Gå til innhold
Arkivverket

[#10793] Rønnov Jacobsdatter, Kongsparten, Vågå


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Pige Rønnov Jacobsdatter Brækken gifter seg i 1813 i Vågå med Ungkar Iver Olsen (fra Kongsparten). Kirkeboka gir ikke mer informasjon om hennes alder eller foreldre.Men jeg finner henne igjen i 1865 som føderådsenke på Kongsparten, 77 år gammel. Altså skal hun være omlag 13 år i 1801, og jeg antar at det er dåpen hennes jeg finner i kirkeboka for Vågå i 1789, med far Jacob Brekken. Ingen opplysning om mor her.Men hvor er Rønnov i 1801? På gården Selsjord? Der fins en Rønnog, 11 år, med foreldre Jacob Olsen og Kari Simonsdatter.På Brekken finner jeg ingen Rønnov i 1801, men også her fins en Jacob, så jeg kan ikke utelukke at dette er Rønnovs far. (Kone Marit Hansdatter og barn Mari 17 og Ole 15.)Jeg har også prøvd å lete etter konfirmasjonen hennes i kirkeboka, men har ikke lykkes i å spore opp foreldrene på den måten. Men her kan jeg ha gått glipp av informasjon på grunn av mine problemer med å tyde skriften.Er det noen som kjenner til noen av disse familiene? Tar med takk imot hvert tips som kan hjelpe meg å finne Rønnovs foreldre.mvh Eva Seim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Eva, Rønnov Jacupsdatter er min tipp-tipp oldemor. Jeg har nok ikke funnet ut så mye mere enn deg, men jeg har gått ut fra Rønnov's barn, hun døper sin første datter Kari, det har jeg tatt som bevis for at hun kaller opp sin egen mor, Kari Simensdatter. Hadde moren vært Marit Hansdatter så ville jeg tro at hun hadde døpt datteren for Marit, men dette er da min tanke om dette problemet. Ta gjerne kontakt dersom du vil utveksle slektsdata. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jacob Olsen Brekken kjøpte Selsjord i 1791. Har ikke kjennskap til hans aner, men kona Kari var datter til Simen Hansen Breden gm Rønnaug Paulsdtr. Bjørnstad. Simen var sønn av Hans Fredriksen Breden gm Anne Simensdtr. Tofte, Dovre. Han overtok gården Olstad på Sel etter farbroren Jacob Fredriksen Breden/Olstad. Datteren Kari Simensdtr. vokste derfor opp på Olstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk til dere begge to!Aud: Det er jo utrolig hva du sitter med av informasjon, og hvor raskt du er ute og deler denne med oss andre.Martha: Rønnov Jacobsdatter er også min tipp-tipp-oldemor. Jeg vil gjerne utveksle slektsdata med deg. Ta kontakt på mail-adresseneva.seim@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg vil gjerne få henge meg på utvekslingen av slektsopplysninger. Jeg har noen flere generasjoner bakover på Kari Simensdtr. Olstad, samt noe på søsknene til Rønnaug.Men etter Rønnaug er det dårlig, for Kongsparten ble solgt på auksjon i 1869 og etterslekten måtte derfor forlate gården. Vet at mange av barnebarna dro nordover. En sønn måtte også sitte på 'botsen' i Kristiana.aud.sandbu@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kai m kveum

Sitter akkurat nå og studerer Horgen-ætten i Heidal og finner der: Kari Østensdtr. Kongsparten i Sel, d. 1811 g.m. Nils Tordsen Hågå, d. 1811 Barn:Rønnaug Nilsdtr. Hågå, f. 1767, d. 1870 - 103 år, g. 1785 m. Ola Ivason Skåbu, f. 1764 En liten bit som kanskje passer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for disse opplysningene. Akkurat nå sitter jeg ikke med noen personer å henge denne informasjonen på. Men jeg vil ta den med meg videre. Og hvis det skulle bli aktuelt for meg å gjøre bruk av dette, vil jeg gjerne få komme tilbake til deg. mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei Jacob Iversen, sønn til Iver Olsen og Rønnov Jacobsdatter kom til Kind i Kvæfjord. Han er min kones ane. Martha Kind kommer kanskje fra denne, jfr. navnet?Jeg er også interessert i opplysninger om Iver Olsen og Rønnov Jacobsdatter, er det mulig å få noen flere opplysninger om disse? Min mailadresse er: etheie@frisurf.nomvh Egil Theiemvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.