Gå til innhold
Arkivverket

[#10822] Hva vet vi om forfedrene til Hallvard Gråtopp


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Are1. Enig, ingen trenger bevise dette. Men det kunne jo vært fordelaktig ?? Her går et helt fylke og da særlig mange drangedøler rundt å binder Roaldstad mot Gråtopp. Derfor er det fint at det arbeides med ALLE muligheter. Munnkurv er ikke nødvendig. For å finne bevis bør teorier få lov å luftes.2. Det å diskutere Gråtopps eventuelle tilknyttning til Drangedal/Vrålstad, vil for min del ikke være synonymt med å PÅSTÅ at man er etterkommer. Litt slagordpreget argument. Nyanseringer er viktige. mvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er trist om det er slik at hele Telemark går rundt å lar seg forblinde av en misforstått påstått forbindelse til en 1400-talls opprører. Er det ønsket om å kunne identifisere seg med øksen i fylkesvåpenet som er så sterkt?Det er å håpe at telene heller vil konsentrere seg om sine virkelige påvisbare aner, da det er mange nok av disse med særs spennende historie.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil gjerne gjenta et tidligere stilt med fortsatt ubesvart spørsmål, i og med at mange drangedøler (jf sist innlegg 76) mener de er etterkommer til Hallvard Gråtopp: Hvorfor leser de ikke Krags artikkel i Tidsskrift for Telemark Historielag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Til Torevdr. ditt gjentagne spørgesmål:Jeg kan bekrefte at mange teler har lest Krags artikkel i Tidsskrift for Telemark Historielag. Det er adskillig færre hedmarkinger og vestfoldinger som har lest den.Jeg kunne ikke dy meg.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det gjør ikke noe. Det viktigste er at folk leser den lokalt. Hvorfor er det ingen av dem som mener at Gråtopp var fra Drangedal, som argumenterer imot Krags konklusjoner i det samme tidsskriftet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Her nede paa vulkanooen er det ihvertfall mange gamle fjell og topper med historiske steder og tilhoerende dokumentasjon.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Naar det gjelder kvalitetskontollen som er tilhoerende siste og foregaaende innlegg, er det som alltid en forutsetning, ogsaa her.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut Fjogstad:Du kunne jo kanskje opplyse oss om hva Hallvard Gråtopp heter på gresk, eller hva? Dette da hans påståtte forbindelse til Drangedal er gresk for meg!Og når du først er der, tar du en titt innom en bokhandel for å se om de skulle noen lærebøker om gresk genealogi? ; )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Are:Selvfoelig vil jeg imoetekomme din forespoersel.Naa er det imidlertid slik at madammen hilser deg 'dit pepperen gror' naa i ferien, men jeg skal lure meg unna slik at jeg faer fatt iden angjeldende litteratur som du forespoer om.Ouzo hilsen fra ancient Greece with known history.Mvh Knut and the Lady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei Knut Fj, siden du feriere der pepperen gror, kan du også fiske med deg et eksemplar av et brukbart gresk genealogisk tidsskrift for NSFs bibliotek (selv om jeg tviler på at det inneholder siste nytt fra den norske gråtoppdebatten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Naa er det en adskillig mengde litteratur man finner her i de avlukkede biblotekene. Man merker seg spesielt ogsaa nedtegnelsene fra de siste vulkanutbrudd her paa oen. Disse historiske skrifter er forfattet av prestenes opplevelser under utbruddene, gitt med deres sirlige haandskrift. Det er da slik aa forstaa og betraktet herfra, som en forbipasserende, og som oppfattet i en tidsrekke, etter omvisninger, i stillhet og i historisk ro i slike antikvariske biblotek, den fredelige styrke i dokumentasjonen aa oppfatte motsatt av dette temaets tittel, samt de tilhoerende forsoek paa tilhoerlighet til paastaatt hjemstavn og opphav - dessverre.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Har naa lokalisert et bokutsalg, og da blir det nok en mulig aktuell sak som blir sendt til NSF bibloteket fra Norge noe senere i oktober.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter å ha hjemkommet fra reise på veiretning mot 'dit pepperen gror', så har letingen der etter nytt materiale, medført at man er blitt mer grå i toppen.Derfor kan jeg kun sende Are i posten en 2004 kalender over Byzantiske Iconer.Til NSF bibloteket sendes, på samme måte, en 287 siders bok 'Greece - Between Legend And History'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Takker så mye for kalenderen. Jeg var ikke klar over ditt innlegg av 14. oktober, da jeg var i Oslo 12. - 14. Jeg undret derfor en smule over hvorfor i all verden jeg fikk tilsendt kalenderen, men da jeg fikk se påskriften 'Ad. Gråtopp' på baksiden, fikk jeg meg en god latter. Takker så mye for omtanken. Tviler dog på om kalenderen kan knyttes til Drangedal, og Hallvard Gråtopp kan vel ei heller belegges ved den.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil også rette en takk på NSFs vegne for boka om Helles (jf innlegg 89), og også der oppdaget jeg hilsenen 'Ad Gråtopp' på innsiden av omslaget !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Tja, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.'Den offisielle sannhet' er at vi ikke har filla begrep om denne Hallvard Gråtopp i det hele tatt har eksistert. Men jeg noterer meg at enkelte aner er mer populære enn andre, og at mange er villige til å koke suppe både på små spiker og store kameler for å kunne knytte slekta til mer eller mindre mytiske figurer.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har akkurat klart å spore slekten min tilbake til Gr... - vel, til Herren Halvard på Roaldstad, får jeg vel si etter å ha lest denne lange tråden ;-).Til dette arbeidet har jeg brukt først noen forespørsler i forum på Grenlandslekt, dernest bøkene om Drangedal til Sannes og Holte. Jeg er ikke så veldig belest ellers, men det som har stått i S&D og i Ætt og Annet er jeg kjent med, dog for noe tid tilbake. Den her mye omtalte artikkelen av Krag kjenner jeg ikke til, men jeg har jo forstått av denne diskusjonen, som har pågått i flere år, at denne 'Gråtoppen' ikke er så lett å plassere.Men da jeg for et par år siden leste om denne Lindheim-teorien (det var vel i Æ&A), trodde jeg fortsatt at det dreide seg om Herren Halvard på Roaldstad, bare at opphavet hans var uvisst.Men at Herren Halvard skulle ha vært bondeopprøreren Halvard Gråtopp begynte jeg å lure på da jeg et sted (Sannes, tror jeg) leste at opprørslederne ble straffet og fikk godsene sine inndradd, men dette skjedde jo ikke på Roaldstad.Men tiden da han levde stemmer jo med bondeopprøret, og at han skal ha vært bortreist virker jo logisk siden det ikke var noen brev etter ham i den berømmelige kista.Nå lurer jeg på: Kan Halvard Torbjørnsen Roaldstad likevel ha _vært med_ på denne opprørsferden? Ikke som Lederen, men som en underleder for en 'hæravdeling' fra Drangedal/Tørdal? Han var jo tydeligvis en lederskikkelse i bydga, i kraft av hans store eiendommer ikke minst, og ifølge Sannes hadde han sin egen hær.Og hvorfor vil Drangedølene absolutt 'sole seg i glansen' av HG? Navnelikhet mellom den virkelige Gråtoppen og Herren på Roaldstad?Et sted her i tråden står det at teorien om at HG var fra Drangedal er ca 70-75 år gammel. Men hva kan navnet 'Gråtoppslottet' på den gamle bygdeborgen like ved Drangedal ha kommet av da?Sannes sin bok utkom i 1924, men i kapitlet om HG siterer han Ludvig Daae (han som levde fra 1834 til 1910, antar jeg, det er flere LD)som antok at HG kom fra Drangedal. Så teorien må iallfall minst være 90 år gammel.Nå er jeg ikke ute etter å lansere noe nytt 'religiøst evangelium', men jeg håper at noen kan svare på mine spørsmål, som jeg stiller av ren nysgjerrighet og interesse, og også for å prøve å finne en forklaring på hvorfor Drangedølene skal ha vært så lettlurte, som det har vært hevdet her i tråden.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Fjogstad

Spørsmålet i siste innlegg som har sått ubesvart i over 1 år:'Men hva kan navnet 'Gråtoppslottet' på den gamle bygdeborgen like ved Drangedal ha kommet av da?'Man har ikke lykkes å finne ut når tid dette ble brukt 1.gang. Da er det vel mer i det enn man kan anta.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunnar Aabøe

Jeg sitter en sen kveldstime og leser gjennom innlegg i denne gamle debatten på ny.Jeg ser at det er mange spørsmål rundt dette, men det er også mange faktaopplysninger.Jeg ser at det av og til stilles spørsmål om Hallvard Graatopp i det hele tatt har eksistert.En av debattantene skriver:''Den offisielle sannhet' er at vi ikke har filla begrep om denne Hallvard Gråtopp i det hele tatt har eksistert. 'Det finnes nemlig flere besvis for at han har eksistert, så jeg kunne ikke dy med for å legge inn noen linker her:[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=3044&s=n&str=>Lenkeog her:LenkeDenne vil også sikkert ha interesse:http://members.shaw.ca/mekee%20%20/TOC.htmlDet sies at hver jul, i hundrevis av år, ble den gamle kisten som etter sigende skal ha tilhørt Halvard Graatopp, båret fra gård til gård i området. I kisten fantes det gamle pergamentpapir og dokumenter. Jeg regner derfor med at flere av dere kan ha interesse av å se hvorledes denne kisten ser ut, så derfor legger jeg inn dette bildet jeg tok for noen år siden.Her om dagen leste jeg med interesse dette oppslaget i Aftenposten:

bilete1732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette kan kanskje bli et alternativ til Köhler-debatten? Viser ellers til tema #50492.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Inger Eik stilte et par gode spørsmål i innlegg 95 (13/6-2004), som aldri ble kommentert:IE: 'Men at Herren Halvard skulle ha vært bondeopprøreren Halvard Gråtopp begynte jeg å lure på da jeg et sted (Sannes, tror jeg) leste at opprørslederne ble straffet og fikk godsene sine inndradd, men dette skjedde jo ikke på Roaldstad.'Krag har samme innvending i sin artikkel. Han skriver: 'Slik kildene fremhever Gråtopp og hans initiativ, er det virkelig et tankekors at det ikke skjer noe med Vrålstad.'IE: 'Et sted her i tråden står det at teorien om at HG var fra Drangedal er ca 70-75 år gammel. Men hva kan navnet 'Gråtoppslottet' på den gamle bygdeborgen like ved Drangedal ha kommet av da?'Krag har tatt opp dette også. Gråtoppslottet kalles i dag bare Gråtopp, og Krag argumenterer for at Gråtopp alltid kun har hett Gråtopp og at det er et naturbeskrivende navn. Navnet Gråtoppslottet er trolig en romantisk konstruksjon fra første del av 1800-tallet, som ble til i C.N. Schwachs 'Thelemarkiske Optegnelser', fordi Schwach tenkte seg bygdeborga som et slott. På 1900-tallet har man så oppfattet dette navnet som et navn med tradisjoner tilbake til 1400-tallet.Enkelte har i denne tråden gitt uttrykk for at Krag ikke konkluderer sikkert, og at gråtoppen for den *kan* ha vært fra Vrålstad. Det man imidlertid glemmer, er å gå tilbake til Ludvig L. Daaes arbeid der han knyttet gråtoppen til Vrålstad. Krag viser i sin artikkel hvor løst fundert Daaes konklusjon var. Dermed er Daaes konklusjon 'nullet ut', og vi er tilbake til 'scratch':Hallvard Gråtopp kan ikke knyttes til noe bosted eller slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(97) - med dagens teknikk skal det ikkje vere vanskeleg å tidfeste treverket i denne kista ved å sjå på årringane. Veit nokon om det er gjort? (Eg tykkjer ho ser forholdsvis ny ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.