med opphavet til Gudbrand og Johanna.Peder Knudsen har jeg heller ikke funnet noe mer. Dersom det er han jeg fant i FT, så ser det ut til at han må være födt ca 1771, men det kan jo godt være avvik her.Det står Fossen i Leirdal, der finner jeg at Fossen er under Grøthe. Merkelig nok er det allerede en Peder Knutsen der: LenkeHan er jo for gammel, men kan de være av samme slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.