Gå til innhold
Arkivverket

[#10820] Fredrikstad 1801: Johan Peter Heit??? Hout?


Gjest Ann Helen Gaustad Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Hei igjen! Jeg lurer bare på om du tilfeldigvis vet noe mer om den andre datteren hans, Anne Sophie Jensdatter som du fant f. 12.11.1844, døpt 8.12. s.å., eller hennes mor Berthe Iversdtr.? I FT 1865 for Fredrikshald finner jeg en Berthe Iversdtr Lenke. Tilfeldigvis bosatt samme sted som 'min' Maren Sophie og familien. Du vil se at det står fødested Sverige på min Maren Sophie , men fødestedene er forbyttet for henne og hennes mann Svend Hansen. Skal vel godt gjøres at dette er den riktige Berthe Iversdtr. For Anne Sophie Jensdtr. har jeg ikke funnet noen aktuell kandidat.Til Ann Helen Gaustad Aas: Du skriver i innlegg 5 at ' Hr. Jens Chr. Sinding er også sterkt mistenkt som barnefar og han understøttet i hvert fall gutten under oppvekst og utdannelse.' Jeg er veldig nysgjerrig på hvor du har dette fra? Det hadde vært artig å vite.Hilsen fra Anne Elisabeth som er takknemlig for alle opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er mulig Anne Sophie døde eller ble satt bort. Jeg har også lett etter henne i 1865 tell. Det er jo heller ikke lett når hun har så vanlige navn.Jeg mangler kirkebøkene for Halden fra 1845- 1857. Fra 1857-1865 har jeg klokkerboka og der står dessverre ikke døde. Men etter det jeg husker er konfirmerte innført i denne boka. Jeg skal se mer etter Anne Sophie og Berte Iversdatters innførsler (barn og ekteskap). Det er vel trolig den riktige Berte du har funnet i tellingen -65.Men i går ramlet jeg på skia og går med armen i fatle. Jeg greier ikke å bruke fichen nå - tror jeg. Har bare en hånd:o)Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Det er kjempefint at du vil ta deg bryet med å sjekke disse innførslene for meg. Det er kanskje trolig at det er rette Berthe jeg fant. Hun står oppført med fødested Sverige så jeg søkte i 'Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920', men uten resultat. God bedring med armen Liv.Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Til Ann Helen Gaustad Aas: Du skriver i innlegg 5 at ' Hr. Jens Chr. Sinding er også sterkt mistenkt som barnefar og han understøttet i hvert fall gutten under oppvekst og utdannelse.' Jeg er veldig nysgjerrig på hvor du har dette fra? Det hadde vært veldig artig å vite. Skrev dette i innlegg 26 også, men tenkte det var lettere at du så dette i et eget innlegg.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er ikke så mye jeg har fått sett etter Anne Sophie enda, fichekorta jeg har med konfirmerte har helt 'sorte' sider i perioden som passer på hennes konfirmasjonsår. Bedrøvelige greier..Jeg så på faddere til et av barna til Berthe Iverdtr og Martin Andreassen, ingen 'kjente' navn der.Berte Larsdatter var en av fadderne til det yngste barnet til Maren Sophie, Selma Beate f 1.7.1863, døpt 30.8. (Men dette har du vel). De andre fadderne ved denne dåpen var Hanna Andreasdtr, Andreas Iversen og Hans Andreassen.Fortsettelse følger.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg tar imot alt med takk jeg. Fadderne til Selma Beate har jeg funnet før ja. Hun var en av seks jenter som levde opp, det var ingen gutter. Søsknene hennes var: Fredrikke Hansine f. 05.11.1856, Albertine Marie f. 04.11.1858, Selma f. 23.10, død 25.10.1861 (Ifølge kirkeboken død før hjemmedøpt?), Selma Beate som du nevner, min oldemor Georgine Helene f. 08.05.1866, Helga Sophie f. 24.01.1869 og Hanna Augusta f. 07.04.1873, alle født i Fredikshald.Vet du noe om opprinnelsen til det jeg spør Ann Helen Gaustad Aas om i innlegg 26 og 29? Bare lurer...Håper det går bra med armen. Hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Armen er noe bedre, men fremdeles i fatle. Takk for at du tenker på det! En fordel er jo at jeg kan sitte med slektshobbyen mye mer enn vanlig.Denne Sindinggutten, som visstnok også kalte seg Hout eller Heit vet jeg ikke stort om foruten det som står i innlegg 9. Han ble etter det som skrives i denne og en annen debatt født i Aremark. Jeg har ikke noen kirkebøker derfra. Han er visstnok ”vrien” å finne.Har du mer opplysninger om Sindingfamilien i Halden? En av sønnene til Jens Otto, Christian Conrad fikk blant annet en plass i byen oppkalt etter seg. Christian Sindings Plass. Grunnen til det var at han testamenterte hele sin store formue til byen som to store legater. Mange tror plassen er oppkalt etter komponisten, men det er altså apotekerens sønn som står bak.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Nei, det er nok ikke særlig jeg kan bidra med tror jeg. Regner med at du har foreldrene til Marie Cathrine Henne: Christine Bisgaard f. 04.04.1743 i Larvik (som jo var bosatt hos sin datter ved FT 1801) og prost Andreas Kristian Henne f. 27.06.1735 i Neberg, Vestfold (Familysearch har fødested Kongsberg i Buskerud).Foreldre til Christine: Claus Hartvig Nilsen Bisgaard f. 1698 i Vester Egedes, Danmark og Maria Wærn f. 1717. Claus var sønn av Nils Christensen Bisgaard f. 1666 og Marie Pedersdtr. Maria var datter av Peder Mortensen Wærn og Christine Colbjørnsdtr.Du skriver i innlegg 9 at Jens Chistian var nr. fem av åtte barn. Jeg har syv barn:Kahrine Kristine, vet ikke noe om henne, men hun var jo død før FT 1801.Mette Sophie f. 17.06.1795 som ble gift med Rasmus Alexander Knap. Ved FT 1865 bosatt [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60101&gardpostnr=5&personpostnr=57&merk=57#ovre>LenkeJohanne Maria f. 09.08.1796 som ble gift med Christian Fredrik Ruge. Ved FT 1865 bosatt i Kristiania Lenke.Andrea Christia f. 20.05.1798 gift med Olaus Peltz, ved FT 1865 bosatt LenkeSå kommer Jens Christian før sin bror Christian Conrad. Han har jeg som født 1800 iflg. FT 1801, men ikke noe mer. Ved FT 1865 er han bosatt som logerende Candidat hos sin søster Andrea. Så forteller du om plassen som er oppkalt etter ham, det visste jeg ikke, men har faktisk fundert på om var etter ham eller komponisten.Tilslutt har jeg Cathrine Christine, iflg. Familysearch gift med Severin Knap i 1825, 21 år gammel, altså født rundt 1804?Tilslutt har jeg et spørsmål til deg om mannen til 'min'Maren Sophie, Sven Hansen. På disse flotte sidene (har du forresten noen tilknytnig til dem?) fant jeg at adressen Sølvbakken søndre Fredrikshald nå heter Sølvgata og i nr. 1 der fant jeg familien min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til sidene frhald.no har ikke jeg bidratt med noe. Steinar Wihelmsen skal ha all ære for den. Jeg har ikke tilgang til 1885 tellingen, det står vel ikke stort mer i originalen enn det Wilhelmsen har tatt med.Du har jo det meste om Sindingfamilien ser jeg. Jeg skal se mere på dette, det er mulig jeg kan ha noe å tilføye.Dåpsinnførsel til Sven (Svennung) fra Svenneby i Bohuslän blir noe verre. Kirkebøkene fra stedet hvor han er født er jo brent som du selv skriver på Anbytarforumet. Men det finnes en bok med noe gårdshistorie fra Kville. Jeg har ikke den boka selv, men det er mulig jeg kan få gjort et oppslag i den i løpet av helgen.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Det er veldig flotte sider han har laget. Jeg visste ikke mer enn navnet på min oldemor Georgine, Maren Sophies datter, da jeg startet å nøste bakover. Hun bodde i Oslo og dit flyttet også Maren Sophie og Sven med to av sine døtre rundt 1891. Etterhvert 'kom' jeg så til Halden og Sverige.Det virker som du har vært på Anbytarforum og sett innleggene mine.... Da har du i såfall de opplysningene jeg har om Sven (Svennung). Her er han også som innflyttet til Fredrikshald Lenke . Det er kjempeflott om du vil se etter i boken med gårdshistorie fra Kville. Håper det går bedre med armen Liv.Med hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad

Hei - beklager at jeg ikke har fulgt med den siste tida. Derimot varsler min mor meg av og til om at jeg bør innom og se.Når det gjelder opplysningene om at apotekeren Jens Chr. Sinding understøttet oppveksten til Johan Edvard Houth, som seinere ble lensmann i Hjørundfjord, så stammer det fra min eks-svigermor som er oldebarnet til Johan Edvard gjennom sønnen Jens Houth som havnet i Vardal som lærer. Om hun har det fra sin mor eller sine tanter eler morfaren Jens, er jeg ikke sikker på, men 'så seier familiesoga' i hvert fall.Jeg kom også på en annen mulighet for opprinnelsen til det mystiske Houth-navnet. Det var vel egentlig derfor jeg spurte om noen hadde sett håndskiften fra protokollen 'dengang da Johan Edvard ble døpt'. Har noen kjennskap til om HOLDT eller HOLTH kan være et aktuelt navn fra området, evt. Aremark? Kan det gi forklaringer i forhold til 'Christian Andersen' for eksempel? Ettersom Hounth ser ut til å være et blindspor går det jo an å tenke litt nytt også.Og hva med skuta som han skal ha vært på - finnes det opplysninger om den og evt. mannskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad

Enda en gang - når det gjelder håndskrift - så var jo det første innlegget i lenken myntet på håndskriften i folketellinga for 1801 i Fredrikstad. Kan etternavnet til apotekersvenden Johan Peter Heit være Holt/Holdt/Holth/Hout/Houdt/Houth/Haut? Jeg har såvidt sett om det finnes Hol(d)t/h) som gårdsnavn i f.eks. Aremark - og det gjør det i hvert fall. Dette er bare en ide tatt ut av lufta, og Johan Edvards etterkommere skrev seg jo visselig Houth etter Sunnmøre-perioden. Det er vanskelig å tro at Holt ved muntlig overlevering kan bli til Hout sjøl ved å flytte fra Østfold til Sunnmøre og vente et par generasjoner, men likevel?Sitter fortsatt med en følelse av at Johan Peter som visserlig oppholdt seg i de Sindingske kretser, kan ha ett eller annet med opprinnelsen til Hout-navnet å gjøre. Hvor kan han være kommet fra?Iver Mosvold: Har du funnet noe mer belegg for det du skrev i innlegg 35428 at Houth-navnet skal være nederlandsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På s. 256 i boka 'Kirker og kirkegods i Berg', under gården Karrestad vestre (gård ganske nær byen) står:' ..i 1883 fra Gabriel Hofgaard for kr 15 500 til fhv lensmand i Aremark Johan Houth. I 1892 ble gården solgt videre til frk Louise Bjørnstad...'.Her er det vel skrevet feil når det gjelder 'lensmann i Aremark', eller?Til Anne Elisabeth: Jeg har enda ikke fått gjort oppslag i Kvilleboka. Jeg var på slektssenteret på museet i Mellerud i Sverige i går, og regnet med at de hadde denne boka der. Det hadde de ikke. Skal se om det jeg får gjort dette på en annen måte.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til Anne Elisabeth (33); Du kan sikkert fjernlåne denne Kvilleboka på biblioteket ditt. Den har ikke ISBN nummer.'Kville Härad, Bottna, Kville, Svenneby'. Carl Zakariasson 1985. Utg. MunkreklamDette har vel mulig ikke noe her i denne debatten å gjøre, men jeg har fått greie på at Skogby Mellangård i Svenneby hvor Svennung (Sven) kom fra var et soldattorp. Hans far Hans Svennungsson var vid Sotenäs Komp. af Kungl. Bohusläns Regimente.Etter hva jeg forstår skulle eierne (i 1985) være etterkommere av Hans Svennungsson og Kristina Persdotter som i 1850 kjøpte 1/4 mtl av Skogby Mellangård.Svennung eller Sven som han kalte seg i Norge, giftet seg altså med en datter til apoteker Jens Christian Sinding.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad

Jeg har ingen informasjon om at Johan Edvard Houth også var lensmann i Aremark på noe tidspunkt. Men ingen ting kan vel avskrives helt - kanskje finnes det andre kilder på det?Innflyttinga til Berg evt. da han kjøpte Karrestad, kan det stå i noen kirkebok f.eks hvor han kom fra da? Eller utflytting fra Hjørundfjord? Var det i 1883 eller tidligere? Har noen lokalkunnskap eller bygdebøker derfra som kan kaste lys over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fra innlegg 13: Endelig har jeg fått notatene vedr. slekta til Johan Edvard Houth. De er nedtegnet i omkring 1990, og er delvis basert på undersøkelser som er gjort ca. 40 år tidligere. Siden det dreier seg om ca 20 A4-sider, stort sett håndskrevet, kan jeg sende kopier i løpet av neste uke til interesserte. Oppgi ordinær postadresse på denne e-mail-adressen: mosvoldalfakrøllhotmailpunktumcom .Nedtegnelsene kaster lite nytt over problemstillingene som settes opp her i temaet. Men det spekuleres i hvor Houth/Haudt-navnet stammer fra. Det sies intet om Holland, men derimot heller forfatteren til en oppfatning om at navnet bør komme fra en gård i BERG som gikk under navnet Haudt, uten at dette kan dokumenteres i noen matrikkel el.l.Det var kun Johan Edvard og hans eldre halvbror Hans, som kom til å bruke Haudt/Houth-navnet, og man kan vel holde det for sannsynlig at også Hans hadde apoteker Sinding som en slags farssikkelse da moren tjenestegjorde hos apotekeren som enke. Ut fra dette kan man gjerne lure på om det var apoteker Sinding selv som trakk Haudt/Houth/(Heit)-navnet fram, drøyt 40 år etter at en annen Borse-ætling hadde befunnet seg i det Sindingske hus . (Derfor er jo spekulasjonen i innlegg 1 så interessant !! – men jeg tviler på om vi vil klare å få noen bekreftelse på denne spekulasjonen)Det mest interessante som kom fram er at den mannen som står oppført som Johan Edvard Houths (Sinding) biologiske far (Styrmand på ”Fredrikshald” : Christian Andersen … innlegg 14 i denne Lenke ) sannsynligvis er en ”oppdiktet” person. Kirkeboka er ført (med flere ulovligheter) av en slektning til apoteker Sinding. – Apotekeren og hans preste-slektning fant det med andre ord greit å jukse med kirkebokføringen i dette tilfellet.Men det kommer dog fram at det var apotekeren som bekostet Johan Edvards utdannelse, på tross av at han hadde ordnet det slik at det ikke ble etterlatt en eneste skriftlig dokumentasjon på at han virkelig var Johan Edvards far.At Johan Edvard Houth skulle ha vært lensmann i Aremark tror jeg bestemt bør kunne utelukkes. Hans siste lensmannsstilling var i Åmli i Agder, så utflyttingen fra Hjørundfjord gikk ikke til Fredrikshald/(Berg), men til indre Agder. Utflyttingen fra Åmli må ha skjedd en gang i 1890-åra.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten korreksjon i siste innlegg, siste avsnitt, vedr. Johan Edvard Houths lensmannstid i Åmli. Det er ingen umulighet at han forlot dette embetet alt i 1880-åra! (Men dette skal jeg prøve å finne ut av)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har heller ikke noen tro på at Johan hadde vært lensmann i Aremark. Jeg har lensmannsrekken derfra, trykt i Aremarkboka til Roger Prang. Så det forfatteren av 'Kirker og kirkegods i Berg' skulle ha skrevet, var vel at han VAR fra Aremark. Men bodde Johan Edvard Houth på Karrestad i en 10 års perode må det vel finnes 'spor' etter ham i papirer vedr. gården.Nå får vi håpe at denne floken blir løst etter du har fått disse notatene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Til Iver Mosvold: Du skriver : 'Kirkeboka er ført (med flere ulovligheter) av en slektning til apoteker Sinding. – Apotekeren og hans preste-slektning fant det med andre ord greit å jukse med kirkebokføringen i dette tilfellet.Men det kommer dog fram at det var apotekeren som bekostet Johan Edvards utdannelse, på tross av at han hadde ordnet det slik at det ikke ble etterlatt en eneste skriftlig dokumentasjon på at han virkelig var Johan Edvards far'Vet du hvem denne slektningen til apoteker Jens Christian Sinding var?Og vet du om det finnes det noen dokumentasjon på at apotekeren bekostet Johan Edvards utdannelse?Litt tankespinn fra meg: Hvorfor ville ikke apotekeren vår vedkjenne seg Johan Edvard, hvis han var faren, når det på s. 56 i boken 'Fredrikshalds Apothek Svaneapoteket 300 år 1694-1994' står at 'han var ugift, men hadde ihvertfall 2 barn: Maren Sofie, født 8.2.1833 og Anne Sofie Jensdatter, født 12.11.1844.' Det står altså ihvertfall 2 barn osv. og i de dager var vel menn 'mer verdt' enn kvinner, hvorfor da ikke eventuelt vedkjenne seg Johan Edvard? Dette er litt rart.Ingen av barna er nevnt i testamente, men så hadde vel ikke uekte barn arverett på den tiden. I testamente er det bare nevnt familiemedlemmer, foruten disse to: Carl Martin Andersen, som belønning for hans lange og tro tjeneste. Regner med at han var i tjeneste hos apotekeren, men vet ikke. Den andre er Peder Hans Blom, som jeg heller ikke vet noe om.Til Liv: Hvor har du fått greie på opplysningene om at Mellangård i Svenneby var et soldattorp? Og at faren var ved dette regimentet? Dette er nemlig nye opplysninger for meg. Jeg overveier å lage et nytt tema om Sven (Svennung), men vil først se an ditt svar. Boken skal jeg prøve å få lånt. Håper det går bra med armen.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Slektningen var den daværende (1840-årene) Berg-presten Holger Sinding (sønn av apotekerens fetter). (Her noen år senere som sogneprest i Tune. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60130&gardpostnr=333&personpostnr=2179&merk=2179#ovre>Lenke )Når det gjelder dokumentasjonen for at apoteker Sinding bekostet Johan Edvards utdannelse, går jeg ut fra at dette kun handler om muntlige overleveringer innen familien.(Man skal også huske på at Johan Edvard selv gikk ugift gjennom livet, og det var gjennom hans uektefødte sønn fra Hjørundfjord/Borgund/Aalesund (som ble lærer i Vardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tok en telefon til en jeg visste har denne Kvilleboka (han bor litt langt unna). Han slo opp på Mellangården for meg.Det som sto vedr. denne gården var såpass 'forvirrende' at du bør nesten lese det selv. En annen gård Svennungsøen (eller noe sånt) var også med i bidet her.Det var dumt de ikke hadde denne boka på biblioteket i Dalsland. Får du problemer med fjernlåning (det er jo ikke alle bøker de låner ut), får jeg heller prøve meg på et besøk i Strømstad eller på biblioteket i Bullaren.Armen er på bedringens vei;o)Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for svar til dere begge. Mail er sendt deg Iver, notatene skal bli spennende lesning. Ja, det er nok ikke alt som er like lett for oss å forstå av det som skjedde dengang, men spennende er det likevel.Til Liv: Jeg skal få noen til å prøve og bestille boka for meg etter helgen. Er nemlig på krykker for tiden etter en operasjon. Får jeg problemer skal jeg la høre fra meg. Tusen takk for all hjelp hittil Liv.Et spørsmål til dere begge eller andre: Jeg skriver over, i innlegg 44, at det i testamentet til apoteker Jens Christian Sinding bare er nevnt familiemedlemmer, foruten disse to:Carl Martin Andersen, som belønning for hans lange og tro tjeneste. Regner med at han var i tjeneste hos apotekeren, men vet ikke.Den andre er Peder Hans Blom, som jeg heller ikke vet noe om. Kjenner dere til noen til de to personene?Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Det var mye fin lesning i notatene Iver. Jeg har i den forbindelse sett litt mer på Jens Christian Sindings testamente og navnene på de jeg nevner i forrige og tidligere innlegg.Disse to var tilgodesett med hva jeg vil anse for ganske store beløp på den tiden: Carl Martin Andersen, som belønning for hans lange og tro tjeneste. Jeg finner fire personer i 1865 tellingen, to i Fredrikshald. Denne er nok mest riktig [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=1&teljing=ft1865&filnamn=f60101.wc2&amt=1&funnenr=323>Lenke den andre er bare 5 år. Den tredje bor i Larvik Lenke og den fjerde i Sør-Trøndelag. Men hvem som er rett mann vet jeg ikke. Carl Martin var den som sto først nevnt i testamentet og skulle også få gangklærne og sengeklærne. Regner med at han var i tjeneste hos 'vår' apoteker. Han har riktignok samme etternavn som Johan Edvards 'far' Christian Andersen, men antar det ikke er noe sammenheng der, ut ifra alder.I FT 1875 finnes tre med samme navn, en født i 1861, 1864 og denne karen i Kristiania Lenke Nå er det jo ikke, i denne sammenheng, aktuelle kommuner med i 1875 tellingen.Den andre karen som jeg kalte Hans Peder Blom, har vi her nå tydet til forhenværende Rector ved Latin- og Realskolen, i Fredrikshald? Hans Blom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det spørs om ikke denne Carl Martin Andersen, som ble tilgodesett i Sindings testamente, er denne bytjeneneren (FT 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00101&gardpostnr=689&personpostnr=3296&merk=3296#ovre>Lenke ), som er født i 1832, og som i 1865 er titulert som stevnevitne ( FT 1865: Lenke ). Carl Marti er sønn av Anders Olsen og Ragnhild Andersdatter. Carl Martin ser ikke ut til å ha noen eldre bror som heter Christian (derimot to yngre søsken).Når det gjelder styrmanden på skipet ”Fredrikshald”; Christian Andersen - (Johan Edvard Houth (Sinding) sin oppførte ”far” i dåpsprotokollen i Berg i 1842) – virker det som om slektsnotatene nærmest konkluderer med at han er ikke-ekstisterende.Rett nok finnes det, bare i Berg, minst 4-5 personer i passende alder, som bærer dette navnet, men ingen av dem kan være ”Styrmand på Fredrikshald”, eller på annen måte knyttet til sjøen.Anne Elisabeth:Når det gjelder den Hans Peder Blom i Sindings testamente som du identifiserer som rektoren ved Latin og realskolen, Lenke er jeg slettes ikke sikker på om du har rett. Det kan vel like gjerne være denne ynrge Hans Blom: (FT 1865 Lenke ) og samme her, men 10 år eldre: (FT 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Det var den samme Carl Martin Andersen jeg trodde jeg hadde lagt inn korrekt lenke på, men det var blitt feil lenke, det så jeg nå. I FT 1900 hadde jeg ikke sett enda.Når det gjelder Johan Edvard Houths (Sinding) oppførte ”far” i dåpsprotokollen i Berg i 1842 er jeg helt enig i at det som står i slektsnotatene nærmest konkluderer med at han er ikke-ekstisterende.Når det gjelder den Hans Peder Blom som nevnes i Sindings testamente fant jeg bare den ene, fohenværende rektoren.Det står også ordrett i testamentet: Forhenværende Rector Hans Blom, så jeg vil anta det er den rette personen. Ordet forhenværende fant vi ut etterhvert og det jeg først tydet som Peder viste seg ved nøye ettersyn å være Rector. Dette var før jeg hadde sett i FT 1865, så jeg ble fornøyd over å finne den 'rette' mannen. Ellers er det greit å vite at det var en til med samme navn.Fint at du har sans for spekulasjonen min. Bare så synd at vi nok aldri kan få dokumentasjon som støtter opp om den. Kanskje var dette farskapet mer pinlig for apotekeren fordi moren var i tjeneste hos ham. Vet du forresten noe om hvor lenge, ev. hvilket tidsrom hun var husholderske for ham?Jeg skrev i forrige innlegg at det kunne vært artig å visst hva som står kirkebokinnførselen ved Johan Edvards fødsel/ dåp i 1842. Har du tilgang til den?Kan være artig å få høre din udokumenterte teori om hvordan han skulle havne nettopp på Sunnmøre.Til Liv: Boken har ankommet biblioteket og jeg får den snart. Spennende.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.