Gå til innhold
Arkivverket

[#10797] Emigrasjon til Amerika med barnebarn


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til Fany Slaaen, 8 år i 1879 og Johan Martin Olsen Slaaen, 4 3/4 år i 1879?20. juni 1879 emigrerer Ole Pedersen Slaaen, 62 år med følgende familiemedlemmer til Amerika:Marit Slaaen, 60 år, ektefelle; Pernille Slaaen, 24 år, ugift, datter, pige; Fany Slaaen, 8 år, datterdatter; Johan Martin Olsen Slaaen, 4 3/4 år, dattersønn.Jeg finner de tre første, Ole, Marit og Pernille igjen på folketelling 1880 for Minnesota, men barnebarna, Fany og Johan Martin, har jeg ikke klart å spore opp. Og jeg finner de heller ikke som døpt i kirkebøker for Fron og de nærmeste prestegjeldene. Derfor synes jeg det er vanskelig å tro at det er Pernille som er mor til disse Fany og Johan Martin.Pernille har to eldre søstre, Marit, f. i januar 1842 i Svatsum, Gausdal og Marthe, f. i april 1845 i Svatsum; begge er konfirmert i Froen (i 1856 og 1862).Marthe Olsdatter gifter seg 4. juni 1868 med Johannes Pedersen Storødegarden i Heidal, og dagen etter melder hun utflytting til Amerika. Også henne finner jeg igjen på ft. 1880 i Ann, Cottonwood i Minnesota. Men uten de to barna jeg etterlyser. Her er registrert Martha og John Peterson med barna Anna Maria, 11 år, Peter, 7 år og John Oscar, 2 år. Alle disse tre barna er født i Minnesota.Marit Olsdatter har jeg ingen opplysning om etter konfirmasjonen hennes i 1856. Kanskje kan dette være mor til Fany og Johan Martin?Takknemlig for all hjelp/informasjon om Marit Olsdatter fra Slaaen og de to barna Fany og Johan Martin.mvh Eva Seimps. Besteforeldrene Ole og Marit fins på Slaaen i Fron på ft 1865 (nordre) og 1875 (søndre), men da uten de to eldste døtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Myhre

Hei Eva, vet ikke om det hjelper deg men jeg har funnet:Johan Slaaen 28 år f. Norge i Utica, Yankton SD i 1920 tellinga. Han har en kone:Esther Slaaen 24 år f. ND. Kanskje han er etterkommer siden han har navnet Slaaen. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for respons! Men jeg vet ikke om den personen du nevner kan være en etterkommer/slektning av personene i innlegget mitt.Men etter at jeg skrev innlegget fikk jeg tilsendt en artikkel fra et amerikansk gudbrandsdals-lag. Og ved hjelp av dette fikk jeg sporet opp eldstedatteren Marit. Hun hadde bosatt seg i Trondheim, og fått fem barn der. Men ikke de barna (Fany og Johan Martin) som jeg etterlyser. I 1881 emigrerer også hun til Amerika - som enke med alle de fem barna sine.Besteforeldrene Ole Pedersen og Marit (Pedersdatter) fra Slaaen i Nord-Fron fikk ialt 8 barn: Johannes, f 1838; Marit f 1842; Marthe f 1845; Peder, f 1848; Amund, f 1851; Pernille f 1854; Mari f. 1857 og Anton f 1860. Jeg kan ikke se at noen av disse døtrene er mor til de to 'barnebarna'. Pernille og Mari er begge i yngste laget syns jeg, og jeg har altså ikke funnet barna døpt i Fron. Yngstedatteren Mari emigrerer til Amerika som 20-åring i 1877.Jeg tror derfor nå at den som har fylt ut emgirantprotokollene rett og slett har trodd at Fany og Johan Martin er barna til datteren Pernille i reisefølget, og derfor har skrevet datterdatter og dattersønn. (Ordene datterdatter og dattersønn har jeg lest i en vanlig fotostatkopi på utvandrersentret i Stavanger, og jeg tror det også var skrevet slik i den tidligste versjonen av emigrantprotokollene her på Digitalarkivet.)Så nå antar jeg at disse to barna enten er 'sønnebarn' eller barn til slekt/venner. Jeg har ennå ikke full oversikt over sønnene. Men det ser ut til at eldstesønnen Johannes gifter seg med ei jente fra Ringsaker (han melder flytting dit fra Fron i 1867), og emigrerer allerede i 1872. Med kone Thonette Hansdatter og sønn Ole. Disse finner jeg igjen i 1880 i Yankton, Dakota med et barn til, Mina.Neste sønn, Peter - 18 år gammel glassmester ved ft i 1865 - vet jeg fortsatt ikke hvor det er blitt av.Amund gifter seg i Kvæfjord i 1875. Har ikke sett at han skal være far til disse barna.Yngste sønnen, Anton, emigrerer 18 år gammel i 1878.Så det er fortsatt en gåte for meg hvem disse to barna, Fany og Johan Martin er.Men når 1875 - tellingen blir komplett vil det forhåpentligvis la seg gjøre å spore opp Fany.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per  Håkon Christiansen

Det står jo ingenting om at de to barna er PERNILLES barn. Har du sjekket henne som reiste året før:Lenke45318 Oslo 1006E 1878 Mai 31 Marie Slaaen f E 40 N. Fron's Pr. Detroit Minnesota 2835 Norge Angelo ??Jeg finner i alt 15 personer med Slaaen i navnet og fra Fron i Emigrantprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hmmmm. Vet ikke om du er ute etter etterkommere i Amerika, men her kommer hvertfall:Pernilla Olesdatt Slaaen found in: U.S./International Marriage Records, 1340-1980 Marriage Year: 1879 Marriage Location Code: Co Gender: The gender of Pernilla Olesdatt Slaaen is female. Birth Year: 1854Spouse: Stener Pederson Birth Year: 1850 Birth Location Code: Va Source Number: 246.000 Source Type: Electronic Database Number of Pages: 1 Submitter Code: SS1Og, da vi selvsagt tar dette tvert for god fisk, har jeg vel funnet frem til nålevende familie av Pernille og Marthe. Det blir altfor mye å legge ut her. Hva er e-post adressen din, Eva?Selvsagt er ikke Fany og Johan Martin nevnt, bare Pernille, Marthe og en søster 'Mary' Megrund som det selvsagt ikke er noen opplysninger om. Kan denne damen være en mystisk dame?Det ser ut som om du har en enorm familie der borte! Du får si fra om du er interessert....Steder Pedersen og Pernille Olsdatter Slaaen m/familie finner du her: http://www.lailas.net/lookup/stenerpedersen.gifLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror jeg fant noen som har noe om Marit!! Marit var gift med en Sivert Christian Hansen som døde i 1873, og fikk ihvertfall en en datter, Margit Hansen f. 1868 (januar) Kan dette være 'Fany'??? Hun ble gift med en Leonard Berg. Jeg har sendt etter navn/adresse på den som har samlet disse dataene, det samme har jeg gjort med det jeg skrev i forrige innlegg. Du kan se Census 1900 her: http://www.lailas.net/lookup/012785.197_N.gifLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for innlegg! Det er virkelig inspirerende med respons!Men jeg skjønner også at jeg må uttrykke meg mer presist mht hva jeg er ute etter. Og det er: Hvem er foreldrene til Fany og Johan Martin? Og hvor er disse barna født/døpt?Mine forsøk på å spore de opp i Amerika, var først og fremst for å se om jeg der kunne lese ut noen 'gjenforening' med far eller mor.Så til hver enkelt av dere:Hans: Du viser til en folketelling i Amerika i 1920. Hvordan kommer man over noe slikt? Er det noe du har kjøpt kanskje? Og ett spørsmål til: Kjenner du til bygdebøker/avskrift av kirkebøker for Ringsaker? Og har du mulighet for å bekrefte/avkrefte at Johannes Olsen fra Slaaen i Nord-Fron giftet seg i Ringsaker med Thonette Hansdatter? (Tiden løper så altfor fort for meg når jeg iblant får anledning til å ta en tur etter jobb til RA)Per Håkon: Jeg er enig med deg. Det behøver ikke være Pernilles barn. Kanskje kan det være barna til den Marie Slaaen du nevner, eller til en annen av de mange Slaaen du finner i emigrantprotokollene. Men den Marie Slaaen du peker på kan ikke være datter til Ole og Marit (besteforeldrene i reisefølget). Jeg finner heller ikke Fany og Johan Martin døpt i Fron, så jeg vet ikke om eller hvordan dette kan bringe meg videre.Laila: Joda, det fins nok etterkommere i fleng i Amerika etter denne Slaaen-familien. Selv har jeg oppdaget en database av Steve Schack, og har vært i kontakt med ham om noen av disse personene i databasen hans. Du kan evt. se på:[url="http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=szczech&id=I611>LenkeEllers tror jeg du må ha en usedvanlig sterk teft: Det er helt riktig at eldstedatteren Marit var gift med Sivert Christian Hansen fra Flekkefjord. De fikk fem barn før han døde. Og i 1881 emigrerer hun med barna fra Trondheim. Se lenkenLenkeSønnen Karl G, 10 år i 1881, har åpenbart levd av journalist/redaktør-virksomhet i USA, og etterlater seg en mengde trykt stoff. Se f. eks. denne lenken, og spesielt avsnitt 16 om oppveksten hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Roger Thauland

Has A. John Olsen, age 69, 1920 census, MN, born Norway been looked at? Sorry i can't do the link, just asking, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Thanks for your interest and suggestion!But I have access only to the free census at internet, so I have not looked at this person/entry.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.