Gå til innhold
Arkivverket

[#10790] Søker hjelp i bygdebok for Lervik, Stord


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Endre Martines Pederson Sortland/Svortland var født på Bømlo i 1864. Han var sønn til Peder Olson Urong fra Bømlo og Anna Nilsdtr Tveit fra Huglo.Han ble gift på Lervik, Stord, men i Bømlo bygdebok står det ikke med hvem.Det er altså navnet til kona hans og hennes forfedre jeg er på jakt etter.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at han har bodd i Bergen i noen år ettersom flere av barna ble født der.Fikk denne linken til FT 1900: LenkeDer står ikke Endre med i fornavnet, i Bømlo bygdebok står Endre og i parentes.Lurer på hva 't' betyr for fødestedet til de andre barna?mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, jeg hadde ikke nok fantasi til å finne det ut. Det vil si at de andre er født på Stord. Lite stoff ute på nettet derfra har jeg funnet ut.Tenkte de andre kanskje var døpt i Bergen, men fant heller ingen der som passet.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Kjellaug, eg kan gå på biblioteket imorgon,(og låna bygdeb.) visst du ikkje får svar i løpet av kvelden/natta. Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint, Mariann! Takk skal du ha for tilbudet.Endre Martines, skrev seg kun for Martin Pederson/Pedersen. Han var smed, kona må ha dødd før 1900 ettersom han er oppsatt som enkemann da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei igjen Mariann, Jeg har funnet et navn! Ettersom tre av barna var født i Bergen, søkte jeg etter døpte der og hva fant jeg? Sønnen Arne døpt i 1890 :LenkeMor står oppsatt som Margrethe Mikkelsen f. 1864.Det er nok rette personene for Endre Martin står oppført som smedsvend.Litt mer å gå etter nå.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Du finn alle dei 4 eldste barna under døypte i Bergen. Ved dåpen til den nest eldste sonen står Margrethe oppført som Gottskalksdatter. Namnet på son nr. 2 er også Gotthart (nesten likt). Det er vel då nærliggjande å tru at farens namn var Gottskalk, kanskje Gottskalk Mikkelsen ?Sidan dette er eit litt spesielt namn, og Margrethe var fødd i 1864, er det kanskje mulig å finna familien i 1865-teljinga ?mvh helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var nytt! Jeg har nå leita etter Mikkelsdtr uten å finne noenting, nå skal jeg se på Gottskalksdtr. Takk skal du ha Helga:-)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Helga, jeg fant, jeg fant! LenkeIkke akkurat samme årstall, men det ser virkelig ut for at det er henne.Nå skal jeg sjekke de tre bygdebøkene jeg har fra Bømlo.Til Mariann,Er det rette person, så finner du nok henne ikke i Stord bygdebøker.Takk for tilbudet i allefall:-) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Frå Bømlo Bygdebok, Sakseid, ytre:Gotskalk Mikkelsen Totland f. 1827 og d. 1904. G.m. Kari Jonsdatter Sakseid f. 1833, d.1912.Born: a) Jon f.1855. Flytte til Bergen i 1872. b) Gjert f. 1857 c) Paul f. 1859 d) Anna Serine f. 1860 ug. b. på Totland e) Margrethe f. 1864 g.m. Endre P. Svortland b.på Stord. f) Martha f. 1865 g. Kruneneset g) Mikkel f. 1867 d.1891 h) Gunnar f. 1872, kaptein og budde i Haugesund, seinare på Totland. Dei 3 brørne hans, Jon, Gjert og Paul utvandra til Sidney, Australia i) Andrea f. 1874 j) Sivert f. 1880 g. m. Ellen Olsdatter Østbø, Surnadal, b. i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk for god hjelp,Er det flere som er interessert i disse, har jeg nå funnet Gotskalks foreldre og videre i Bømlo IV.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Kjellaug!Fant dette innlegget fra 2002. Godtskalk er barnebarn til mine tipptippoldeforeldre. I Bømlobygdebok IV stopper forfedrene med Mikkel Bårdsson Totland f.1727 og Susanne Andersdtr.f.1727 Breivikjo. Han var iflg boka født i sjølegd. Etter mye leting fant jeg foreldrene til Mikkel Bårdsson på Fjon i Sveio. Bård Ellingsson og Helvig Mikkelsdtr. Hvis du ikke har Bård og Elling med forfedre kan jeg sende en mail til deg.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

I innlegg (11) oppdaga eg nokre namn som gjorde at eg tenkte: 'her er det noko kjent' :-)Og det stemmer: LenkeDenne Kari Jonsdtr. er barnebarn til min 2xtipp Paul Samsonsen Sæbø, frå Stord...Vil du ha meir info. Kjellaug?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det sier jeg tusen takk til, Mariann-:)Du har min nye adresse? Istedenfor wanadoo.fr er det numericable.fr, det andre er likt.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.