Gå til innhold
Arkivverket

[#10795] Torger Olsen Blekfet, Gol, Buskerud. Født 1750.


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

Jeg har i lengre tid lett etter fødested og tid til Torger Olsen, som var husmann på Sønstebye i Modum i 1801. Han ble gift med Ragnhild Thommesdatter i 1793. (Se tema 9019).I henhold til Family Search fikk Ole Larsen og Kari Torgersdatter Blekfet sønnen Torger den 17.12.1750.Da det er mulig at det er denne Torger som er i Modum i 1801, vil jeg sette pris på om noen kan bekrefte eller avkrefte dette.Hvis det ikke kan bekreftes eller avkreftes, blir selvfølgelig alle opplysninger /kommentarer mottatt med takk.Med hilsenOlaf E. Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Håvard Viko

Ring til Terje Østro på Gol. Han har skrevet gards- og ættesoge for Gol. Han kan sikket hjelpe deg, og ønsker ellers evt. supplerende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk for tipset. Jeg skal ta kontakt med Østro ved leilighet.Siden mitt første innlegg har jeg vært på Statsarkivet og sjekket kirkeboka. Jeg finner ingen som passer, så opplysningene i Family Search er antagelig feil. Jeg fant heller ikke noe i Bygdeboka.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olaf Rønneberg

Til de som har hatt interesse av dette tema:Jeg har vært i kontakt med Terje Østro, men han kunne ikke hjelpe meg.Enten er opplysningene i Family Search feil, eller så er dette folk på flyttefot som har oppgitt Blekfet ved dåp i et annet prestegjeld.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Finns ordet Blekfet i norska språket? Kanske vore det intressant att utforska detta innan Olaf Rønneberg går vidare i sin forskning. Ordet har finns på svenska och markerar en tjock och fet person. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har samme assosiasjoner som deg, Olle.Bleikfet er et navn i Gol, og Rygh forklarer det slik 'Af bleikr 'bleg, lys' og fit f. 'frodig Græsmark, særlig ved Vand' (i Hallingdal fet m.). Sæteren ligger ved Tisleia.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det där borde jag förstått. Ordet fit finns ju även i svenskan i exempelvis Agnefit - det äldre namnet för [en del?] av ön där Stockholm anlades. Här kommer en 'lärd' förklaring av ordet från SAOB http://g3.spraakdata.gu.se/saob/'UTTAL: fit,GENUS: n. (r. GRANDINSON HanseatSvH 2: 12,14 (1885)); BÖJNING: best. -et; pl. ==ETYMOLOGI: [av fd. fit, fid, f. o. n., d. fed, n., låg landsträckning vid havet, 'fit', varav sannol. äv. mnt. fitte, 'fit'; motsv. fsv. o. isl. fit, f., sv. dial. fettje (Jämtl.), sidländ jordsträckning vid vatten; avledn. av en avljudsform till FET. Benämningen är från fd. tid bevarad i namnet FEDEVÅNGEN vid Falsterbo]'Formen 'fet' finns alltså belagd. Mer info finns på hemsidan.Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk for interessen.Jeg har ikke funnet flere steder i Buskerud med navnet Ble(i)kfet. Jeg spurte også Østro om dette, men han trodde heller ikke det var andre gårder i Buskerud med dette navnet.Men man kan vel ikke se helt bort fra at det f.eks. kan ha vært en husmannsplass et eller annet sted med dette navn.For tiden konsentrerer jeg meg om en annen kandidat som virker noe mer lovende. Se tema 11275.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.