Gå til innhold
Arkivverket

[#10806] Fredrik Hartman Christian Fredriksen Rygh f. 1829 Frosta. Foreldre ?


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Hei.Min tippoldefar Fredrik Hartman Christian ble født på Frosta 15 oktober 1829 av foreldre: Fredrik Hartman Nilsen og Anne Olsdatter. Som etternavn er brukt Rygh. Han flyttet senere til Leksvik og giftet seg der med Elen Johnsdatter den 14. april 1862. Har forsøkt å finne ut av hans bakgrunn på Frosta, uten særlig hell. Vet at Rygh er et gårdsnavn på Frosta, men klarer ikke finne forbindelsen dit.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket slekten Rygh i Verdal (bd.3 s. 257), men der var det ingen med de navnene. Men den slekten mangler mange opplysninger så det kan fredmdeles være gode muligheter. Iallfall sto det mye om flere kjente personer med navnet Rygh.Gården Rygg i Overhalla er vel grunnlaget for etternavnet Rygh her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Nå har ikke jeg Frostaboka for hånda, men men tar noe litt på feelingen. På en av Mostadgårdene var det i forna dar en bruker ved navn Nils Tollefsen (d. 1818). Han overlot gården til sin sønn Fredrik, som i skjøtet omtales som 'min sønn Fredrik Hartman Nilssen' (om jeg ikke husker teksten fra Frostaboka fullstendig feil). Fåglarna må vite hvor han har Hartman-navnet fra; etter hva jeg kan se er det ikke annet enn 'rein bondeslekt' i den godeste Fredrik. Kanskje kan han være oppklart etter en offiser eller noe slikt.Nils hadde også ei datter Marta, gift med Ola Olsen på gården Øver-Rygg på Frosta. Kan Fredrik og Anne ha bodd på Rygg da Fredrik d.y. ble født? Eller, for å si det på en annen måte, nevnes de med navnet Rygh ved hans dåp? Hvis Fredrik Hartman Nilssen er identisk med Fredrik Nilssen fra Mostad, er du seksmenning med mor mi...Mvh Arne Langås - a.langaas@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei. Takk til dere begge. Både ved dåp og senere folketellinger i Leksvik, 1865 og 1875 står han omtalt som Fredrik Rygh. I 1900 bruker han Røstadsand.Notater jeg har fra samtaler med min avdøde bestemor viser at han også hadde tilknytning til Mostad. Antageligvis er faren fra Mostad og som du sier ,de har bodd på Rygh i den tiden min tippoldefar ble født. Jeg får låne Frostaboka og se litt i den.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei igjen.Har lett litt i FamilySearch, og finner der flere barn av Fredrik Mostad og Anne Olsd. Disse er døpt i Trondheim. Kan familien ha bodd på Rygh da Fredrik ble født og så flyttet til Trondheim. Den første jeg finner som er døpt i Trondheim er født i 1833. Fredrik var født i 1829. Det må være samme familie.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

God dagen. Etter at jeg sendte forrige melding, tok jeg også en tur innom Familysearch. Det ser ut til at flere barn er døpt både i Trondheim og på Frosta også før 1829. Jeg har kommet over følgende (gjengir det slik det er ført i Familysearch): - Olaus, f. 13.08.1820, dp. 27.08.1820 på Frosta, foreldre Friderich Nilsen og Ane Olsdr. - Necoline, f. 15.03.1823, dp. 20.04.1823 på Bakklandet, foreldre Frederik Nielsen Mastad og Ane Olsdr. - Berith Anna, f. 01.08.1827, dp. 19.08.1827 på Frosta, foreldre Fredrich Nilsen og Anne Olsdr. - Hanna Macilie, f. 23.07.1833, dp. 29.09.1833 på Bakklandet, foreldre Frederik Nielsen Mostad og Ane Olsdr. - Maren Anna, f. 11.12.1839, dp. 09.02.1840 på Bakklandet, foreldre Frederik Nielsen Mostad og Anne.Jeg vil anta at alle disse tilhører samme familie, skjønt dette kan ikke bevises ene og alene med Familysearch. For å få fullstendig klarhet, både i navn og bosted, må kirkebøkene undersøkes.Videre finner jeg i folketellinga for 1865 (Digitalarkivet) på 'indre Baklandet': Bardo Myhre, husfar og skomakermester, 31 år, f. på Strinda Hanna Myhre, hans kone, 31 år, f. i Trondheim sønnene August Bernhard (4) og Thomas Fredrik (2), begge født i Trondheim Og til slutt i familien: Svigermor Anna Mostad, 70 år og enke, født på Frosta. Videre følger to skomakerdrenger og noen losjerende. Hanna Myhre er nok den tidligere nevnte Hanna Macilie, mens Anna Mostad er Fredrik Nilssen Mostads enke.Mvh Arne Langås (a.langaas@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei ArneDu har nok funnet flere enn meg. Jeg fant fødsel og giftemål for de to siste døtrene. Det er mange år siden jeg satt og sjekket kirkebøkene for Frosta og fant min tippoldefar, nå må jeg nok gå på igjen. Har latt dette ligge i mange år fordi jeg den gangen ikke kom noen vei med tidligere generasjoner. Det kan da ikke være mange på Frosta med navnet Hartman... eller?Dersom det er samme slekt som du har for din mor, vet du da noe om Anne Olsd.?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hallo igjen,Hartman-navnet har jeg dessverre ikke noe greie på. Jeg gir lyd fra meg hvis det jeg kommer over noe. Det kan være nærliggende å tenke at en offiser Fredrik Hartman har spilt en rolle på Frosta på 1780-tallet, og at Nils og kona ville kalle opp ham, men dette vet jeg lite eller intet om.Når det gjelder Anne Olsdatter, mor til Fredrik d.y., har jeg dessverre også lite å bidra med. Jeg har min slektstilknytning gjennom Nils' datter Marta (og etter alt å dømme også gjennom hans datter Ingeborg Anna), og har hatt 'hovedfeltet' mitt på dem. Den gamle Frostaboka (utgitt ca. 1918) forteller at sersjant Fredrik Nilssen Mostad hadde Hernessveet (plass under østre Hernes) i åra 1820-35. Han var gift med Anne Olsdatter, datter på plassen (foreldre Ola Ingebrigtsen og kona Beret Andersdatter; Ola var nyrydder på Hernessveet). Her er oppført barna Fredrik, Anne og Beret Anna. Beret Anna (f. 1827) ble gift med sitt søskenbarn Ola Olsen Rygg (sønn av Marta). Ekteskap mellom nære slektninger forekommer også i neste generasjon og i andre linjer i nærhet til disse (forholdene her omkring er av de mest infløkte jeg har vært borti).I 1801 finner jeg Ola Ingebrigtsen (45) og kona Beret (50) som husmannsfolk under Galtvik ('Galtvigen') på Frosta. Dattera Anne var fire år gammel og 'ugivt'.Mvh Arne Langås (a.langaas@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Fra ministerialbok for Frosta 1829: Født 15 October 1829 Døpt 8 Novbr: Fredrich Hartman Christian - Logd Øvre Hernæs - ægte. Forældre Gmd Fredrich Hartmann Nils. Hernæs og Hustru Anne Olsd. Faddere Anne Olsd Hernæs, Nicoline Nilsd Rekkebo, Karen Johnsd Risan, Gmd Andreas Anderss Hernæs, Gmd Tollev Nilssen Skogen, Hmd Otte Johnsen Risan. Tittelen til Otte (Hmd) må jeg ta et forbehold for pga skriften. Arne Langås kan sikkert verifisere disse personene, siden han tar Frostaboka på husken(!).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det er egentlig ganske greit å ha noen ledige stunder her på NTNU. Datamaskinene står oppstilt på rekke og rad i biblioteket, og det er bare å bla opp i de oppslagsverk man måtte ønske. La meg nå se hva jeg kan finne om disse:- Anne Olsdatter Hernes: Ikke funnet i farta (hvis det da ikke er barnets mor).- Nikoline Nilsdatter Rekbu (Rekkebo): Ikke funnet i farta.- Karen Jonsdatter Risan: Ei Karen er funnet som søster til den senere nevnte Otte. (Hun ble gift til en av Hernes-gårdene).- Andreas Anderssen Hernes: Bruker på østre Hernes, omtales i Frosta 2, s. 368. Var gift med ei Anne Nilsdatter (kan nevnte Anne Olsdatter (ikke funnet) egentlig være Anne Nilsdatter?)- Tollef Nilssen Skogen: Bror av Fredrik senior.- Otte Jonsen Risan: Var nok 'Gmd', og er omtalt under østre Risan (Frosta 2, s. 254).Slektskap til noen annen enn Tollef kan jeg ikke finne i farta, men det er godt mulig det fins noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.