Gå til innhold
Arkivverket

[#10792] Simon Ols. Kallestad f. 1815, Fjell - hvor ble han av?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg trenger hjelp med skjebnen til Simon Olsen, født 1815 på Kallestad i Fjell, sønn av Ole Grimsen Kallestad og Anne Nilsdtr. Golten. Simon ble gift med den noe eldre Kari Andersdtr. Kallestad (f. Tyssøy?)Jeg finner ikke Simon i 1865, ei heller død i Fjell etter 1836, har også kikket blant de utvandrede uten hell... Hvis noen kan hjelpe er det supert!PS: For å unngå forvirring: Simons søster Martha var gift med en Simon Ols. f. 1816 på Ekerhovd, disse bodde på Kallestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg kan finne i 1865 er en Simon Olsen 51 år f. Fjellberg og gift med Malene Gundersdt.46 år. De har en sønn som heter Nils. De bodde på Stølshaugen gård i Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vibeke Knappskog Olsen

I tilfelle du fortsatt trenger med info om Simon Olsen, Kallestad, så har jeg følgende detaljer om barn og barnebarn hentet fra boken 'Slektshistorie utgått fra Kallestad og Algerøy' av Nils O. Hansen:b) Simon Olsen, Kallestad, født 1815. Viet til Kari Andersdatter, Kallestad, fikk følgende barn:1. Ole Simonsen, født 24.11.1844. Faddere ved hans dåp var; Rasmus og Grim Olsen(54), barnets onkler, Kristi Olsen, barnets tante Agnete Olsen, søskenbarn (sønnedatter av Ole Grimsen).2. Britha Simonsen, født 1844. Viet til Jens Johannsen, Lønøy i Fjell. Bosted Kallestad.3. Klement Simonsen, Kallestad, født 4.10.1853. Viet 19.6.1878 til Ingeborg Nilsdatter, Golten i Sund, født 1854. Ingeborg har også røtter til Algerøy; hennes bro Erik Nilsen, Øvre Golten i Sund, født 1853 ble gift med Gjertru Jacobsdatter, Algerøy, født 1863. Disse ble bosatt på Algerøy. Klement Simonsen og Ingeborg Nilsdatter fikk følgende barn: I. Anna Kristine Klementsen, Kallestad, født 28.2.1880 II. Simon Klementsen, Kallestad, født 4.1.1883 III. Britha Kristine Klementsen, Kallestad, født 2.2.18864. Anna Simonsen, født 2.10.1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for innspill på en gammel tråd. Det er alltid gøy!Men jeg vet ikke riktig om Nils O. Hansen har hatt tungen rett i munnen her. Barna du nevner er barn av Simon Olsen f. Ekerhovd og Martha Olsdtr. Kallestad (ovennevnte Simon Olsen Kallestads søster). Ole Simons. var sågar døpt 24.11.1844, ikke født da. Parets andre barn var Gjertrud f. 1842, Brita f. 1847, ny Ole f. 1850, Klement f. 1853, Anna f. 1856, Christi f. 1860. Hvis du ønsker mer info om dem, har jeg noe mer.Men hva med navnebroren til Simon Olsen Ekerhovd f. 1816 bosatt på Kallestad, da; Simon Olsen Kallestad f. 1815, gift med Kari Andersdtr. Noen som har en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Knappskog Olsen

Du har rett i at det er mye som ikke stemmer i nevnte bok. Forfatteren hopper mye og i dette tilfelle ser det ut til at han har plassert samme søskenflokk under både Simon Olsen Kallestad og Simon Olsen Ekerhovd. Så jeg var nok litt for rask med utspillet mitt i går.Jeg har jobbet mest med den del av 'Grimsenslekten' som går tilbake til Algerøy - og jeg bruker da boken som kilde til navn og datoer slik at jeg har noe å jobbe utfra - men det er som du nevner ikke noen troverdig kilde.Kommer tilbake hvis jeg finner noe mer og den riktige Simon Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.