Gå til innhold
Arkivverket

[#10785] Filippus Knutson Sekse i Ullensvang (1709-1786)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Filippus var gift med Kristi Vigleiksdtr Rogdo f. ca 1718. Jeg har ingenting om verken han eller henne.Deres to døtre Sissela og Guri ble begge gift på Bømlo i Sunnhordland og Filippus tilbrakte sine siste år der.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Filippus Knutson Sekse-Trappetun ble født på Sekse-Trappetun 1707, han døde etter 1785. Han var sønn av Knut Person Skjelvik (1678-1736) gift 1704 med Gurid Filippusdatter Ulgenes, Kinsarvik (1678-1758)Han giftet seg 1737 med Kristi Vigleiksdatter Rogdo, født 1711 på bruk 6, Rogdo.Hun var datter av Vigleik Larsson Måkestad (1661-) i hans andre ekteskap 1700 med Cecilia Nilsdatter Rogdo (1683-1719).Se 'Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, IV-2, Ullensvang', av Olav Kolltveit, og tidsskriftet 'Sunnhordland' 1947, s.64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha, så fikk jeg oppklart hvor deres foreldre kom fra.Jeg har og notert meg kildene så får vi se til neste gang jeg er i Norge.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Litta Olsen

Hei Jeg holder på med min manns slekt og har funnet frem til Filippus via datteren Guri. Imidlertid har jeg på listen min fra Bømlo også en Sissela med ukjent opphav og nå lurer jeg på om hun også kan være datteren hans, siden du nevnte navnet. I hvilke kilder har du funnet Sissela og vet du noe mer om hende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har også Kristi Vigleiksdtr. f.1711, men hadde henne oppført med første kona til Vigleik som het Herborg Larsdtr.Det var greit å få rettet opp dette. Det jeg ikke får til å stemme er at Vigleik er nevnt som Pederson og med far Peder Isachson. Disse opplysningene er tatt fra FS så de må selvfølgelig tas med en klype salt. Det står der at Vigleik Pederson ble gift. 16.11.1690 med Herborg Larsdtr. og 13.6.1700 med Cecilie Nilsdtr. begge i Ullensvang. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 6. Det er riktig at det er noe som ikke stemmer her.Per Isakson (1635-1707)var fra Måge br. 2, sønn av Isak Larson. Per bodde på Måkestad br.5, og var gift 1. m. Torbjørg Hallsteinsdatter. Nedre Børve br.1. De har flere barn, bla. Vigleik (1661-) bosatt på Rogdo br. 6. Så står det i bygdeboka for Odda, Ullensvang og Kinsarvik. b. 4.I. Men det stemmer ikke helt, for går man til Rogdo bruk 6, finner man Vigleik Larson Måkestad br.5 (1661-) som er gift med Herborg Larsdatter, Aga br. 7, de har en datter Cecilie. Deretter gifter Vigleik Larson seg 2. gang med Cecilie Nilsdatter fra br.1 på Rogdo, og de er blant annet foreldre til Kristi (1711-) som var gift med Filipus Knutson Sekse.Går man til br.5 på Måkestad, finner man Vigleik Peterson og ikke Vigleik Larson. Antar at det er en skrivefeil og at det skal være Vigleik Peterson, men sikker kan man jo ikke være da det er slektsnavn. Så det er nok best å kavlitetssikre data gjennom giftemål og dåp. Det er fortsatt slik her inne i Hardanger at det kan være mange som gjennom oppkalling heter det samme, og det er ikke nok med store, lille, gamle, yngre, men vi bruker tilnavn i tillegg for å skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Först takk til Karin for nye opplysninger.Dernest det jeg har om Fillipus Knutson fra B II:s. 161:Hans Simonsson Fylkesnes var gift 2 med 'Guri Filippusdtr. Økland i Sveio, f. 1744, d. 1788. Ho var dotter til Filippus Knutson frå Sekse i Ullensvang. Filippus d. 77 år gl. på Fylkesnes.'s. 183:Filippus Knutson Økland, Valestrand, d. 77 år gl. i 1786. (Han var far til Sissela og Torborg Filippusdøtre, Meling og Guri Filippusdtr. Fylkesnes.) Filippus var f. p. Sekse i Ullensvang. G. 1. g. m. Kristi Vigleiksdtr. Rogdo. Born: a. Knut, f. 1738, d. 1741. b. Sissela, f. 1741, g. Meling. c. Guri, f. 1744, g. Fylkesnes. d. Svein, f. 1747. e. Knut, f. 1751. f. Torborg, f. 1751, g. Meling. Filippus g. 2. g. m. Anna Johannesdtr., d. 60 år gl. i 1785. Filippus budde først på Økland i Valestrand og kom til Fylkesnes då første kona døydde. Han var brukar i Fylkesnestræ til han døydde. Plasset vart då lagd inn under bruket.'Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Litta:Litt mer om Sissela Filipusdtr. 1742 - 1815:B I, s. 556:'Erik Johannesson Meling, Svortland, f. 1748, d. 1831. G. m. Sissela Filippusdtr. Fylkesnes, syster til Torborg Filippusdtr. på bnr. 9. Sissela, d. 73 år gl. i 1815. Born: a. Siri, f. 1769, g. Mehus. b. Filippus, f. 1771, g. Fylkesnes. c. Johannes, f. 1774, d. 1776. d. Barbru, f. 1776, d. 1785. e. Johannes, f. 1777, g. Meling. f. Erik, f. 1778. g. Sissela, f. og d. 1780. h. Kristi, f. 1782, d. 1783. i. Erik, f. 1784, d. 1786. Erik bygsla i 1769, og var brukar til 1801, då han let sonen Johannes få bygsla, men på vilkår at Erik skulle styra med bruket so lenge han levde. Erik var 'fast' los, og lagrettemann. Erik arva 18 mrk. smør, 1/4 hud i Fylkesnes etter foreldra. I 1789 berga Erik ein ankerbøye som han saman med 3 av sine folk rodde til rakafuten, hr. Hauerberg i Våg skipreide som Melingsgarden låg under. Bøyen vart verdsett til 40 rdl. som Erik fekk bergeløn for. I 1789 er sagt at Erik hadde rive ned kverna, og var friteken for å skatta for den.'Dette paret fra Sekse er forfedre til mine barnebarn, de er og forfedre til flere av mine söskenbarn og dernest forfedre til min nieses mann! De har med andre ord en god del etterkommere på Bömlo.Lurer på om Karin vet mer om opphavet til foreldra til Filiupus Knutsson Sekse enn det som står ovenfor i #2?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei igjenKristi Vigleiksdatter g. 1737 med Filipus Knutson Sekse, Trappetun br. 1 flyttet til Aukland i Valestrand ifølge tidl. nevnte bygdebok, med ref. til Tidsskr.'Sunnhordalnd' 1947, s.64 (Kan sikkert fjernlånes)Knut(1678-1736) b. Sekse-Trappetun U.br.1 var sønn av Per Knutson Skjelvik f. 1648 g.1.1676 med Gunne Samsonsdatter Fresvik Ull. br.1.Per Knutson Skjelvik var sønn av Knut Person(1612-) fra Fresvik eller Stana. Han var gift med Kari Håkonsdatter. Ref. O. Kolltveit.Odda, Ullensvang, Kinsarvik bind 3II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk for alle opplysningene, Karin.Du skulle vel ikke sitte inne med opplysninger om Gurid Filippusdatter Ulgenes, Kinsarvik (1678-1758, kona til Knut Persson Skjelvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Gurid Filippusdatter (1678-1758)g.1704 med Knut Person, er datter av Filippus Eilivson (1648-) gift 1677 med Anna Jacobsdatter(1650-1739)Filippus Elivson er sønn av Eiliv Filuppusson, noter Ulgenes br.1 1645 var gift to ganger, navn på ektefeller er ikke oppgitt, ( Filippus har en halvbor Mons, dvs Magnus). Eiliv Filippusson var sønn av Filippus n Ulgenes 1603-1642. Etter sagnet bodde det en skotte ved navn Spoter før sistnevnte Filippus.Ulgenes ligger på odden av Oksenhalvøya ut mot Utnefjorden.Ref. O.Kolltveit.Odda, Ullensvang og Kinsarvik, b.5.II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen takk for alle opplysninger!Etter å ha sjekket, så er min Sissela født før 'din', så her er nok ikke noe å hente, men jeg er svært glad for å få opplysningene om alle søsknene til Guri, for jeg fører opp alle søsken sammen med aktuelle forfedre. Ofte er det en stor hjelp ved søk i databaser, men det vet dere nok bedre enn jeg som er ganske fersk på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang hjertelig takk Karin-:) Så kan man undre seg på hvor dette fillipusnavnet kom fra.Til Litta: Hva heter denne Sissela du har og hvilket år ble hun födt?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Litt rart, dette.Min Sissela dør før 1676. Jeg kjenner ikke farsnavnet. Hun er gift med Endre Olsson, Børøy og de har bl.a. en datter ved navn Kristi født 1660-1676 og som flyttet til Meling, hvor hun også døde. Dette er ihht. Bømlo bygdebok. Siden dette er så mye tidligere, har det sikkert ikke forbindelse med Filippus, men Sissela er jo et uvanlig navn og Kristi forekommer jo også i hans slekt, så kanskje der har vært en eller annen link litt bakover i tid?Eller så er det bare et sammentreff :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som du sier så vet vi ikke farsnavnet på denne Sissela, alt som står om henne er dette : BB IV, s. 16: 'Endre Olsson Børøy (nr. 6) var 55 år gl. i 1664, d. etter 1690. Første kona heitte Sissela. Ho døydde før 1676.'Det er tvilsomt at det er noen forbindelse her. Sissela var ikke et spesielt uvanlig navn. Jeg har flere i min data fra denne tidsperioden, forskjellige variasjoner: Cecelia/ Seselia/Sissele/Cicilia, osv. I min mors familie var det et navn som gikk igjen i familienh fra 1600 tallet like til hennes farmor, men de kom fra Samnanger.Jeg finner og flere fra Sogn og Fjordane og Skånevik med det navnet.Kristi/Christi/Kirsti/Kjersti (og andre variasjoner) var heller ikke et uvanlig navn også ganske vidt spredt.Jeg tror nok ikke at vi finner ut hvem far til förste kona til Endre Olsen Böröy var. Dersom jeg skulle tippe, ville jeg heller tro at hun var en Danielsdtr.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Et lite tilleggsspørsmål: Hva er riktig stavemåte for Filippus? Jeg har sett det stavet som Fillippus mange steder. Nå tok man vel litt lett på det dengang, så kanskje begge er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.