Gå til innhold
Arkivverket

[#10829] Erik Valdemar och Einar Carlsson i Sandefjord


Gjest Ulla-Britt Erixon
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla-Britt Erixon

Axel Valdemar Carlsson, murarbeider född i Sverige 29-09-1879 död 13.06.1927 i Sandefjord kom till Norge 1912, gift med Angelika Johanna Näslund inflyttad 1914, född 01.09.1881, död 01-30.1923 i Sandefjord. Barn: Erik Valdemar född 21.11.1911 i Gävle och Einar troligen född 1915. Axel och Angelika Johanna vigdes troligen i Norge. Jag har inte kunnat hitta sonen Einar i dopbok för Sandefjord. Angelägen att hitta Axel Valdemars efterkommande. Tacksam för hjälp. Vänlig hälsning Ulla-Britt Erixon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Har du sett under Sandar Sogn. (har ikke nr. paa film) lite på Ministralb. Men klokkerb. 1900.1915. (13 kort.) + 1916-1922 (9 kort.) konfirm. til 1917. 1922 - 1932 fødte, Vigde til 1930.Har du sett under Konfirmerte Sandefj. (samme klokkebok som du fant(?) de døde)Også fødselsreg. 1916 til 1932 finnes. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Ulla-Britt!Ifølge Klokkerbok 3 for Sandefjord ble Einar født 2. Nov. 1915 og døpt 2. Jan. 1916 som uekte barn av murersvend Axel Waldemar Karlsson og pike Angelika Johanna Näslund.De bodde i Kamfjordgt. 13. Det er annmerket at de ikke har vært gift tidligere og at de har et barn sammen fra før.Jeg kan ikke se at de ble gift, men jeg skal granske Klokkerbøkene 3 og 4 grundigere for flere opplysninger.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla-Britt Erixon

Kjell Håkestad Otroligt med ett så snabbt svar . Jag har sökt länge och först på sista halvåret haft turen att finna ledtrådar. Tack!! Axel V och Angelika J måste ha gift sig så småningom eftersom Axel kallas 'ennkemann' när han dör i juni 1927 och som efterlevande anges två barn. Hans syster i Sverige hade förlorat kon-takten med honom, hon visste ju inte att han avlidit. Vi har ett foto av hans två pojkar som ser ut att vara 6 och 10 år. Vi undrar så vart barnen tog vägen hur man nu kan hitta dem eller deras barn. Hälsn Ulla-Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Ulla-Britt!De ble nok ikke gift,- ved Angelika Johanna Näslund's død 30. Jan. 1923, står det ugift og i parentes (Fru Anna Karlsen) . I og med at du har sett bilde av guttene, så er det sikkert at de vokste opp. I og med at faren døde bare 4 år etter moren kan det ha vært mange problemer. Einar var jo bare ca. 8 år da moren døde. Jeg har ingen flere opplysninger og bidra med fra Klokkerbøkene og jeg har dessverre ikke MINI 5, 1915-1930 som dekker konfirmerte. ( 01 kort ) Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ulla-Britt Erixon

Finns tillgång ex.microfish där man kan hitta mina 'gutter'. Finns det möjlighet att söka i folkbokföring/folketellinger efter 1923/1927? Jag vet ju inte om barnen var norska/svenska medborgare när de blev föräldralösa. Vetskap om moderns död fick jag i svensk kyrkobokföring, dit uppgiften hade kommit från norsk myndighet. Vad är MINI 5? Tack för all hjälp hittills! hälsningar Ulla-Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

MINI = ministerialbok = kirkebok ført av presten (i motsetning til klokkerboka)Det kommunale arkivet i Sandefjord har muligens valgmanntall fra 1900-tallet. Min tante og onkel har et slikt for Sandefjord for 1975, men akkurat nå oppholder jeg meg 12 mil fra dem, så jeg har ikke noen mulighet for å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei..Fant en Erik Valdemar Karlsen f. 21.11.1911. død. 24.01.1995. Larvik sorenskriverembede. Kan jo tenkes at dette er din person.Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden fødselsdatoen stemmer, er det helt sikkert rett person! Postnummeret er oppgitt til 3271, og det betyr at han bodde i utkanten av Larvik by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da burde det være mulig å finne en dødsannonse i lokalavisa i Larvik - Østlands-Posten. Med navn på etterlatte vil vi være på god vei.Om noen enten kunne gå direkte til Østlands-Posten for å bla i gamle utgaver - eller til biblioteket i Larvik for å se etter på mikrofilm? Har dessverre ikke mulighet selv før nærmere jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.