Gå til innhold
Arkivverket

[#10827] Paul Halvorsen født 1794 i Numedal og Marthe Olsdatter døpt 1790 på Hedemarken


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Paul Halvorsen er født 1794 i Numedal og døde 1856 på Heivannet i Bamble i Telemark. Han var gift med Marthe Olsdatter døpt 1790 på Hedemarken. De hadde en datter som de døpte 06.05.1821 i Røyken kirke i Buskerud. De flyttet til Bamble i Telemark og bodde fra 1823 på Heivandplassen u/Bamble gård. Deres datter Ingeborg giftet seg med Jens Gundersen og bodde videre i Bamble hvor hun døde i 1901. Hvem var Paul Halvorsen og Marthe Olsdatter. Hvor kom de fra og hvor giftet de seg?Hilsen Jørn Olsen i Langangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jørn Olsen

Dette er et problem jeg har bakset med i flere år. Jeg har i senere tid funnet ut at Paul Halvorsen og Marthe Olsdatter gifter seg i Asker kirke 9 april 1815. De er ved gifte bosatt på Blegereje. Paul og Marthe flyttet samme år til Røyken ifølge avgangslistene i kirkeboken. Jeg finner også Paul Halvorsen i tilgangslistene tidligere på året i 1815. Det står der at han kom fra Flesberg.(Dette i tilgangslistene og avgangslistene fant jeg nå i kirkeboken, så dette er ny informasjon for meg.)Der døper de datteren 8 april 1821 bosatt på Bø i Røyken.Alderen ved vielsen og i tilgang, og avgangslistene sier at Paul var 29 år og Maren var 25 år i 1815.Paul er således født ca 1786 og Maren ca 1790.I 1801 finner jeg Povel Halvorsen 15 år gammel og Christopher Halvorsen 5 år gammel. De bor hos Povl Olsen 79 år gift 2. gang med Aslaug Halvorsen 71 år gift 1. gang. Povel og CHristopher er deres sønn sønner. De bor på gården Dysterud i Lyngdahl sogn i Flesberg i Buskerud.Håper at noen kan hjelpe meg noe videre med denne Paul Halvorsen. Det kan jo være denne Povl Halvorsen på Dysterud i 1801?Jeg står også fast på Marthe Olsdatter. Jeg har den informasjonen om henne som kommer frem her.Fadderne på Røyken var: Maren Pedersdatter Bøe, Anne Andreasdatter ib, Paul Jørgensen Slemestad, Andreas Olsen, Mads Evensen Bøe.Jeg har funnet en Paul Halvorsen i mormonerarkivet født på Nore 24. oktober 1887. Faren her var Halvor Knutsen så dette kan nok ikke da være en sønnesønn av Paul Olsen på Dysterud.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes bra bygdebøker fra Flesberg.Marthe var 22 år i 1815, tror nok du antagelig har blingsa litt på linja over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk for den avklaringen Berit. Jeg har sett indexen til denne bygdeboken fra Flesberg, og der ser jeg gården Dusterud er nevnt i bind 3 side 396.Dersom noen kan sjekke der for meg er jeg glad for det.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Det ser ut til å være riktig at Paul Halvorsen var fra Dusterud i Lyngdal sokn i Flesberg. Foreldra var Halvord Pålson og Ingebjørg Høljesdotter. De døde begge to med noen få dagers mellomrom på garden Åsleggen i desember 1800, og etterlot seg da 7 barn som kom til å måtte bo hver for seg i bygda. Paul var i 1802 hos tømmermannen Ola Sandvika og kona Kjersti, som begge døde i 1815, altså samme året som Paul flytta til Asker. Omtale finnes i Flesbergboka, bl.a. bind 3 s. 407, f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange, mange takk for den bekreftelsen! Dette har vært en problem for meg i mange år. Jeg hadde dette giftemålet i Asker, men det var først i dag jeg fant disse opptegnelsene i tilgangs og avgangslistene. Der ble det bekreftet at de reiste til Røyken og så da dette med Paul og Flesberg. Da var det straks mer å bygge på. Jeg må da prøve å fa tak i disse bygebøkene. Jeg er glad for mer info. om både Paul Halvorsen fra Flesberg og konen Marthe Olsdatter.Det ser ut til at han reiste til Asker i 1815 og gifte seg med Marthe Olsdatter 9 april 1815 bosatt begge to på denne plassen som het Blegereje.Det kan jo virke som de kjente hverandre og at han kom dit for å gifte seg?I kirkebokene i Bamble står det at hun kom fra Hedemarken.Denne lille familien reiste fra Røyken og til Bamble og bosatte seg fra 1823 på Heivandsplassen u/Bamble gård der de bodde resten av sitt liv. De fikk trolig ikke flere barn enn denne jenta som ble født på Røyken i 1821.mv Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg har nå fått tak i bydebøkene for Flesberg. Dermed får jeg den informasjonen som er der. Her var det mye spennende stoff og nye personer til anerekken. Det som er spennende er om noen har noe som kan sette meg på sporet av konen til Paul Halvorsen, Marthe Olsdatter som skulle være fra Hedemarken.Det kan jo være at kirkeboken som er før den eldste som er skannet (før 1814) sier noe om tilflytting til Asker? Som Berit Knudsen så riktig peker på var hun 22 år i 1815.Jeg kunne ikke finne henne i listene fra 1814 og 1815 så langt jeg så.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.