Gå til innhold
Arkivverket

[#10817] Hjelp! Er Shrøder et gårdsnavn i Mosvik?


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I kopskatten 1645 finner jeg Thammes Shrøder med hustru og tjenestefolk i Mosvik, Ytterøy. Men Shrøder er vel et etternavn og ikke et gårdsnavn? Jeg får litt problemer med å legge tjenestefolket inn i databasen dersom dette er et etternavn og ikke et gårdsnavn. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Mulig jeg er fullstendig på villspor her, men kan det tenkes at det menes skredder ('shræder'), og at det dermed er herrens yrke som oppgis?Mvh Arne Langås (a.langaas@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Schrøder er både et etternavn og et tilnavn (yrkesnavn) - det er ikke alltid så enkelt å bestemme hvilke av disse navneformene som er det riktige. Da trengs det flere kildebelegg på samme person for å avgjøre hva slags type navn Schrøder er. Jeg tror det vanlige er at Schrøder er et slektsnavn. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg tenkte også på skredder, men siden det er en tydelig ø, og skredder vanligvis skrives med e eller æ og dobbel d, antok jeg at det ikke var yrkesbetegnelsen som ble brukt. I tillegg til en hustru var det oppført 5 tjenestefolk, noe som synes å være i meste laget for en skredder på dette tidspunktet. Det virker dermed mest sannsynlig at det er et slektsnavn. Jeg får legge inn tjenestefolket uten gårdsbenevnelse foreløpig, og vente og se om jeg finner vedkommende i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Du skriver navnet Shrøder uten c, jeg finner ikke noe på det. Men skriver du c *Schrøder* så er det en god del med det navnet blant annet i Åfjord som ikke er så langt fra Mosvik. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har vært borte i kildetekster fra 1600-tallet der en like gjerne kan lese 'Schrøder' som 'Shrøder' selv om skriftbildet ser likt ut. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er også min erfaring, Sch og Sh brukes om hverandre. Kanskje ikke så rart - lydmessig blir det jo noenlunde det samme.Aiaail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.