Gå til innhold
Arkivverket

[#10821] Gina og Amund Erlandsdtr/sen, Sør-Fron


Gjest Ann Helen Gaustad Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Hjelp, vi finner ikke igjen disse søsknene til oldefar. Fødselsår for Gina var 1868, mens Amund var født 1872. Foreldre var Erland Monsen og Ragnhild Johnsdatter, fra Morken under Skurdal og fra Sulengshaugen. Familien havnet i (kjøpte?)Sørjordet under Skurdal etter 1865. Det er 2 brødre til som vi vet om, Engebret f. 1866 og Morten f. 1870. Engebret kalte seg Sørjordet, Morten het Erlandsen. Gina kan ha kalt seg Morken til etternavn.Vi har søkt på passasjerlister, men klarer ikke å finne dem. Er begge to døde tidlig? Kan Amund ha havnet i Nord-Fron?På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Takk, Laila!Jeg har stor tro på Amund Sørjordet sjøl om det står Engebretsen på ham i DA (derfor jeg ikke har funnet ham, sikkert! Jeg har søkt på Erlandsen.)Gina Konglund/Konglum på Holmenkollen turisthotell tror jeg derimot må være en annen enn den jeg leter etter. Hun er jo dessverre ikke med på FT i 1865 (f. 1868) men folka i Konglum er de samme i 65, 75 og 1900. Brukeren som sannsynlig må være far til Gina Konglum heter Ole Knudsen, f. 1820. Å finne en 7-8 år gammel jente hos foreldrene i 1875 ville vært trolig, men det klarer jeg ikke! (hvis det da faktisk eksisterte en Gina født i Konglum?)Familien i Sørjordet ser ikke ut til å ha noe felles med dem. Gina Sørjordet kan muligens ha feil fødselsår, det er overstrykninger i FT 1875 på de 3 brødrene, 20 år feil. På henne står det 1847, noe som ikke kan stemme i og med at mora er født i 1835 og hadde en sønn f. 1857 før hun giftet seg med Erland. Vi mener det skal være 1867 el. 1868 (husker ikke kilden il dette nå, dessverre...)Og hvor er det i så fall blitt av henne?Og hvis du har rett: Hvorfor skal den ugifte Gina Sørjodet bli til Gina Konglund i Aker?Dette må jeg gruble mer på! :-) Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Jan Skriubakken

Eg har 'forska' ein del på husmannsplassane under Grytting og Rolstad (og nokre fleir) på Sør-Fron. Slik har eg og vore innom Sørjordet.Eg les innlegget ditt slik at du er etterkomar etter Engebret. Han gifta seg med Rønnaug Øverjordet frå bødal i Gausdal - rett? Dei fekk 8 ungar: Ragnhild, Erling, Arnlaug, Bergfinn, Petter, Reidar, Magne og Gudrun.Engebret var eldst av fem sysken: Engebret f.1866, Gina f.1868, Morten f.1870, Amund f.1872 og Even f.1876.Så langt eg veit, reiste både Gina og Amund til Amerika. Morten og Even har eg ikkje opplysningar om.Ragnhild, mor deira, hadde ein unge før ho gifta seg, Jon f.1858. Han vart gift med Marit Pedersdtr Skriubakken. Dei budde i Kong. Jon vart svært gammal, eg hugsar han så vidt.Eg høyrer gjerne frå deg.Odd Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Hei Odd Jan!Takk for interessant svar. Jeg var ikke klar over broren Even! Men nå har jeg funnet ham på FT 1900 som gardskar hos lensmannen i Nord-Fron under navnet Even E. Sørjordet, fødselsår oppgitt til 1875. Det ser også ut som om han utvandret, det må ha vært 18.5. 1906, alder 30 år, gift med Kari Sørjordet 29 år og med sønnen Emil 2 år. Reisemål N.Dakota.Med navnet Kong inne i bildet, er spørsmålet nå om det er det samme som Konglund eller Konglum? Kan Gina Erlandsdtr.Sørjordet i så fall ha tatt dette navnet gjennom halvbroren? Da er det kanskje rett Gina likevel som er på Holmenkollen i 1900.Du har rett i at Engebret var min oldefar, og Arnlaug var min mormor. Jeg tror forresten du og mor Ruth har vært i kontakt med hverandre tidligere!Jeg har fortsatt ikke funnet noen emigrasjonsdata på Gina eller Amund. Er det andre som kan hjelpe?Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Hei! Konglom (Konglund) har ikkje noko med Kong å gjera. Den Gina du har funne på Holmenkollen Hotell var født i 1868 av foreldre Tosten og Anne Konglom.Ja, eg har vore i telefonkontakt med ei om halvbrørne til Jon Kong. Eg er redd eg har klart å rote vekk dei opplysningane eg fekk av henne. Men etter som du spør om Gina og Amund, var det i alle høve ikkje om dei eg fekk vite noko.Kor har du opplysningane om Even og emigrasjonen hans frå?Odd Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Takk igjen. Da kan Gina Konglund avskrives, sjøl om hun sikkert var en hyggelig og flink dame.Takk for lenken, Per Håkon. Det var der jeg hadde funnet dem også, men har ikke lært meg å legge inn lenker ennå. Kanskje noen gir et hurtigkurs igjen?Jeg prøver nå også å finne Evens familie i USA, det var ikke lett umiddelbart. Fant en Emil Evensen født i 1904, det kan jo slumpe til å være riktig kar, men jeg har ingen forbindelse fra utvandringen med S/S Romeo via Hull til Iowa eller Nebraska...Her er det jeg fant på LDS:Emil EVENSON Birth Date: 4 Jan 1904 Death Date: 7 Dec 1992 Social Security Number: 479-07-7738 State or Territory Where Number Was Issued: Iowa Death Residence Localities ZIP Code: 68134 Localities: Omaha, Douglas, NebraskaKan noen hjelpe til med Even og Kari med sønnen Emil, eller med Gina eller Amunds eventuelle utreise/immigrasjon/skjebne i USA?Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.