Gå til innhold
Arkivverket

[#10811] 2 jenter til Syd Afrika ca-1903 bosatt i Kristiania - født i Eidsvoll


Gjest Else-Marie Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Else-Marie Aas

Jeg har hatt disse oppe til tema før men ingen kunne hjelpe meg. Mitt spørsmål nå er: Vet dere om et norsk/skandinavisk tilbud for arbeidsledige i SA på den tiden? Vet dere om det var et innregistreringsopplegg for innvandrere? Den ene giftet seg ganske fort. Var det et norskt samfunn hvor man kunne gifte seg? Sjømannskirken kom senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg vet at det var en del nordmenn som emigrerte til Sør Africa rundt 1890 og den tid. Min farfars fetter Hermund Rutledal emigrerte dit i 1894 og har stor etterslekt.Hans sønn Hans Johan Dahl giftet seg med en Aslaug som hadde norske foreldre der nede. Jeg har kontakt med min firmenning, men hun visste ikke noe om det du spør om.Kanskje du kunne gi noen navn, man vet aldri.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else-Marie Aas

Navnene er ved fødsel: Berthe Marie og Martine Olsd. Senere tok de navnet Marie og Martine Aas.Marie født 2.1.1872 - emgr. 17.4.1903Martine født i 1884. Hun reiste ikke samtidig med Marie og jeg har ikke funnet henne på noen lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else-Marie Aas

Et ekstra spørsmål vedr. reisen til Syd Afrika.Marie sto i emigrasjonsregistret 17.4.1903, Wilson Line til Hull. Hvor kan jeg finne eventuelle skipslister for videre transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.