Gå til innhold
Arkivverket

[#10794] Dødslisteprotokoller


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg leste på sidene til Slekt.no. at dødslisteprotokoller kan offentliggjøres etter 60 år. Er det slik at du må skrive til riksarkivet for å få innsyn i disse, eller er de fritt gjennomsyn på riksarkivet?Jeg leter etter en nål i høystakken og jeg har ikke lyst til å gi meg før jeg er 100% sikker på at jeg helst bør det. Personen jeg leter etter er: Elin-Anna Kristiansdtr. f. 19.06.1846 i Skogn (Nord-Trøndelag)døpt. 24.08.1846 i Levanger. Giftet seg 02.11.1871 i Frosta kirke med Jon Holm f. 02.12.1839 i Fåberg. Flyttet til Stjørdal og fikk 5 barn sammen. Jon Holm døde i Stjørdal 10.03.1878. Elin Anna flyttet da visstnok til Levanger. Greier ikke å finne ut når hun døde. Er veldig glad hvis noen orker å hjelpe meg å lete etter denne nålen. På forhånd takk!Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De fleste dødsfallslistene ligger i statsarkivene, i arkivene til hver enkelt skifterett (sorenskriver/byskriver/byfogd). Dødsfallslistene ble sendt fra lensmannen til skifteretten ved utgangen av hver måned. Den inneholder en god del flere opplysninger enn kirkeboken/klokkerboken, spesielt om arvingene. Men det blir ikke stort enklere å leite seg fram i dødsfallslistene enn i kirkebøkene/klokkerbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hvilke opplysninger trenger man for å kunne finne en person i dødsfallslistene og hvilke opplysninger finner man i dødsfallslistene? Hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det kan være greit å vite full dato, iallfall måned. Slik listene for Stjør- og Verdal er organisert, ligger hvert år i egne bokser. I hver boks er listene sortert månedsvis (i omslagsark). Når en så har funnet rett måned, må en bla seg gjennom alle lensmannsdistrikt.Opplysningene varierer. Sjøl har jeg sett litt på Frosta og Åsen. I lange tider, iallfall fram til 1920-tallet, er arvingene ytterst sjeldent nevnt; det nevnes bare at avdøde hadde 'voksne barn som arvinger', 'foreldrene lever' (ved barnedødsfall), evt. 'intet til arv'. Ellers står dødsdato og den dato dødsfallet ble meldt til lensmannen.Fra andre steder, f.eks. Stjørdalen og Kabelvåg på samme tid, har jeg vært borti navn på arvingene og deres tilknytning til avdøde.Mvh Arne Langås (a.langaas@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.